Måste få delge Er

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Robert L
Kontakt:

Måste få delge Er

Inlägg av Robert L »

Då jag har ett angenämt uppdrag i att hålla igång F1 kamratförenings hemsida med allt vad det innebär så har jag nu fått låna en scanner... dock inte så avancerad eller så, men högst acceptabel för mitt ändamål.

Nu håller jag på med ett jätteroligt projekt, scanna in fotografier som finns donerade i "Gula Villan".

Tänkte delge några av bilderna här som en "sneak preview" och hoppas på att dom inte är FÖR stora :)

Dessa kort vet jag inte vem som fotograferat men vi tror oss veta vem det är:

Bild

Dessa bilder är donerade av en herre som haft en lång och gedigen tjänst inom Flygvapnet:

Bild
Bild
Bild
Bild
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

Re: Måste få delge Er

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Tack Robert! Mycket kul att se dessa bilder...med kommentarer och allt :D
Bengt Ekbladh

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Toppen.
Just privata flyg-fotoalbum är absolut intressanta.
Lycka till med sidan.

En kommentar , till von Porats haveri:

Detta är alltså Inte von Porats haveri då han "fastnade i ett landningsljus och slog runt "
(1937-10-27) Då slits motorn bort och fpl. kroppen ramponeras.

F3 haveriet vid mässen hände när?

Som sagt vi läser sidan med intresse.
Bengt
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

Robert L skrev: Bild
Robert,

du har inte lust o lägga ut en större version på den översta bilden, den på flygfältet? Kan det vara Hästholmen?
Användarens profilbild
Robert L
Kontakt:

Inlägg av Robert L »

Bengt Ekbladh skrev:En kommentar , till von Porats haveri:

Detta är alltså Inte von Porats haveri då han "fastnade i ett landningsljus och slog runt "
(1937-10-27) Då slits motorn bort och fpl. kroppen ramponeras.

F3 haveriet vid mässen hände när?
Tack för dom orden.... det är ett kul extrajobb detta och jag hoppas att bilderna kommer upp till helgen på F1kf sida, och att jag hinner med flera sidor på torsdag.

När jag iaf scannade in dessa.... så pratade vi just om detta kort.... och tydligen så blev han halt i någon krash... kan det ha varit den du pratar om ovan??
När kortet är taget... ja jag har ingen aning och ingen på KF vet något om detta heller... och som sagt doneraren lever inte längre.

Jag zoomar in kortet jag har här.... så står det siffran 41 bakom grenarna vid TRE KRONOR märkningen... kan det vara en bra ledtråd??

Robban
Användarens profilbild
Robert L
Kontakt:

Inlägg av Robert L »

Fredric Lagerquist skrev:
Robert L skrev:
Robert,

du har inte lust o lägga ut en större version på den översta bilden, den på flygfältet? Kan det vara Hästholmen?

Självklart kan jag fixa det Fredric.
Tyvärr så får det bli en länk till en tillfällig adress för detta kort då den inte får plats annars :lol: .
Jag förstorade bara den översta bilden så får vi se om din gissning kan vara rätt :)

http://zutgorak.ath.cx/robban/Top-9big.jpg
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

Tack Robert :D

Jag får nog säga att min gissning inte verkar stämma. Det är ett annat "läger". Skumt sjösystem i bakgrunden också :?
Användarens profilbild
Lennart A

Inlägg av Lennart A »

Robert L skrev: Jag zoomar in kortet jag har här.... så står det siffran 41 bakom grenarna vid TRE KRONOR märkningen... kan det vara en bra ledtråd??
Robban
S 1 nr 41 kasserades den 19 mars 1930 pga haveri. Har inget datum för haveriet. Flygplanet tillhörde då, trots F 4-märkning, F 3 sedan mars 1929.

Lennart A
Bengt Ekbladh

Re: Måste få delge Er; von Porats hav. datum ?

Lennart A skrev:
Robert L skrev: Jag zoomar in kortet jag har här.... så står det siffran 41 bakom grenarna vid TRE KRONOR märkningen... kan det vara en bra ledtråd??
Robban
S 1 nr 41 kasserades den 19 mars 1930 pga haveri. Har inget datum för haveriet. Flygplanet tillhörde då, trots F 4-märkning, F 3 sedan mars 1929.
Lennart A
Hittade nedanstående i Flygförvaltningen Kontrollbyrå EIII, Vol 3
något slarvigt avskrivet i nov 1979 på Krigsarkivet.
( var då mest ute efter 40 o 50-tals kärror)

>> S1 / S1H nr. 41 (ex 3214 /4214 ) levererad CFM 1924
havererar före 1928-07-04
havererar 1929-01-19
F3 1929-03-12 .... Utbytt mot nr. 48

Havererar 1930-01-29 Svårt ramponerad ... Kasseras 1939-03-19... med 504,26 flygtimmar

Står tyvärr inget om vem piloten var.

Är detta von Porats "berömda" haveri?

Bengt
Användarens profilbild
Mats Averkvist
Kontakt:

Inlägg av Mats Averkvist »

Fredric Lagerquist skrev:Tack Robert :D

Jag får nog säga att min gissning inte verkar stämma. Det är ett annat "läger". Skumt sjösystem i bakgrunden också :?
Det ser ut som ett "kanslihus" strax ovanför tälthangarerna...
Kan det vara en älv med flytande timmer?
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

Mats Averkvist skrev: Det ser ut som ett "kanslihus" strax ovanför tälthangarerna...
Kan det vara en älv med flytande timmer?
Jag tror nu att det är A 3:s läger som syns bakom tälthangarerna. Det märkliga "sjösystemet" borde vara Hammarsjön, fast med ett tämligen lågt vattenstånd. Platsen borde m a o alltså vara Rinkaby i mitten/slutet av 20-talet.

