Yttre skillnader på J 29A och B?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Stellan
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Yttre skillnader på J 29A och B?

Inlägg av Stellan »

Som jag förstår det var den enda synliga skillnaden mellan tidiga och sena J 29A, att luftbromsen flyttades från vingen till kroppen (det som blev standard)?

J 29B fick ökad bränslemängd gentemot J 29A genom bränsletankar i vingarna. Fanns det någon YTTRE SYNLIG skillnad mellan A- och B-vingen, eller skedde påfyllningen i vingtankarna genom ett slutet system från kroppstanken? Inga nya tanklock eller luckor mao?

Min tanke är att en sen J 29A och en J 29B inte har några yttre synliga skillnader, stämmer det?
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2944
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Yttre skillnader på J 29A och B?

Inlägg av Lars Sundin »

Kan det tänkas att J 29A inte hade vapenbalkar för raketer/bomber?
Stellan
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: Yttre skillnader på J 29A och B?

Inlägg av Stellan »

Lars Sundin skrev:Kan det tänkas att J 29A inte hade vapenbalkar för raketer/bomber?
Mja, intressant tanke men tycker mig kunna se svarta linjer alternativt de hål som kan kopplade fast vapenbalkarna i vingarna på 29A och till och med prototypkärra No3 hade vapenbalkar så jag vill nog tro att man redan från början projekterat för diverse raketlast.
Stellan
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: Yttre skillnader på J 29A och B?

Inlägg av Stellan »

Besvarar min egen fråga: tittar i Tunnanantalogin (ja, ja, ja!!) och hittar svaret genom att titta på de ritningar som finns på sidorna 62-63. Vingen var densamma på sena A, B och C. Det som ändrades var luftbromsen på vingen och trimläppen. Antar sålunda att vingarnas tankar var kopplade till kroppstanken och endast den påfyllningen användes.
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2944
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Yttre skillnader på J 29A och B?

Inlägg av Lars Sundin »

Apropå ritningar kanske de inte alltid är sanna. Han som ritar gör så gott han kan men ...

Här ett exempel på skillnader som kan uppstå. En ganska tidig Wentzel-modell i skala 1:25 (eller så) i blått och en senare ritning i svart gjord av Lars Soldeus, antagligen den som finns i Flyghistorisk Revy, Tunnan-numret (det är inte 29!) Lars Henriksson i Ljungskile gjorde denna jämförande bild:

https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... l_jmfr.jpg

Jag bläddrade igår hastigt igenom flygtidningar (som ju finns på webben) på jakt efter "en sak" och råkade se ett foto underifrån av en prototyp-Tunna (den som var militärgrönt målad) och där man på inre delen av vingens undersida kunde se tecken på att där fästes raketbalkar. Undrar om man inte provsköt raketer vid tillfället, det var i Norrland någonstans.
Stellan
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: Yttre skillnader på J 29A och B?

Inlägg av Stellan »

Absolut, Lars, ritningar kan om man har otur ljuga om än det ena, än det andra. Den blå ritningen ser inte så kul ut men kanske får ursäktas om den är tidig och tänkt som grund för en pappersklädd balsamodell och Wentzels gjorde nog så gott man kunde med det underlag man hade. Brukar dock sällan använda mig av bara en källa för att bilda mig en rimlig uppfattning om vad som gäller. Mycket riktigt flögs prototyp 3 med vapenbalkar, raketer och extratankar.
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2944
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Yttre skillnader på J 29A och B?

Inlägg av Lars Sundin »

Råkade vid surfbing mötas av en bild av av en Tunna vid vissa prov 1950. Se bloggen https://hejskellefte.blogg.se/2017/apri ... -1952.html
och där klippet från Norra Västerbotten 30/10 1950.
Stellan
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: Yttre skillnader på J 29A och B?

Inlägg av Stellan »

Tack för det klippet, Lars. Datum och plats sålunda.
Användarens profilbild
Lennart Berns
Inlägg: 537
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm

Re: Yttre skillnader på J 29A och B?

Inlägg av Lennart Berns »

Flyghistoriskt intressanta bilder som borde finnas i vårt bildarkiv. Har vi någon medlem som kan höra med tidningen om de har sitt bildarkiv kvar?
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"