Kranich I eller II?
Postat: 13 nov 2021, 16:45
På segelflygmuseet på Ålleberg finns Kranichen SE-STF. Den byggdes i Sverige 1944 för Flygvapnet, blev civil i mitten av 50-talet, såldes till UK 1963 och kom ”hem” igen till Ålleberg 2005, där den fortfarande flygs. Just nu genomgår den grundöversyn och är förhoppningsvis i luften igen nästa sommar.
Enligt luftvärdighetsbeviset och Nat-o-Reg-beviset är det en Kranich II B-1.
Jag menar att det är en Kranich I.
I Peter Öckers excellenta bok om Hans Jacobs och hans konstruktioner beskrivs ändringarna från I till II
- Schempp-Hirth luftbromsar
- trimroder på höjdrodret
- inget roderhorn på höjdrodret
- tvådelade skevroder utan flettner-roder.
- ställbara pedaler
STF har inget av detta och borde således vara en Kranich I, och inte II. STF har stör-klaffar, flettner-roder, ingen höjdrodertrim och fast pedalställ, alltså som på en Kranich I. Jag har tittat på många foto på svenskbyggda Kranich och alla ser ut som STF. Men alla källor säger att de svenskbyggda är II B-1.
Är de verkligen det?
SE-SAY som köptes från Jacobs-Schweyer 1942 ser likadan ut som STF och det är en Kranich I.
Jag har varit i kontakt med Peter Öcker och han kan inte reda ut det. Enligt honom är Kranich II i princip de som byggdes i Tjeckoslovakien (ca 1300 st) från 1940. Jacobs-Schweyer byggde I. Och det var från dem AB Flygplan köpte licensrättigheterna.
Att TS ofta inte har ”koll-på-läget” vet vi ju, men kan det varit så redan på 40-50-talet?
Finns det någon som kan bringa klarhet i detta? Och vad står "B-1" för?
Enligt luftvärdighetsbeviset och Nat-o-Reg-beviset är det en Kranich II B-1.
Jag menar att det är en Kranich I.
I Peter Öckers excellenta bok om Hans Jacobs och hans konstruktioner beskrivs ändringarna från I till II
- Schempp-Hirth luftbromsar
- trimroder på höjdrodret
- inget roderhorn på höjdrodret
- tvådelade skevroder utan flettner-roder.
- ställbara pedaler
STF har inget av detta och borde således vara en Kranich I, och inte II. STF har stör-klaffar, flettner-roder, ingen höjdrodertrim och fast pedalställ, alltså som på en Kranich I. Jag har tittat på många foto på svenskbyggda Kranich och alla ser ut som STF. Men alla källor säger att de svenskbyggda är II B-1.
Är de verkligen det?
SE-SAY som köptes från Jacobs-Schweyer 1942 ser likadan ut som STF och det är en Kranich I.
Jag har varit i kontakt med Peter Öcker och han kan inte reda ut det. Enligt honom är Kranich II i princip de som byggdes i Tjeckoslovakien (ca 1300 st) från 1940. Jacobs-Schweyer byggde I. Och det var från dem AB Flygplan köpte licensrättigheterna.
Att TS ofta inte har ”koll-på-läget” vet vi ju, men kan det varit så redan på 40-50-talet?
Finns det någon som kan bringa klarhet i detta? Och vad står "B-1" för?