SFT 1/10
Postat: 11 feb 2010, 21:08
...hittade jag i brevlådan när jag kom hem idag. Som vanligt ett fullspäckat nummer med en massa intressant - för inte tala om specialutgåvan Bleriot XI i Sverige!
Med utgångspunkt i detta finns säkert en hel del att dryfta här på forumet. Det jag kanske främst - vid första genombläddringen - noterade var faktiskt den f d sydafrikanska Transair Sweden (TSA) Douglas DC-7B som var föremål för artiken Ett tekniskt flygäventyr (s.33). Den avslutas med följande mening:
Flygplanets vidare öden och äventyr är inte kända, men efterfrågan på transportflygplan för Sydamerikas "stimulerade" produkter var välkänd.
Lite komplettering: Enligt mina anteckningar rör det sig om DC-7B ZS-DKE, c/n 44911, som ankom Bulltofta 670807 och var enkom köpt för motorernas skull av TSA. Som N-1760 lämnade flygplanet Malmö 671010 och flög, enligt artikeln, direkt Miami.
I USA kom N1760 konverteras till DC-7BF (fraktflygplan) och blev senare HR-TNM (i Honduras). Där slutar spåren och DC-7an lär ha skrotats. Vore kul med mer info
Två andra DC-7B köptes 1966 av TSA från South African Airways, ZS-DKD som blev SE-ERM och ZS-DKG som blev SE-ERN. Dessa skrotades på Bulltofta efter ett par år. Den motorlevererande sydafrikanska DC-7an överlevde alltså dem...
Med utgångspunkt i detta finns säkert en hel del att dryfta här på forumet. Det jag kanske främst - vid första genombläddringen - noterade var faktiskt den f d sydafrikanska Transair Sweden (TSA) Douglas DC-7B som var föremål för artiken Ett tekniskt flygäventyr (s.33). Den avslutas med följande mening:
Flygplanets vidare öden och äventyr är inte kända, men efterfrågan på transportflygplan för Sydamerikas "stimulerade" produkter var välkänd.
Lite komplettering: Enligt mina anteckningar rör det sig om DC-7B ZS-DKE, c/n 44911, som ankom Bulltofta 670807 och var enkom köpt för motorernas skull av TSA. Som N-1760 lämnade flygplanet Malmö 671010 och flög, enligt artikeln, direkt Miami.
I USA kom N1760 konverteras till DC-7BF (fraktflygplan) och blev senare HR-TNM (i Honduras). Där slutar spåren och DC-7an lär ha skrotats. Vore kul med mer info
Två andra DC-7B köptes 1966 av TSA från South African Airways, ZS-DKD som blev SE-ERM och ZS-DKG som blev SE-ERN. Dessa skrotades på Bulltofta efter ett par år. Den motorlevererande sydafrikanska DC-7an överlevde alltså dem...