SE-TGB
Typ: Bölkow Phoebus A1/B1
c/n: 863
Tillverkad år 1969 som Bölkow Phoebus A1
Registrerad 1969-05-13 Västerås Flygklubb, Västerås.
1972-11- Typändring till Phoebus B1.
Haveri 1974-07-10 Eskilstuna, kollision i luften med SE-TIT, höger vinge av, ff räddade sig med fallskärm.
Avreg 1975-12-08 Totalhaveri.
SE-TGB, Bölkow Phoebus A1/B1
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9946
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
-
- Inlägg: 4085
- Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47
SE-TGB[2] Bölkow Phoebus A1>B1
SE-TGB[2]/9>22 Bölkow Phoebus A1>B1
Fd (D-9131)?
Erstflug (FF) som en Bölkow Phoebus A1, Laupheim, V Tyskland 19681219 därmed YoM skall vara 1968.
Typändring Bölkow Phoebus A1 till B1 officiellt infört i registret 19721108.
Source: LFV Centralarkivet
Fd (D-9131)?
Erstflug (FF) som en Bölkow Phoebus A1, Laupheim, V Tyskland 19681219 därmed YoM skall vara 1968.
Typändring Bölkow Phoebus A1 till B1 officiellt infört i registret 19721108.
Source: LFV Centralarkivet
Senast redigerad av Paul R Compton den 10 aug 2024, 12:55, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 200
- Blev medlem: 07 mar 2019, 13:43
Re: SE-TGB, Bölkow Phoebus A1/B1
Modifiering till B1 innebar att den fick infällbart landställ.
-
- Inlägg: 4085
- Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47
SE-TGB[2] Bölkow Phoebus A1>B1
Tack Robert. Det var ett antal Phoebus exemplarer som konverterades till B1. Så vitt jag vet skickades de allra flesta sådana tillbaka till fabriken i V Tyskland där tillverkaren gjorde konverteringen. Samtidigt en svag påminnelse finns att någon klubb/ägare (Belgien/Nederländerna+) ville göra jobbet någon annanstans dvs hos en tredje part och godkändes inte. Frågan är, vet du om det var det bara tillverkaren som godkändes för att utföra konverteringen?
-
- Inlägg: 200
- Blev medlem: 07 mar 2019, 13:43
Re: SE-TGB, Bölkow Phoebus A1/B1
Så här brukade det stå:
"Installation must be accomplished by the manufacturer or by an approved repair shop authorized by the manufacturer"
Och idag ska det så klart följa EASAs alla, fruktansvärt byråkratiska och komplicerade, krav!
"Installation must be accomplished by the manufacturer or by an approved repair shop authorized by the manufacturer"
Och idag ska det så klart följa EASAs alla, fruktansvärt byråkratiska och komplicerade, krav!