När stängde Bråvalla ?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Klas Andersson

När stängde Bråvalla ?

Inlägg av Klas Andersson »

Hej !
Undrar om någon har koll på ungefär när Bråvalla stängdes för FLYGTRAFIK ?
Alltså när markeringen i flygkartor blev en cirkel med ett kryss i ?

undrar för jag är härsken på LFV angående en Navigationsfråga ! där man skulle ange höjden över havet på en framräknad flygplats
som visade sig vara Bråvalla ! lite svårt när data tagits bort från gällande kartor !!

(Ursäkta ! hade tydligen totalt hjärnsläpp i morse...... skrev Barkarby i första versionen av inlägget ! men menade Bråvalla utanför ..Norrköping !)
(inte mina hemtrakter ! var nog inte riktigt vaken ....tur jag inte skulle upp i luften i morse ...)
Senast redigerad av Klas Andersson den 08 mar 2010, 13:14, redigerad totalt 2 gånger.
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

Re: När stängde Barkarby ?

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Hej Klas,

Barkarby, ESKB, har varit öppet för flygtrafik fram till i förra veckan. Sedan ett par tre månader har det dock varit PPR till Barkarby Flygklubb.

Tidigare var det på förslag att man skulle hålla öppet till 31 maj, men det verkar alltså inte vara fallet längre :-(

Se också tidigare tråden http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=1801
Klas Andersson

Re: När stängde Bråvalla ?

Ursäkta Fredric !!
hade som du ser total sinnesförvirring .....
menade Bråvalla !! (hoppas jag den hette!)

har inte kartorna här nu på jobbet , men det gäller nedlagda flygplatsen V-NV Norrköping vid sjön Glan !!
Pontus W

Inlägg av Pontus W »

F13 bråvalla lades väl ner 1994 ? Men det kanske var trafik efter det oxå ? Det är ju fortfarande SO vad jag vet.
Användarens profilbild
Niclas Strandberg

Inlägg av Niclas Strandberg »

Det sist utgivna bladet över ESCK Bråvalla i Svenska Flygfält som jag har kvar, är från juni 2003.
Användarens profilbild
Christer Sidelöv

Inlägg av Christer Sidelöv »

Klas Andersson skrev:Hej !
Undrar om någon har koll på ungefär när Bråvalla stängdes för FLYGTRAFIK ?
Alltså när markeringen i flygkartor blev en cirkel med ett kryss i ?

undrar för jag är härsken på LFV angående en Navigationsfråga ! där man skulle ange höjden över havet på en framräknad flygplats
som visade sig vara Bråvalla ! lite svårt när data tagits bort från gällande kartor !!

(Ursäkta ! hade tydligen totalt hjärnsläpp i morse...... skrev Barkarby i första versionen av inlägget ! men menade Bråvalla utanför ..Norrköping !)
(inte mina hemtrakter ! var nog inte riktigt vaken ....tur jag inte skulle upp i luften i morse ...)

Det är lättare att bli härsken av LFV än att förvara mjölk i solsken. Det är bara att inse att en tjänsteman (-kvinna) där har alltid rätt i en diskussion även om det står annorlunda i BCL (enligt egen erfarenhet då jag var dum nog att påpeka vad som faktiskt stod att läsa innantill)! När jag gjorde separat navskrivning för C/D på 80-talet ingick det fortfarande frågor om dopplernavigering över hav. Eftersom denna typ av navigering visade sig vara helt opålitlig slutade man i princip helt med den på 50-talet. För att anpassa sig till detta faktum så gick alla frågor om dopplernav ut på att man hade hamnat helt fel eftersom man var så dum att man använde den. Man skulle då räkna ut hur mycket man behövde korrigera för att ändå hamna där det var tänkt. Motivationen för denna kunskap var förstås på topp.
Klas Andersson

Jo... jag har förstått att LFV inte är någon smidig myndighet direkt !!

Jag kan ju ha fel... men inbillar mig jag kan ämnet bra ,
och hur jag än funderar så borde man utan tveka hamna på Bråvalla !
och den är markerad som "stängd" i kartan som skulle användas !
finns då heller ingen fakta ruta med höjd ,banlängd,belysning och liknande !!

verkar betyda att LFV då har frågor som borde tagits bort för ...7 år sedan ! :o
skriftlig protest inlämnad till min klubbs utbildningansvarige ! för vidarebefodran
väntar med spänning på något svar :-)
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"