1. Provflygningarna
Postat: 04 aug 2021, 15:23
- platserna Andrée lämnade efter sig
Författare: Carl-Johan Svensson
Förlag: Carlssons Bokförlag
ISBN: 9789189063914
Pris: 280 kr
Format: 245 x 175 mm, 350 sidor, inbunden.
![Bild](http://flyglitteratur.se/image/2022/1.jpg)
Innan ingenjör Andrée gav sig av på sin ödestigra luftfärd mot nordpolen 1897 så hade han gjort nio resor med gasbalongen Svea under åren 1893-1895. Han flög från Stockholm och Göteborg. Landningarna skedde runtom i Sverige och en gång i Finland. Svea-flygningarna har tidigare främst beskrivits vara provflygningar inför den berömda polarexpeditionen. Här ställs de i ett samlat fokus för första gången. Färderna genomfördes med vetenskapliga och militära motiv men rymde också dramatiska och dråpliga inslag.
I anslutning till 125-årsdagarna för flygningarna har landningsplatserna besökts för att utröna vad som finns kvar av händelserna idag. I Vara har Conditori Nordpolen skapat ett särskilt Andrée-rum som minner om landningen. I Småland har informationsskyltar placerats ut. I Finland finns en livlig minneskultur kring landningsplatsen. På Dalarö är landningen i det närmaste glömd. Hur kommer det sig att det skiljer så mycket från plats till plats? Det här är också en bok om hur händelser blir till historia.
Författare: Carl-Johan Svensson
Förlag: Carlssons Bokförlag
ISBN: 9789189063914
Pris: 280 kr
Format: 245 x 175 mm, 350 sidor, inbunden.
![Bild](http://flyglitteratur.se/image/2022/1.jpg)
Innan ingenjör Andrée gav sig av på sin ödestigra luftfärd mot nordpolen 1897 så hade han gjort nio resor med gasbalongen Svea under åren 1893-1895. Han flög från Stockholm och Göteborg. Landningarna skedde runtom i Sverige och en gång i Finland. Svea-flygningarna har tidigare främst beskrivits vara provflygningar inför den berömda polarexpeditionen. Här ställs de i ett samlat fokus för första gången. Färderna genomfördes med vetenskapliga och militära motiv men rymde också dramatiska och dråpliga inslag.
I anslutning till 125-årsdagarna för flygningarna har landningsplatserna besökts för att utröna vad som finns kvar av händelserna idag. I Vara har Conditori Nordpolen skapat ett särskilt Andrée-rum som minner om landningen. I Småland har informationsskyltar placerats ut. I Finland finns en livlig minneskultur kring landningsplatsen. På Dalarö är landningen i det närmaste glömd. Hur kommer det sig att det skiljer så mycket från plats till plats? Det här är också en bok om hur händelser blir till historia.