Sida 1 av 1

B 3 140 i transportutförande

Postat: 10 sep 2022, 17:48
av Björn Bäcklund
Jag håller på att titta på bilder inför ett modellbygge av en B 3 i transportutförande och har fastnat för nummer 140 men hittar uppgifter som inte går ihop.

Nummer 140 var enligt uppgifter i boken den enda som fick fem fönster på varje sida.
I boken finns en bild på sidan 97 som även finns i SFF bildarkiv (bild 002-1188834). Den visar den från sidan, märkt F21-21. Förutom fönstren så ser man att den saknar skyttens plats i buk och rygg. Istället har den fått kåpan för livbåt på ryggen.

På sidan 98 finns en bild med texten "Flygning med kvinnliga passagerare". Den är tagen snett bakifrån och man ser inte hur den var märkt. Man ser fem fönstren och att skyttens plats i ryggen finns kvar. Om den även finns kvar på undersidan går inta att se.

airhistory.net/photo/8483/152 (och airliners.net Photo #1609987) har en bild av F11-52. Fem fönster, skyttens plats finns kvar både i rygg och buk. Här uppger man att det är nummer 152 fotad i Manchester 1948 vilket inte kan stämma då den kraschade 1940. Från SFF forum:
152
B 3B
Typ: Junkers Ju 86K-5
Tillverkad av Junkers Flugzeug- und Motorenwerke AG, Dessau
c/n: 086 0409
Tillverkningsår: 1938

1938-06-21 Levererad till F1, kod F1-22, F1-29
1938-06-21 Godkänd
1940-09-14 Haveri vid Vänersborg.
Trädkollision vid lågflygning. Ff korpral S. Arne Johnsson, fs kadett N. Ulrich Johanssen och fsig furir K. Kurt Drews omkom. Fsk korpral G.K.A.Ek skadades.
1940-10-25 Kasserad,totalhaveri.

Gångtid: 449,10


I boken sägs att 140 byggdes om till transportflyg på F21 och blev klar i januari 1948. Uppgifterna om planet i SFF forum säger 1949:
140
B 3A/C-2
Typ: Junkers Ju 86K-4
Tillverkad av Junkers Flugzeug- und Motorenwerke AG, Dessau
c/n: 086 0355
Tillverkningsår: 1938

1938-04-30 Levererad till F1, kod F1-10, F1-1, F1-31
1938-04-13 Godkänd
1945-05-05 Till F11 (Lån)
1945-10-01 Åter till F1.
1946-08-25 Till F11 (Lån)
1947-01-08 Åter till F1,men direkt utlånad till F21.
1947-01-08 Till F21 (Lån)
1947-11 Motorbyte och ombeteckning till B 3C-2.
1948-04-08 Överförd till F21, kod F21-blå A, F21-50, F21-svart L, F21-21
1949-01-01 Ombyggd till transportflygplan på F21.
1955-08-20 Kasserad,flygplanstypen utgår.

Någon F11-52 nämns inte här.

En sökning på nummer 140 I SFF bildarkiv ger två bilder av ett plan märkt F21-21. (Medianummer: 002-1017877 och 002-1017878)
Den saknar skyttens plats i buk och rygg och har kåpan för livbåt på ryggen. Däremot har den bara tre fönster.

Tittar man i listorna i boken hittar man att B 3A/B 140 varit märkt F11-52. Anm. Lån F11 9.5-1.10.45 samt 25.8.46-8.147. Lån F21 8.1.47-8.4.48. Till F21 8.4.48.

Är det någon som har mer uppgifter om flygningen till Manchester? Individen är ju fel men stämmer datumet?

Re: B 3 140 i transportutförande

Postat: 11 sep 2022, 12:54
av Mats Averkvist
Enligt Propellerepoken var F11-52 nr 143 även om detta är angivet som osäker uppgift *.
B 3 nr 140 skall ha varit F11-51 enligt samma källa och med samma osäkerhet.

Andersson, har du något att säga till ditt försvar?