Jämför gärna med bilder i FR nr 26, s.100.
Användarens profilbild
Kenneth Göransson
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Kenneth Göransson »

Bild
Fredric Lagerquist

Jag tror nu att det är A 3:s läger som syns bakom tälthangarerna. Det märkliga "sjösystemet" borde vara Hammarsjön, fast med ett tämligen lågt vattenstånd. Platsen borde m a o alltså vara Rinkaby i mitten/slutet av 20-talet.
Det ÄR Rinkaby. Jag segelflög på Rinkaby på 70-talet och även då bildades det runda vassruggar i nästan hela Hammarsjön (går att se om man zoomar in sjön på Enirokartan).

På Gälltoftavägen, till höger om fältet och strax före byn, ser man ett vitt torn, Vita Kvarn (inrutad på denna satellitbild), som finns kvar än idag.
Med vänlig hälsning
Kenneth

aeronavium
Bengt Ekbladh

Re: Måste få delge Er; von Porats hav. datum ?

Konstigt att inge har någon kommentar till nedanstående.
von Porats haverier bör väl vara rätt kända?
Nämns dock ej i hans egna bok: ""Flyget blev mitt liv""

Bengt
Bengt Ekbladh skrev:
Lennart A skrev:
Robban
Lennart A
Hittade nedanstående i Flygförvaltningen Kontrollbyrå EIII, Vol 3
något slarvigt avskrivet i nov 1979 på Krigsarkivet.
( var då mest ute efter 40 o 50-tals kärror)

>> S1 / S1H nr. 41 (ex 3214 /4214 ) levererad CFM 1924
havererar före 1928-07-04
havererar 1929-01-19
F3 1929-03-12 .... Utbytt mot nr. 48

Havererar 1930-01-29 Svårt ramponerad ... Kasseras 1939-03-19... med 504,26 flygtimmar

Står tyvärr inget om vem piloten var.

Är detta von Porats "berömda" haveri?

Bengt
Användarens profilbild
Robert L
Kontakt:

Inlägg av Robert L »

Det är jättekul att läsa Era kommentarer om dessa bilder då som sagt jag inte har en blekaste om dom :)

Hoppas på att få komma iväg till Västerås i morgon Torsdag och scanna mera(bara inte min förkylning blir värre).

Det vore även kul att få lägga mer bilder. Jag tror säkerligen att det finns en massa kort bland Er som läser detta och har F1 anknytning. Det vore en ära att få lägga upp dom på sidan.

Jag har nu i kväll även lagt upp alla kort jag scannat in, dom finns under blandade bilder.

MVH
Robban
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

Robert L skrev: Jag har nu i kväll även lagt upp alla kort jag scannat in, dom finns under blandade bilder.
Strålande Robban! Var inne och kikade på http://www.f1kamratforening.se/ - här är en direktlänk till Eddie Westlunds bilder: http://www.f1kamratforening.se/galleri/ ... itemId=154

Finns en del bilder på demo av tyska pre-VK2 kärror, t ex Heinkel He 112 såg vi ju i en tidigare post.

Den polska jaktflygdivisionen som var med på Brommas invigning 1936 finns med på en bild (Top-49), omtalat/frågat i en tidigare forumtråd.
Bengt Ekbladh

Hej.
Verkligen intressanta bilder.
Fram för fler privata fotoalbum.

Tack Robert för publiceringen
Återkommer nog med en del kommentarer,måste bara smälta det först.
(F1 sidans besöksräknare står still, har nog varit fler än 698 de sista dagarna)
Hälsningar Bengt
Användarens profilbild
Robert L
Kontakt:

Inlägg av Robert L »

räknaren går uppåt hela tiden :)

kom tyvärr inte iväg igår då jag ligger hemma med ont i halsen, rinnande näsa + 2 barn.... så hoppas ev på att komma iväg nästa vecka... men då kanske inte det blir en massa kort scannande..... ska hem till en föreläsning av en person som varit iväg på en resa till något koncentrationsläger.

Robban
Användarens profilbild
Robert L
Kontakt:

Inlägg av Robert L »

Fredric Lagerquist skrev: Den polska jaktflygdivisionen som var med på Brommas invigning 1936 finns med på en bild (Top-49), omtalat/frågat i en tidigare forumtråd.
Hej Fredric!

Vilken bild är det då du menar?

Robban
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

Robert L skrev:
Fredric Lagerquist skrev: Den polska jaktflygdivisionen som var med på Brommas invigning 1936 finns med på en bild (Top-49), omtalat/frågat i en tidigare forumtråd.
Hej Fredric!

Vilken bild är det då du menar?

Robban
Den i mitten på höger sida :D

Bild
Användarens profilbild
Robert L
Kontakt:

Inlägg av Robert L »

Fredric Lagerquist skrev:Den i mitten på höger sida :D
aaahhh :)
Så noga har ju inte jag varit när jag scannat in bilderna :lol:
Ska även ta å föra in sådan information som framkommer här på bildsidan tänkte jag, hoppas ingen tar illa upp.

Robban
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"