F27 SE-KZD/KZE/KZF/KZG/KZH
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 1591
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
- Ort: Solna
F27 SE-KZD/KZE/KZF/KZG/KZH
1993 kom fem ex-norska F27 till Sverige och registrerades som SE-KZD/KZE/KZF/KZG/KZH, initialt på Busy Bee F-27 I AS, Oslo som ägare, ändrat 30 juli 1993 till Swetrail Transport AB, Värnamo. Operatör/innehavare var Air Nordic Swe Aviation AB, Västerås, ändrat 12 mars 1998 till SAE Swe Aviation Europe AB, Värnamo. Någon som känner till sambandet mellan ägaren Swetrail Transport och operatörerna Air Nordic och/eller SAE Swe Aviation? Gick Air Nordic Swe Aviation i konkurs och blev SAE Swe Aviation Europe AB ett nytt bolag eller "bara" en ombildning/nytt namn? Tre av maskinerna exporterades som bekant till Ghana, SE-KZF under 2002 och blev 9G-AIR, SE-KZG/KZH under 2001 och blev 9G-SOB/9G-BEL men kan någon 100% bekräfta kopplingen mellan SE-registreringen och 9G-registreringen? Olika uppgifter förekommer i olika källor. Intressant är också uppgiften på nätupplagan av SE-registret att SE-KZH 12 mars 1998 fick Trans Jet Airways AB som innehavare men i den tryckta upplagan av registret finns inte den uppgiften utan där finns bara, som nämnts ovan, SAE Swe Aviation Europe AB. Tryckfel på nätet eller innehade verkligen Trans Jet, vid något tillfälle, en F27?
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1780
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: F27 SE-KZD/KZE/KZF/KZG/KZH
9G-SOB och 9G-BEL var väl registreringar som målades på redan på Sturup inför ferryn ner till Ghana? Sturup -
Jersey - Porto 010614 fvb Ghana.
Och jag tror att Swe Aviation Europe köptes av Thomas Johansson och ombildades till Transjet...
Jersey - Porto 010614 fvb Ghana.
Och jag tror att Swe Aviation Europe köptes av Thomas Johansson och ombildades till Transjet...
-
- Inlägg: 1591
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
- Ort: Solna
Re: F27 SE-KZD/KZE/KZF/KZG/KZH
Fredric , javisst ja, nu börjar jag minnas ! Visst var det väl så att Thomas Johansson/Trans Jet köpte Swe Aviation (2001 ?) , därav noteringen på SE-KZH om Trans Jet Airways men datumet står kvar (98-03-12) på "gamla" bolaget.
Och både 9G-BEL och 9G-SOB lämnade Malmö 01-06-14 som du säger men uppgifterna har varierat i olika källor vilken som var vilken.
Och både 9G-BEL och 9G-SOB lämnade Malmö 01-06-14 som du säger men uppgifterna har varierat i olika källor vilken som var vilken.
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1780
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: F27 SE-KZD/KZE/KZF/KZG/KZH
...de ströks ur SE-reg dagen innan. Det tog säkert någon vecka eller så att få dessa F27or iordning (?), man tycker att det borde varit någon som noterat vilken som blev vilken på Sturup.Rolf Larsson skrev: Och både 9G-BEL och 9G-SOB lämnade Malmö 01-06-14 som du säger men uppgifterna har varierat i olika källor vilken som var vilken.
9G-AIR, ex SE-KZF, lär ha skrotats och 9G-SOB såldes till Air Oubangui som TL-ADS för några år sedan. Opererades av Clesh Aviation i december 2008 och bar då fortfarande "basic" SAE-målning.
Utan att ha mina anteckningar här men jag har för mig att SE-KZD skrotades i Holland och SE-KZE blev undervisningsobjekt på Ljungbyhed (?).