Re: B 3 140 i transportutförande

Postat: 12 sep 2022, 15:14
av Lennart A
Björn Bäcklund skrev: airhistory.net/photo/8483/152 (och airliners.net Photo #1609987) har en bild av F11-52. Fem fönster, skyttens plats finns kvar både i rygg och buk. Här uppger man att det är nummer 152 fotad i Manchester 1948 vilket inte kan stämma då den kraschade 1940.
Stämmer, bilden visar inte fpl 152, utan F 11-52 (136). Den var i Storbritannien i november och december 1948. Tydligen fanns det fler B 3 med fem fönster, men jag lyckas inte hitta bilder på några andra.
I boken sägs att 140 byggdes om till transportflyg på F21 och blev klar i januari 1948. Uppgifterna om planet i SFF forum säger 1949:
(...) Någon F11-52 nämns inte här.
Fpl 150 hette F 1-52, kom till F 11 (som lån) 28.8.46 och gick vidare till F 21 8.1.27. Den flög på F 11 med nr 52. Om den var märkt "F 11" är väl osäkert, men F 11 hade för vana att märka om B 3:orna, även om de formellt var lånade. Det betyder att det fanns två olika F 11-52. Det gäller f ö flera av F 11:s B 3-plan.
En sökning på nummer 140 I SFF bildarkiv ger två bilder av ett plan märkt F21-21. (Medianummer: 002-1017877 och 002-1017878)
Den saknar skyttens plats i buk och rygg och har kåpan för livbåt på ryggen. Däremot har den bara tre fönster.
Flygvapenmuseums B 3:a F 21-blå A (155 med fejkmärkning) har tre fönster. Den är ju fd F 21-21 (alltså det flygplan som syns på ovannämnda bilder), tidigare F 17, (sannolikt F 17-01). Det är alltså inte den riktiga F 21-blå A (140), som blev F 21-50 och till sist F 21-21, kasserad 1955. Det fanns alltså två olika F 21-21 och det förklara mysteriet med antalet fönster.

Re: B 3 140 i transportutförande

Postat: 12 sep 2022, 18:08
av Stig Jarlevik
Hej Lennart
Hur mycket uppdateringar finns det till din B 3 bok från 2002?

I boken saknar s/n 150 F1-52 men eftersom frågeställningen utgörs av s/n 140 så kanske du menar den?
Fast s/n 140 hade inte heller F1-52 enligt boken.
Varken 140 eller 150 anges med ett lån till F 11 den 28.8.1946 (140 säger 25.8.1946 och 150 säger 7.5.1945 vilket gör att s/n 140 är närmast)
När du säger att den fortsatte till F 21 så stämmer det med 140 även om året var 1947...
Om det är s/n 140 du talar om hela tiden, när hade den F1-52 eller menar du egentligen F11-52?

Med tanke på hur mycket vår kompis Tryckfelsnisse gillar att se oss i motvind så misstänker jag att en del kanske hamnar på hans konto även här? :D

Hälsningar
Stisse

Re: B 3 140 i transportutförande

Postat: 12 sep 2022, 19:40
av Lennart A
Jäkla tangentbord! Inget är så krångligt att man inte kan krångla till det ännu mer:

136
(tidigare F 1-34) F 1 el F 11-34, efter reparation F 11-52 1948, F 11-36 1949, F 11-136 1956

140
(tidigare F 1-31, F 1 eller F 11-31, F 11-52 1946 (sannolikt), F 1-52 1946 (kort period!), F 21-blå A 1947, F 21-50 1949, F 21-svart L 1954, F 21-21 1954 (kasserad 1955)

155
(tidigare F 1-42), F 1 eller F 11-42, F 11-55 1946, Fc 1947 (sannolikt ej ommärkt), F 1-?? 1948 , F 17-01 (sannolikt) 1951, F 21-21 1955, till FV-museum

Detta gäller från och med 1945. Glöm 150 (det var ju "Blondie"!). Tja, det är ju över tjugo år sen boken skrevs ...

PS: På F 21 märktes flygplanen ofta om med nya nummer/bokstäver på 40/50-talet.

Re: B 3 140 i transportutförande

Postat: 12 sep 2022, 20:01
av Stig Jarlevik
Så där ja Lennart

Då stämmer ju B 3 boken riktigt bra, vilket ju faktiskt är väldigt skönt!
En sista fråga, nöjer vi oss nu med två B 3:or som hade fem fönster?
Jag rättade den där airhistory.net sidan med att det var nummer 140 vi tittade på
just eftersom 140 var unik med sina fem fönster..... :cry:
Har rättat den igen....

Hälsningar från Götet, och jag kan tillägga att Nisse var med mig när jag skrev
ändringen första gången. Vad vore vi utan den j-n, ha, ha, ha? :lol:
Stisse

Re: B 3 140 i transportutförande

Postat: 13 sep 2022, 14:36
av Björn Bäcklund
Tack för alla svar. 136 blev intressant att bygga som modell med sina fem fönster och skyttepositioner kvar.