SE-DCP = SK 60?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Tommy Johansson - ToJ
Inlägg: 214
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:47
Ort: Strängnäs

SE-DCP = SK 60?

Inlägg av Tommy Johansson - ToJ »

Hallå!

I maj 1971 på flygmässan (Le Bourget), i Frankrike närvarade Sverige med bl a en SAAB 105.

Enl uppgift så var kärran civil registrerad som SE-DCP och uppmärkt i Österrikiska "färger".

Någon som kan berätta mer om detta fpl, såsom c/n till exempel?

mvh

Tommy Johansson
Strängnäs
Användarens profilbild
Kenneth Göransson
Moderator
Inlägg: 441
Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
Ort: Jämshög
Kontakt:

Re: SE-DCP = SK 60?

Inlägg av Kenneth Göransson »

SE-DCP SAAB 105Ö c/n 105-420 tillv. 1971
Fd SE-530 (SAAB för provflygn.)
R 71-03-02 SAAB-Scania AB, Linköping, reg för uppv. i Finland & Parisutställningen (nr.754)
Ar 71-06-14 Ägarens begäran, till Österrikes flygvapen som 1120, kod grön P? (? senare grön J)
Ref Lars E. Lundin

Mer info
Med vänlig hälsning
Kenneth


aeronavium
Tommy Johansson - ToJ
Inlägg: 214
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:47
Ort: Strängnäs

Re: SE-DCP = SK 60?

Inlägg av Tommy Johansson - ToJ »

Tusen tack, Kenneth :D !

/Tommy
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1780
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: SE-DCP = SK 60?

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Kan vara intressant att nämna att året därpå så användes SE-DCX av Saab för samma ändamål :-)
Användarens profilbild
Christer Sidelöv
Inlägg: 223
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:25
Ort: New Mexico

Re: SE-DCP = SK 60?

Inlägg av Christer Sidelöv »

Med vilken av dom var det man demonstrerade att utfällning eller ej av landställ var "optional" vid landning? :-)

Eller var det XBZ kanske?
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1780
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Saab 105XT SE-XBZ Farnborough -72

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Christer Sidelöv skrev:Med vilken av dom var det man demonstrerade att utfällning eller ej av landställ var "optional" vid landning? :-)

Eller var det XBZ kanske?
Den gången det blåste lite mera "nordlig" vind än vanligt menar du? ;-)

Bild

Bild

Bild

Jupp, det var SE-XBZ. Farnborough 72-09-06 närmare bestämt.
Paul R Compton
Inlägg: 4109
Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47

Re: SE-DCP = SK 60?

Inlägg av Paul R Compton »

Hej Kenneth......och Tommy, Christer, & Fred!

utan att vilja trampa någon på tårna, nämnde registreringsdatum för denna 105:an är för tidigt ute. Här har du min fil med rätt datum och lite extra. Som ni ser, SE-DCP först avreggad efter återregistrering av SE-530.

SE-DCP
SAAB 105Ö
C/n 105.420
YoM 1971
Ex SE-530

19710423 Tft/Tillfälligt Flygtillstånd (Temp Permit to Fly) som SE-530 SAAB-SCANIA AB, Linköping (Verkstadsprovflygning)
19710506 LvB #2906 SAAB-Scania AB, Linköping (Special/Specialflyg)
19710507 Reg SE-DCP CofR #2795 Ägare: SAAB-SCANIA AB, Linköping
19710609 Återreg (Restored) SE-530 SAAB-SCANIA AB, Linköping
19710614 SE-DCP Avreg ägarens begären (deregistration at owner’s request) > Österreichische Luftstreitkräfte Serial 420>1120/Code GP-20 grün (senare/later GJ-20 grün) 2.Staffel/Jabo
19880406 Haveri (w/o) Eggelsberg, Oberösterreich
Source credits: “yours truly” PRC via LFV/Lfs/TS/Riksarkivet och Öster. mil uppgifter enligt Scramble, Air Force Database/Directory)
Senast redigerad av Paul R Compton den 13 nov 2024, 14:15, redigerad totalt 2 gånger.
Tommy Johansson - ToJ
Inlägg: 214
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:47
Ort: Strängnäs

Re: SE-DCP = SK 60?

Inlägg av Tommy Johansson - ToJ »

Tusen tack Paul,

Mycket uppskattat!

Tommy
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"