-
- Inlägg: 1591
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
- Ort: Solna
Re: F27 SE-KZD/KZE/KZF/KZG/KZH
Beträffande SE-KZD: http://www.airnieuws.nl/fokkernieuws/FO ... tlist.html , den flyttades alltså nu i februari från Oudehaske till Groningen. Uppenbarligen var den aldrig målad i SAE Europe SWE Aviation´s färger.
SE-KZE flyttades , via marktransport , från Malmö till Ljungbyhed i december 2001.
14 juni 2001 har hela tiden varit det datum som rapporterats för leveransen av 9G-BEL och 9G-SOB från Malmö via Jersey till Oporto men det finns en bild på 9G-BEL , tagen på Jersey , daterad 13 juni 2001.
(Air-Britain PIC http://www.abpic.co.uk/search.php?q=9G-BEL&u=reg )
Jag har försökt jämföra bilder på 9G-BEL/9G-SOB med bilder på SE-KZG/SE-KZH för att kanske försöka få fram någon skillnad och på så sätt bekräfta vilken som är vilken men jag har inte lyckats.
SE-KZE flyttades , via marktransport , från Malmö till Ljungbyhed i december 2001.
14 juni 2001 har hela tiden varit det datum som rapporterats för leveransen av 9G-BEL och 9G-SOB från Malmö via Jersey till Oporto men det finns en bild på 9G-BEL , tagen på Jersey , daterad 13 juni 2001.
(Air-Britain PIC http://www.abpic.co.uk/search.php?q=9G-BEL&u=reg )
Jag har försökt jämföra bilder på 9G-BEL/9G-SOB med bilder på SE-KZG/SE-KZH för att kanske försöka få fram någon skillnad och på så sätt bekräfta vilken som är vilken men jag har inte lyckats.
Senast redigerad av Rolf Larsson den 09 feb 2010, 22:57, redigerad totalt 1 gång.
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1780
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: F27 SE-KZD/KZE/KZF/KZG/KZH
Bilderna som finns att titta på i denna länken känner du säkert igen, Roffe, men de kan ändå vara kul för forumsbesökarna: http://www.aussieairliners.org/f-27/vh-ewk/vhewk.html
Där anser man att SE-KZH blev 9G-BEL.
Förresten, fanns det inte en tysk Fokker F27 med "i bilden" ett tag? Alltså som reservdelskälla åt Swe Aviation?
Där anser man att SE-KZH blev 9G-BEL.
Förresten, fanns det inte en tysk Fokker F27 med "i bilden" ett tag? Alltså som reservdelskälla åt Swe Aviation?
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1780
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: F27 SE-KZD/KZE/KZF/KZG/KZH
Om vi ska försöka med ett "omtag" innan denna tråden svalnar
Arosflyg/Air Nordic skaffade ett antal Jetstream 31 1988-90 och använde dessa fram till 1992 - bolaget hette då officellt Nordic & European Airways NEA AB.
På hösten 1992 övertas Busy Bee F27orna, initialt opererade på norskt register. I maj 1993 överförs de första två på SE-reg, då med med Air Nordic Swe Aviation AB som op. Man kan grunna lite över de eventuella norska ägarintresserna: Först Air-X (samband med Norsk Air?) och Busy Bee. Den sistnämnda gick väl i KK ungefär samtidigt som Air Nordic skulle börja flyga F27?
I juli 1996 begärs Air Nordic i konkurs av sina piloter då de ej fått ut sina löner. Redan i mitten av juni fick bolagets flygplan flygförbud av luftfartsinspektionen. Förbudet är p g a bristande underhåll på flygmaskinerna. Hub var Västerås med trafik till Stockholm, Göteborg, Borlänge och Oslo. Flygfrakt hade påbörjats i mars mellan Växjö och Arlanda (Enligt http://web.telia.com/~u40116939/fjorton.html ). Borlängelinjen togs över av Skyways i augusti.
