Sida 1 av 1

Replika av P-35A

Postat: 31 jan 2010, 18:23
av Martin Hellberg
Hej!

Det planeras tydligen att bygga en replika av en P-35A.
En svensk anknytning finns ju....
Tänk att få se en i svenska färger! :D

Martin Hellberg, Backamo

http://www.p-35.com/vcs35.htm

Re: Replika av P-35A

Postat: 31 jan 2010, 19:00
av Fredric Lagerquist
Då är frågan vilken P-35A som kommer flyga först? Orginalet eller replikan? ;-)

Re: Replika av P-35A

Postat: 01 feb 2010, 16:03
av Jan Holmqvist
Tillverkades det inte redan på 40-talet replikor av J 9?

Då i 3/4-skala av diverse möbelsnickerier för att användas som skenmål.

Finns någon bild i något gammalt nummer av FM.
Någon som vet närmare vilket/vilka nr så slipper jag själv leta? ;-)

mvh, Janne

Re: Replika av P-35A

Postat: 01 feb 2010, 18:05
av Mats Averkvist
Kolla i J 9-boken !

Bild

Finns hos medlemsservice.

Re: Replika av P-35A

Postat: 01 feb 2010, 18:50
av Sten Johnson
Det skulle vara mycket trevligt att få se en flygande J 9:a. Replika eller äkta gör det samma. Skulle den ha svenska färger, så blir det en riktig nostalgitripp tillbaka till mitt barndoms 40-tal. Jag gillar J 9:ans knubbiga charm. Skickar med en teckning i väntan på en riktig.

Hälsn Sten Tecknare

Bild

Re: Replika av P-35A

Postat: 01 feb 2010, 18:59
av Bengt Ekbladh
Jan Holmqvist skrev:Tillverkades det inte redan på 40-talet replikor av J 9?
Då i 3/4-skala av diverse möbelsnickerier för att användas som skenmål......
mvh, Janne
Någon 3/4 skala var det nog inte snickeriet i Vittersjö tillverkade.

Enligt J9 boken / M Forslund , som Mats A visar (verkligen en intressant bok,,, rekommenderas verkligen, massor med "nya" foton
verkligen faktasamlad )

Byggdes ca 15 st. Att det inte blev fler var att de blev dyra i framställning.
Foton finns.

Passar på att slänga ut en fråga:
Byggdes även andra typer som decoyer i Sverige då?

Senare, på 50 o 60-talen, användes väl utrangerade plan i detta syfte
åtminstone utomlands.

Bengt

Re: Replika av P-35A

Postat: 02 feb 2010, 10:09
av Jan Holmqvist
Mats Averkvist skrev:Kolla i J 9-boken !

http://2.bp.blogspot.com/_mQQMX-1zFeA/S ... SS500_.jpg

Finns hos medlemsservice.
Boken köpte jag så fort den kom ut på förlag, men är det bilder på skenmålen i den?
Måste jag ha missat.

mvh, Janne

Re: Replika av P-35A

Postat: 02 feb 2010, 11:21
av Fredric Lagerquist
Finns en bild på ett "J 9-skenmål" i Kontakt 48, s.16.

Re: Replika av P-35A

Postat: 02 feb 2010, 11:41
av Sven-Erik Jönsson
Lite off topic, men
Bengt Ekblad skrev:
Passar på att slänga ut en fråga:
Byggdes även andra typer som decoyer i Sverige då?
Om jag inte har alldeles fel för mig, så tillverkade på senare tid Diab-Barracuda med fabriker i Gamleby och Laholm flygplansattrapper, gissar 1970-80 talet, kanske senare också.
De har även tillverkat kamuflagenät och en del annat också till försvaret.
/Sven-Erik

Re: Replika av P-35A

Postat: 02 feb 2010, 12:02
av Fredric Lagerquist
Det finns en lång tråd om P-35, J 9/P-35A och replikabygge på WIX: http://www.warbirdinformationexchange.o ... =3&t=15036

Bild

Re: Replika av P-35A

Postat: 02 feb 2010, 20:31
av Jan Holmqvist
Tack för info.

Hittade lite om flygplanfabriken i Vittsjö med bilder i FM 1-2/1982 s.15 och FM 5/1982 s.73.

De verkar vara i fullskala och jag har nog blandat ihop dem med tyska skenmål av Bf109 som var lite mindre än original. :?
mvh, Janne

Re: Replika av P-35A

Postat: 02 feb 2010, 22:08
av Olle Ekwall
Vad är äkta vara och replika? Bygger man strikt efter originalritningar borde det väl bli en äkta, men sent byggd?

Jämför M Carlssons bygge av Tumeliten/Tummelisa, om jag inte har fel fick väl den maskinen ett tillverkningsnummer i samma serie som de som byggdes då det begav sig.

Re: Replika av P-35A

Postat: 03 feb 2010, 15:47
av Ingemar Strandberg
I en skogsdunge söder om flygfältet i Boden byggdes under beredskapen ett antal vallvärn för flygplan av enmotorstorlek. I åtminstone två av dem placerade man fullskaleattrapper av J9.
Ingemar

Re: Replika av P-35A

Postat: 03 feb 2010, 23:32
av Bengt Ekbladh
Toppen Ingemar.
Man kan ju undra hur länge de stod kvar?

Samt varför / när man ansåg att de var onödiga och därmed skrotades ?

Bengt