SE-TDO, Scheibe L-Spatz 55

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9937
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

SE-TDO, Scheibe L-Spatz 55

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

SE-TDO
Typ: Scheibe L-Spatz 55
c/n: 739
Tillverkad år 196x ?

Fd.: D-1761
Registrerad 1967-03-16 Östersunds Flygklubb, Östersund.
Haveri 1968-07-17 Färnmyran, Hedemora, v vinge av vid utelandning.
Haveri 1972-03-31 Renfjället, Åre, nödlandning pga annalkande snöby vingar av, botten av kroppen och stjärt skadade.
Avreg 1976-11-02 Ej luftvärdigt sedan mer än 3 år.

Foto saknas i SFF arkiv.
Robert Danewid
Inlägg: 197
Blev medlem: 07 mar 2019, 13:43

Re: SE-TDO, Scheibe L-Spatz 55

Inlägg av Robert Danewid »

Den borde varit tillverkad 1966.
Enligt en tysk "registersida" finns det två D-1761. Den ena ena en SZD Pirat från 1970 med s/n B-356 och en Ventus C med tillv nr 436 (måste vara tillverkad i slutet av 80-talet). Men ingen L-Spatz.
Richard Cawsey
Inlägg: 29
Blev medlem: 13 sep 2019, 14:52

Re: SE-TDO, Scheibe L-Spatz 55

Inlägg av Richard Cawsey »

The Ventus c used the registration D-1761 in 1989, and the Pirat in 2009.
The marks between about D-1752 and D-1818 were originally issued in Bavaria in 1962, then some were used again when they became vacant.
Paul R Compton
Inlägg: 3975
Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47

SE-TDO Scheibe L-Spatz 55

Inlägg av Paul R Compton »

Enligt svenska Luftvärdighetsbeviset och tillverkaren YoM skall vara 1961. Scheibe L-Spatz 55 (739), D-1761 avregistrerades 19661219 och enligt tillhörande västtyska avregistrerings bekräftelsen från LBA, R Wunderlich, München-Allach, var sista registrerade ägaren. Tydligen - av en okänd anledning - Wunderlich hade sålt sin L-Spatz till tillverkaren, Scheibe-Flugzeugbau GmbH, Dachau, som i sin tur sålde den vidare till Östersunds FK, Östersund, dec 1966. Abnahmeflug som D-1761 Dachau daterad 19661218.

Source credit: LFV Centralarkivet
Skriv svar

Återgå till "SE-TAA -- SE-TZZ"