Sida 1 av 1
Bromma flygdag omkring 1 oktober 1945
Postat: 16 jun 2022, 19:52
av Stig Jarlevik
Hej alla
Ett intressant foto har dykt upp på e-bay här
https://www.ebay.co.uk/itm/View-and-Our ... ect=mobile
Det angivna datumet ser ut att ha lagts till i efterhand, men kan någon bekräfta att det var en sorts flygdag på Bromma vid ungefär detta datum?
Orsaken till frågan är att i så fall var två av flygplanen inte officiellt inregistrerade.
Dessa två ser dock ut at ha varit Sverige långt före sina officiella registreringsdatum, men 'Verket' kan ju ha gett klartecken till registrering i alla fall.
Någon som vet?
Hälsningar
Stisse i Göteborg
Re: Bromma flygdag omkring 1 oktober 1945
Postat: 16 jun 2022, 23:56
av eralehm
Datumen på baksidan av de gamla SvD-bilderna brukar vara pålitliga eftersom de sattes dit vid angiven tidpunkt. I det här fallet hade man uppenbarligen en notis om flygdagen 451001 (inklistrad) men däremot var just den här bilden "Ej införd".
/Leif H
Re: Bromma flygdag omkring 1 oktober 1945
Postat: 17 jun 2022, 06:38
av Lars Sundin
Jo, det var ett arrangemang dessa dagar enl Sanz Brommapojkarna. Sök även på vårt forum där du och jag skrivit om detta.
[ Post made via iPhone ]
Re: Bromma flygdag omkring 1 oktober 1945
Postat: 17 jun 2022, 08:51
av Stig Jarlevik
Tack Leif/Lars
Så datumet är korrekt. Jag var lite misstänksam med tanke på att det var skrivet
med en annan penna och i rött.
Således återstår det "konstiga" med registreringarna där två inte var officiella ännu.
Finns säkert en bra förklaring på detta också.
Någon?
Hälsningar
Stisse
Re: Bromma flygdag omkring 1 oktober 1945
Postat: 17 jun 2022, 11:02
av Lars Sundin
SE-APF köptes redan i februari 1944 från Danmark, så man hade väl gott om tid på sig.’
FEL FEL FEL: Ska vara Finland! OH-KLA. )
[ Post made via iPhone ]
Re: Bromma flygdag omkring 1 oktober 1945
Postat: 17 jun 2022, 11:46
av Stig Jarlevik
Sant Lars
Påpekar detta redan i mitt första inlägg.
Kan det vara så att luftvärdighetsbeviset saknades och därav blev de officiella reg datumen också försenade?
Hälsningar
Stisse
Re: Bromma flygdag omkring 1 oktober 1945
Postat: 18 jun 2022, 01:16
av eralehm
Datumen i rött bakpå bilderna skrevs sannolikt dit när kopian kom till SvD:s bildarkiv. Jag har sett många exempel på detta på bilder från 40-talet, i samma handstil.
/Leif H
Re: Bromma flygdag omkring 1 oktober 1945
Postat: 18 jun 2022, 09:34
av Stig Jarlevik
eralehm skrev:Datumen i rött bakpå bilderna skrevs sannolikt dit när kopian kom till SvD:s bildarkiv. Jag har sett många exempel på detta på bilder från 40-talet, i samma handstil.
/Leif H
Tack igen Leif
Då har du löst det "mysteriet" också! Mycket bra.
Hälsningar
Stisse
Re: Bromma flygdag omkring 1 oktober 1945
Postat: 19 jun 2022, 07:22
av Mats Averkvist
Brommavisningen var söndagen den 30 september 1945.
Re: Bromma flygdag omkring 1 oktober 1945
Postat: 19 jun 2022, 11:41
av Stig Jarlevik
Tack Mats
Jag kollade faktiskt och du har alldeles rätt.
1 oktober var en måndag och således är det logiskt att man har en flygdag under helgen.
Hälsningar
Stisse
Re: Bromma flygdag omkring 1 oktober 1945
Postat: 19 jun 2022, 17:23
av Mats Averkvist
Inte bara logiskt, men också sant!
Dagstidningarna på den tiden var mycket mer sanningsenliga än dagens PK-skvallerblaskor...
Re: Bromma flygdag omkring 1 oktober 1945
Postat: 20 jun 2022, 16:30
av Lars Sundin
Jag ser att SvD skrev minst i "dagarna tre" om detta arrangemang som kom i en tid då Europa började öppnas och man var närmast stolt över att varit flygpassagerare när man idag närmast skall skämmas härför.
Jag har inte tumme med tidningsarkiven men jag gjorde ett klipp, bl a för att ett av planen nämns (Taylorcraft; en tidig Piper-Cubsläkting)
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... ippo-1.jpg
Re: Bromma flygdag omkring 1 oktober 1945
Postat: 21 jun 2022, 02:00
av Stellan
Intressant att se en B-25 Mitchell i omålat skick (vad gjorde den där??) och vad jag anar är BHT-1 Beauty längst bak i raden.
Re: Bromma flygdag omkring 1 oktober 1945
Postat: 21 jun 2022, 04:36
av Lars Sundin
Jo, jag tycker också mig kunna identifiera SE-ANX (BHT Beauty) skymd bakom en amerikansk B -25. Amerikanska ambassaden med "kringorganisationer" hade ju ofta något plan på, Bromma. Minskade väl genom decennierna. Den stora attraktionen på Bromma var nog en B-29 men det var nog några dagar före "flygdagen". Jag tycker mig också se en Caudron Simoun.
Det är nu länge sedan jag tittade i i Sanz Brommabok och minns inte vad man hitta där.
Däremot vet jag hur "den nya höstulstern" såg ut då hösten -45:
https://abandowest.files.wordpress.com/ ... alen-4.jpg (Bläddrar man i denna blogg får man även se flygdagsbesökare bese en USAAF Air Traffic Command C-54 (DC-4). (
https://abandowest.files.wordpress.com/ ... alen-5.jpg m . Bildtext: "Bromma flygfält hade öppnat portarna och allmänheten hade för första gången fått fritt tillträde. 25 000 stockholmare tog tillfället i akt och studerade med intresse ”den förnäma uppsättningen trafikmaskiner, främst det jättelika Douglas-planet”, (som kanske är en DC-4, om jag får gissa)." )
Re: Bromma flygdag omkring 1 oktober 1945
Postat: 21 jun 2022, 06:36
av Lars Sundin
Stellan skrev:Intressant att se en B-25 Mitchell i omålat skick (vad gjorde den där??) och vad jag anar är BHT-1 Beauty längst bak i raden.
Om statliga amerikanska plan på Bromma kan man bl a läsa om på
https://lae.blogg.se/2012/february/maag-stockholm.html
Man undrar om inte den här bilden är taget vid samma"flygdag" september/oktober 1945. En B-25 är ju där och man ser också SE-ANY, ett KZ-typ:
viewtopic.php?f=9&t=3998#p53815
Re: Bromma flygdag omkring 1 oktober 1945
Postat: 21 jun 2022, 18:49
av Stig Jarlevik
Tack Grabbar
Intressanta svar även om det inte besvarar min andra fråga varför det officiella
registreringsdatumet är senare än bilden.
Intressant Blog också....
Hälsningar
Stisse
Re: Bromma flygdag omkring 1 oktober 1945
Postat: 27 jun 2022, 06:06
av Fredric Lagerquist