Därefter rekonstrueras/ombildas bolaget till SAE Swe Aviation Europe AB och ägs då av Swetrail i Värnamo (tillika ägare av flygplanen)...som sedermera sålde Swe Aviation till Thomas Johansson år 2000 och blev då grundsten till Transjet...
Air Nordic dök upp under senare delen av 80-talet, tidigare opererade man under namnet Arosflyg. Man hade ett samarbete med norska Air-X vars Beech 200or ibland flög åt Västerås-bolaget. Tror det fanns norska ägarintressen, bolagsnamet tyder på det: Arosflyg X-Air KB.Rolf Larsson skrev:1993 kom fem ex-norska F27 till Sverige och registrerades som SE-KZD/KZE/KZF/KZG/KZH, initialt på Busy Bee F-27 I AS, Oslo som ägare, ändrat 30 juli 1993 till Swetrail Transport AB, Värnamo. Operatör/innehavare var Air Nordic Swe Aviation AB, Västerås, ändrat 12 mars 1998 till SAE Swe Aviation Europe AB, Värnamo. Någon som känner till sambandet mellan ägaren Swetrail Transport och operatörerna Air Nordic och/eller SAE Swe Aviation? Gick Air Nordic Swe Aviation i konkurs och blev SAE Swe Aviation Europe AB ett nytt bolag eller "bara" en ombildning/nytt namn?
Arosflyg/Air Nordic skaffade ett antal Jetstream 31 1988-90 och använde dessa fram till 1992 - bolaget hette då officellt Nordic & European Airways NEA AB.
På hösten 1992 övertas Busy Bee F27orna, initialt opererade på norskt register. I maj 1993 överförs de första två på SE-reg, då med med Air Nordic Swe Aviation AB som op. Man kan grunna lite över de eventuella norska ägarintresserna: Först Air-X (samband med Norsk Air?) och Busy Bee. Den sistnämnda gick väl i KK ungefär samtidigt som Air Nordic skulle börja flyga F27?
I juli 1996 begärs Air Nordic i konkurs av sina piloter då de ej fått ut sina löner. Redan i mitten av juni fick bolagets flygplan flygförbud av luftfartsinspektionen. Förbudet är p g a bristande underhåll på flygmaskinerna. Hub var Västerås med trafik till Stockholm, Göteborg, Borlänge och Oslo. Flygfrakt hade påbörjats i mars mellan Växjö och Arlanda (Enligt http://web.telia.com/~u40116939/fjorton.html ). Borlängelinjen togs över av Skyways i augusti.
Därefter rekonstrueras/ombildas bolaget till SAE Swe Aviation Europe AB och ägs då av Swetrail i Värnamo (tillika ägare av flygplanen)...som sedermera sålde Swe Aviation till Thomas Johansson år 2000 och blev då grundsten till Transjet...
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1780
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: F27 SE-KZD/KZE/KZF/KZG/KZH
Hittade denna artikel som kan vara intressant i sammanhanget.Fredric Lagerquist skrev: Air Nordic dök upp under senare delen av 80-talet, tidigare opererade man under namnet Arosflyg. Man hade ett samarbete med norska Air-X vars Beech 200or ibland flög åt Västerås-bolaget. Tror det fanns norska ägarintressen, bolagsnamet tyder på det: Arosflyg X-Air KB.
Arosflyg/Air Nordic skaffade ett antal Jetstream 31 1988-90 och använde dessa fram till 1992 - bolaget hette då officellt Nordic & European Airways NEA AB.
På hösten 1992 övertas Busy Bee F27orna, initialt opererade på norskt register. I maj 1993 överförs de första två på SE-reg, då med med Air Nordic Swe Aviation AB som op. Man kan grunna lite över de eventuella norska ägarintresserna: Först Air-X (samband med Norsk Air?) och Busy Bee. Den sistnämnda gick väl i KK ungefär samtidigt som Air Nordic skulle börja flyga F27?
Flygningarna med F27 kom alltså igång betydligt tidigare än som jag tidigare påstod "på hösten".