Id på SK 60-nos och Cessna 172 i Linköping?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1780
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Id på SK 60-nos och Cessna 172 i Linköping?
Sprang på denna bild på en SK 60-nos och kroppen på en Cessna 172 som är tagen "at Linköping city airfield". SK 60-nosen är avlutad och kan vara från en kärra som använts som mock up för en tilltänkt ny version (eller två?). "172-vraket" gissar jag är SE-FMY (?).
Vad säger ni?
Vad säger ni?
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9950
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Id på SK 60-nos och Cessna 172 i Linköping?
Jag kan inte avgöra om det är SE-FMY, det ser ut att vara en Cessna 172, så Du har säkert rätt.
1988 drabbades Linköping Flygklubbs två Cessna 152, SE-IFX och SE-IFY av en tromb som vände upp och ned på dem på plattan utanför klubben. Se bild 002-1061770 i fotoarkivet. Dessa reparerades. Finns det uppgift om datum?
/Sven-Erik
1988 drabbades Linköping Flygklubbs två Cessna 152, SE-IFX och SE-IFY av en tromb som vände upp och ned på dem på plattan utanför klubben. Se bild 002-1061770 i fotoarkivet. Dessa reparerades. Finns det uppgift om datum?
/Sven-Erik
- Kenneth Göransson
- Moderator
- Inlägg: 441
- Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
- Ort: Jämshög
- Kontakt:
Re: Id på SK 60-nos och Cessna 172 i Linköping?
Jag sätter en slant på att det är
SE-FMY Cessna F172M (Reims), c/n F172M-0907, tillv. 1973
R 73-02-13 AB Lapplandsflyg/Lapair, Umeå
73-03-07 Kronobergs Flygklubb, Växjö
H 94-06-28 Växjö, avåkning i landningen pga trasigt noshjul, fpl slog runt
Lu 95-03-31
Ar? 96- - Totalhaveri, skänkt till SAABs Industrigymnasium, Linköping för utbildningsändamål
Källa: Lars E. Lundin
Ar 07-01-15 Ej luftvärdig sedan 3 år
Källa:Transportstyrelsen/Luftfartsavdelningen
SE-FMY Cessna F172M (Reims), c/n F172M-0907, tillv. 1973
R 73-02-13 AB Lapplandsflyg/Lapair, Umeå
73-03-07 Kronobergs Flygklubb, Växjö
H 94-06-28 Växjö, avåkning i landningen pga trasigt noshjul, fpl slog runt
Lu 95-03-31
Ar? 96- - Totalhaveri, skänkt till SAABs Industrigymnasium, Linköping för utbildningsändamål
Källa: Lars E. Lundin
Ar 07-01-15 Ej luftvärdig sedan 3 år
Källa:Transportstyrelsen/Luftfartsavdelningen
- Bengt Bergholm
- Inlägg: 170
- Blev medlem: 23 feb 2008, 09:47
- Ort: Linköping
- Kontakt:
Re: Id på SK 60-nos och Cessna 172 i Linköping?
@Sven-Erik: Datumet för "haveriet" är 88-11-16.
Angående SK60-nosen så har jag hört men kan inte säga varifrån och därmed inte heller bedöma sanningshalten i det hela att den skulle varit mockup för utskjutningstest av 60:ans stolar. Kanske ringer någon klocka hos nån som vet mer konkret än jag. Emil?
Intressant med Cessnan, den stod inte där när jag plåtade högen i somras, när är denna bilden tagen? Jag har länge hört rykten om en havererad 172:a som skulle finnas inne på Saab och var lite ute efter den för att ev kunna få använda i marknadsföringssyfte om den var tillräckligt intakt.
Angående SK60-nosen så har jag hört men kan inte säga varifrån och därmed inte heller bedöma sanningshalten i det hela att den skulle varit mockup för utskjutningstest av 60:ans stolar. Kanske ringer någon klocka hos nån som vet mer konkret än jag. Emil?
Intressant med Cessnan, den stod inte där när jag plåtade högen i somras, när är denna bilden tagen? Jag har länge hört rykten om en havererad 172:a som skulle finnas inne på Saab och var lite ute efter den för att ev kunna få använda i marknadsföringssyfte om den var tillräckligt intakt.
-
- Inlägg: 214
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:47
- Ort: Strängnäs
Re: Id på SK 60-nos och Cessna 172 i Linköping?
Hej,Bengt Bergholm skrev:
Intressant med Cessnan, den stod inte där när jag plåtade högen i somras, när är denna bilden tagen?
.
En Cessna 172 har blivit noterad ett flertal gånger i "brandgropen" sedan år 2000 av diverse spotters, vet
tyvärr inte om det är just denna, som visas på bild...
mvh
Tommy
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1780
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Id på SK 60-nos och Cessna 172 i Linköping?
Utskjutningssläde för raketstolar är ju helt klart tänkbart, Bengt. Min första tanke, när jag först fick se bilden, var att detta var resterna av den kasserade SK 60 som tjänade som mock up för SK 60F och (samma?) senare även till Saab 2060. Någon som vet vad som hände med den?
Hoppas att det är denna Cessna 172 (=SE-FMY), Tommy. Om den betydligt äldre SE-CPY hamnat i brandgroppen tidigare skulle jag tyckt det varit rätt eländigt. Den lär ju stå/ha stått som intruktionsobjekt i Linköping...
Hoppas att det är denna Cessna 172 (=SE-FMY), Tommy. Om den betydligt äldre SE-CPY hamnat i brandgroppen tidigare skulle jag tyckt det varit rätt eländigt. Den lär ju stå/ha stått som intruktionsobjekt i Linköping...
