B 3 140 i transportutförande
Postat: 10 sep 2022, 17:48
Jag håller på att titta på bilder inför ett modellbygge av en B 3 i transportutförande och har fastnat för nummer 140 men hittar uppgifter som inte går ihop.
Nummer 140 var enligt uppgifter i boken den enda som fick fem fönster på varje sida.
I boken finns en bild på sidan 97 som även finns i SFF bildarkiv (bild 002-1188834). Den visar den från sidan, märkt F21-21. Förutom fönstren så ser man att den saknar skyttens plats i buk och rygg. Istället har den fått kåpan för livbåt på ryggen.
På sidan 98 finns en bild med texten "Flygning med kvinnliga passagerare". Den är tagen snett bakifrån och man ser inte hur den var märkt. Man ser fem fönstren och att skyttens plats i ryggen finns kvar. Om den även finns kvar på undersidan går inta att se.
airhistory.net/photo/8483/152 (och airliners.net Photo #1609987) har en bild av F11-52. Fem fönster, skyttens plats finns kvar både i rygg och buk. Här uppger man att det är nummer 152 fotad i Manchester 1948 vilket inte kan stämma då den kraschade 1940. Från SFF forum:
152
B 3B
Typ: Junkers Ju 86K-5
Tillverkad av Junkers Flugzeug- und Motorenwerke AG, Dessau
c/n: 086 0409
Tillverkningsår: 1938
1938-06-21 Levererad till F1, kod F1-22, F1-29
1938-06-21 Godkänd
1940-09-14 Haveri vid Vänersborg.
Trädkollision vid lågflygning. Ff korpral S. Arne Johnsson, fs kadett N. Ulrich Johanssen och fsig furir K. Kurt Drews omkom. Fsk korpral G.K.A.Ek skadades.
1940-10-25 Kasserad,totalhaveri.
Gångtid: 449,10
I boken sägs att 140 byggdes om till transportflyg på F21 och blev klar i januari 1948. Uppgifterna om planet i SFF forum säger 1949:
140
B 3A/C-2
Typ: Junkers Ju 86K-4
Tillverkad av Junkers Flugzeug- und Motorenwerke AG, Dessau
c/n: 086 0355
Tillverkningsår: 1938
1938-04-30 Levererad till F1, kod F1-10, F1-1, F1-31
1938-04-13 Godkänd
1945-05-05 Till F11 (Lån)
1945-10-01 Åter till F1.
1946-08-25 Till F11 (Lån)
1947-01-08 Åter till F1,men direkt utlånad till F21.
1947-01-08 Till F21 (Lån)
1947-11 Motorbyte och ombeteckning till B 3C-2.
1948-04-08 Överförd till F21, kod F21-blå A, F21-50, F21-svart L, F21-21
1949-01-01 Ombyggd till transportflygplan på F21.
1955-08-20 Kasserad,flygplanstypen utgår.
Någon F11-52 nämns inte här.
En sökning på nummer 140 I SFF bildarkiv ger två bilder av ett plan märkt F21-21. (Medianummer: 002-1017877 och 002-1017878)
Den saknar skyttens plats i buk och rygg och har kåpan för livbåt på ryggen. Däremot har den bara tre fönster.
Tittar man i listorna i boken hittar man att B 3A/B 140 varit märkt F11-52. Anm. Lån F11 9.5-1.10.45 samt 25.8.46-8.147. Lån F21 8.1.47-8.4.48. Till F21 8.4.48.
Är det någon som har mer uppgifter om flygningen till Manchester? Individen är ju fel men stämmer datumet?
Nummer 140 var enligt uppgifter i boken den enda som fick fem fönster på varje sida.
I boken finns en bild på sidan 97 som även finns i SFF bildarkiv (bild 002-1188834). Den visar den från sidan, märkt F21-21. Förutom fönstren så ser man att den saknar skyttens plats i buk och rygg. Istället har den fått kåpan för livbåt på ryggen.
På sidan 98 finns en bild med texten "Flygning med kvinnliga passagerare". Den är tagen snett bakifrån och man ser inte hur den var märkt. Man ser fem fönstren och att skyttens plats i ryggen finns kvar. Om den även finns kvar på undersidan går inta att se.
airhistory.net/photo/8483/152 (och airliners.net Photo #1609987) har en bild av F11-52. Fem fönster, skyttens plats finns kvar både i rygg och buk. Här uppger man att det är nummer 152 fotad i Manchester 1948 vilket inte kan stämma då den kraschade 1940. Från SFF forum:
152
B 3B
Typ: Junkers Ju 86K-5
Tillverkad av Junkers Flugzeug- und Motorenwerke AG, Dessau
c/n: 086 0409
Tillverkningsår: 1938
1938-06-21 Levererad till F1, kod F1-22, F1-29
1938-06-21 Godkänd
1940-09-14 Haveri vid Vänersborg.
Trädkollision vid lågflygning. Ff korpral S. Arne Johnsson, fs kadett N. Ulrich Johanssen och fsig furir K. Kurt Drews omkom. Fsk korpral G.K.A.Ek skadades.
1940-10-25 Kasserad,totalhaveri.
Gångtid: 449,10
I boken sägs att 140 byggdes om till transportflyg på F21 och blev klar i januari 1948. Uppgifterna om planet i SFF forum säger 1949:
140
B 3A/C-2
Typ: Junkers Ju 86K-4
Tillverkad av Junkers Flugzeug- und Motorenwerke AG, Dessau
c/n: 086 0355
Tillverkningsår: 1938
1938-04-30 Levererad till F1, kod F1-10, F1-1, F1-31
1938-04-13 Godkänd
1945-05-05 Till F11 (Lån)
1945-10-01 Åter till F1.
1946-08-25 Till F11 (Lån)
1947-01-08 Åter till F1,men direkt utlånad till F21.
1947-01-08 Till F21 (Lån)
1947-11 Motorbyte och ombeteckning till B 3C-2.
1948-04-08 Överförd till F21, kod F21-blå A, F21-50, F21-svart L, F21-21
1949-01-01 Ombyggd till transportflygplan på F21.
1955-08-20 Kasserad,flygplanstypen utgår.
Någon F11-52 nämns inte här.
En sökning på nummer 140 I SFF bildarkiv ger två bilder av ett plan märkt F21-21. (Medianummer: 002-1017877 och 002-1017878)
Den saknar skyttens plats i buk och rygg och har kåpan för livbåt på ryggen. Däremot har den bara tre fönster.
Tittar man i listorna i boken hittar man att B 3A/B 140 varit märkt F11-52. Anm. Lån F11 9.5-1.10.45 samt 25.8.46-8.147. Lån F21 8.1.47-8.4.48. Till F21 8.4.48.
Är det någon som har mer uppgifter om flygningen till Manchester? Individen är ju fel men stämmer datumet?