Hej!
En fråga jag funderat över en tid. Vilka flygplanstyper och under vilka tider tillverkades de av SAAB i Trollhättan respektive av SAAB i Linköping?
Var det så att tillverkningen skedde parallellt samtidigt av de olika typerna för att t.ex. hålla uppe en högproduktion och för att minska sårbarheten under kriget i händelse av angrepp etc?
Eller var det så att det var annat som styrde?
Martin Hellberg, Backamo
Trollhättan eller Linköping
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 278
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:59
- Ort: Backamo
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Trollhättan eller Linköping
https://wiki.saabveteranernatrollhattan ... produktion
[ Post made via iPhone ]
Detta är vad man kunde berätta, sedan fanns väl kommersiella/försvarsmässiga aspekter samt arbetskrafttillgång. Satsningen på Tunnan krävde import av kvalificerad italiensk arbetskraft.
[ Post made via iPhone ]
Detta är vad man kunde berätta, sedan fanns väl kommersiella/försvarsmässiga aspekter samt arbetskrafttillgång. Satsningen på Tunnan krävde import av kvalificerad italiensk arbetskraft.
-
- Inlägg: 278
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:59
- Ort: Backamo
Re: Trollhättan eller Linköping
Tack Lars!
Vidare på temat.
Om man går efter sammanställningen över de militära flygplanen här på forumet förefaller det som att det står vilken ort som flygplanen tillverkades i och utifrån det skulle kunna tolka det som att:
I Trollhättan tillverkades SAAB 17 i dess olika versioner samt SAAB 21A. Därefter tog bilproduktionen succesivt över i Trollhättan.
I Linköping tillverkades SAAB 18 i dess olika versioner samt SAAB 21R och de därefter följande flygplanstyperna efter krigsslutet.
Martin Hellberg, Backamo
Vidare på temat.
Om man går efter sammanställningen över de militära flygplanen här på forumet förefaller det som att det står vilken ort som flygplanen tillverkades i och utifrån det skulle kunna tolka det som att:
I Trollhättan tillverkades SAAB 17 i dess olika versioner samt SAAB 21A. Därefter tog bilproduktionen succesivt över i Trollhättan.
I Linköping tillverkades SAAB 18 i dess olika versioner samt SAAB 21R och de därefter följande flygplanstyperna efter krigsslutet.
Martin Hellberg, Backamo
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Trollhättan eller Linköping
På Youtube finns några föredrag som hölls på FV—museum vid Tunnans 70-årsdag. Bl a sägs (Edlund) att alla 29-vingar byggdes i Trollhättan.
https://m.youtube.com/watch?v=5yzfmA011 ... nAI3iuQYvC
https://flyghistoria.org/2020/09/22/hel ... -arsdagen/
[ Post made via iPhone ]
https://www.google.com/search?q=gl%C3%B ... iz-serpMen
https://m.youtube.com/watch?v=5yzfmA011 ... nAI3iuQYvC
https://flyghistoria.org/2020/09/22/hel ... -arsdagen/
[ Post made via iPhone ]
https://www.google.com/search?q=gl%C3%B ... iz-serpMen
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Trollhättan eller Linköping
https://wiki.saabveteranernatrollhattan ... C3%B6rjade
Också något jag googlade fram.
[ Post made via iPhone ]
Också något jag googlade fram.
[ Post made via iPhone ]
Re: Trollhättan eller Linköping
Medlemmar i SFF som fått årsboken Svenska flygplan kan läsa sig till följande:
Linköping
35 Sk 14
2 P 7
40+24+38 B 5
18+23 Sk 14
14+41 B 17
3 P 8
1+61+120+61 B 18
3 J 21
1+48 Saab 91
1+11 Saab 90
Trollhättan
16 B 3C
1+2+100+35+131 B 17
40+20 Sk 14
... och så vdare.
Linköping
35 Sk 14
2 P 7
40+24+38 B 5
18+23 Sk 14
14+41 B 17
3 P 8
1+61+120+61 B 18
3 J 21
1+48 Saab 91
1+11 Saab 90
Trollhättan
16 B 3C
1+2+100+35+131 B 17
40+20 Sk 14
... och så vdare.