-
- Inlägg: 3386
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50
Re: Id på SK 60-nos och Cessna 172 i Linköping?
Hej!
Jag har i mina anteckningar att det var 60134 (kass 1986-04-26) som blev prototyp till F-versionen.
Om det stämmer så har jag också antecknat (källa: detta forum tror jag ) att 60134 var på väg till Ängelhoms Flygmuseum.
Någon annan kan säkert bekräfta eller dementera...
/Lars L
Jag har i mina anteckningar att det var 60134 (kass 1986-04-26) som blev prototyp till F-versionen.
Om det stämmer så har jag också antecknat (källa: detta forum tror jag ) att 60134 var på väg till Ängelhoms Flygmuseum.
Någon annan kan säkert bekräfta eller dementera...
/Lars L
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
Re: Id på SK 60-nos och Cessna 172 i Linköping?
Enligt uppgift från en f.d SAAB-anställd ska 105-framkroppen var den tidigare s.k belysningsattrappen. Om jag nu inte fick allt om bakfoten så var alla instrument i kabinen "fungerande" och man kunde, genom att släcka i lokalen, därigenom kontrollera/anpassa ljusstyrkan i instrumenten. Den räknades inte som någon simulator.
Någon som kan fylla på med info?
Någon som kan fylla på med info?
Re: Id på SK 60-nos och Cessna 172 i Linköping?
Hej,
60134 var den individ som användes som "prototyp" till SK 60 F, SK 60 Hög eller SK 60 2060 vilket man nu vill använda.
Den var en utav dom första individerna som man upptäckte sprickor i vingbalkarna på och den blev groundad i avvaktan på vidare undersökningar.
I strävan att hitta ett bättre motoralternativ till SK 60 än RM9 gjordes ett försök med en annan fransk motor (Larzac) och en attrap levererades till SAAB för prov.
För att kunna provmontera denna motorattrap på 60134 krävdes vissa modifieringar, bl.a. fick ordinarie motorfästen kapas bort. Detta gjorde att 60134 i princip stympades för gott och ett återställande till flygbart skick omintetgjordes. Sagt och gjort så fick den bli "attrap" för vidare studier av en utveclad version.
Under mina år på SAAB så gjorde vi analyser på 60134 där det bl.a. hängdes alla möjliga och omöjliga beväpningslaternativ. Jag minns bla lavetter med 120 kg bomber, Rb 05 samt Rb 75. Varje gång knakade det i strukturen med hänsyn till vikterna.
Mig veterligen kapade aldrig framkroppen från resterande struktur varför jag är mycket tveksam till att framkroppen på bilden har med 60134 att göra.
Mer troligt att det rör sig om en annan framkropp i linje med Emils tankegång.
Slädprov med SK 60:s räddningssystem förekom inte, så någon framkropp för detta ändamål har aldrig funnits.
60134 var den individ som användes som "prototyp" till SK 60 F, SK 60 Hög eller SK 60 2060 vilket man nu vill använda.
Den var en utav dom första individerna som man upptäckte sprickor i vingbalkarna på och den blev groundad i avvaktan på vidare undersökningar.
I strävan att hitta ett bättre motoralternativ till SK 60 än RM9 gjordes ett försök med en annan fransk motor (Larzac) och en attrap levererades till SAAB för prov.
För att kunna provmontera denna motorattrap på 60134 krävdes vissa modifieringar, bl.a. fick ordinarie motorfästen kapas bort. Detta gjorde att 60134 i princip stympades för gott och ett återställande till flygbart skick omintetgjordes. Sagt och gjort så fick den bli "attrap" för vidare studier av en utveclad version.
Under mina år på SAAB så gjorde vi analyser på 60134 där det bl.a. hängdes alla möjliga och omöjliga beväpningslaternativ. Jag minns bla lavetter med 120 kg bomber, Rb 05 samt Rb 75. Varje gång knakade det i strukturen med hänsyn till vikterna.
Mig veterligen kapade aldrig framkroppen från resterande struktur varför jag är mycket tveksam till att framkroppen på bilden har med 60134 att göra.
Mer troligt att det rör sig om en annan framkropp i linje med Emils tankegång.
Slädprov med SK 60:s räddningssystem förekom inte, så någon framkropp för detta ändamål har aldrig funnits.
Hälsningar
//EK
//EK
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
Re: Id på SK 60-nos och Cessna 172 i Linköping?
Ett förtydligande dock. SK 60F/Hög och SAAB 2060 var ej samma flygplanstyp.Björn Ek skrev:60134 var den individ som användes som "prototyp" till SK 60 F, SK 60 Hög eller SK 60 2060 vilket man nu vill använda.
SK 60F studerades 1986-1987 och var en vidareutveckling av SK 60 för Flygvapnet. Den skulle bl.a ha utrustats med motor Larzac 04-C6.
SAAB 2060 var SAAB:s bidrag till/i JPATS (Joint Primary Aircraft Training System) för USAF och USN. Projektet var aktuellt 1988-1990. SAAB 2060 skulle ha utrustats med motor Garrett TFE-109-3 eller Williams FJ44.
Men utskjutning ur kabinattrapp skedde. Bildserie finns vid Flygvapenmuseum. Jag vill minnas att denna attrapp före eller efter detta nyttjades för tryckprov, men jag kan minnas fel.Björn Ek skrev: Slädprov med SK 60:s räddningssystem förekom inte, så någon framkropp för detta ändamål har aldrig funnits.