Svenska Lufttrafik AB
Postat: 18 okt 2022, 22:05
Hello. I've seen on Wikipedia that SLA bought 10 LVG C.VIs and elsewhere that they bought 8 - with the 2 remaining airworthy ones, when the company was dissolved, going to the Navy - numbered as 9 and 10. Could that be where confusion over the 8 or 10 bought has arisen?
Attached (colourised) von Rosen family photo shows Sunday morning Feb 22, 1920 at Rockelstad. Carl-Gustav von Rosen, aged 10 with sister Birgitta, 7. Pilot is Hermann Göring, who was a pilot with SLA for the first half of 1920 and became their uncle by marriage to their aunt Carin. Aircraft is one of the SLA LVGs which must be on fixed skis. Does anyone know anything about the SLA wings motif/logo seen on their Junkers F.13? I only ask as I had been trying to identify something very similar on an Air France Amiot Toucan (Ju52/3) about 25 years later in 1945 at Lideta, Addis Abeba: F-BAJM AAC 016 "Oradour." Unlikely to be the same - it's not the Junkers Logo - perhaps it's just a coincidence?
Hallå. Jag har sett på Wikipedia att SLA köpte 10 LVG C.VI och på andra ställen att de köpte 8 - med de 2 återstående luftvärdiga, när företaget upplöstes, gick till marinen - numrerade som 9 och 10. Kan det vara där förvirring över 8 eller 10 köpt har uppstått?
Bifogat (färgat) von Rosens familjefoto visar söndagsmorgonen den 22 feb 1920 på Rockelstad. Carl-Gustav von Rosen, 10 år med systern Birgitta, 7. Pilot är Hermann Göring, som var pilot på SLA första halvåret 1920 och blev deras farbror genom giftermål med moster Carin. Flygplan är en av SLA LVGs som måste vara på fasta skidor.
Är det någon som vet något om SLA wings-motivet/logotypen som syns på deras Junkers F.13? Jag frågar bara eftersom jag hade försökt identifiera något mycket liknande på en Air France Amiot Toucan (Ju52/3) ungefär 25 år senare 1945 i Lideta, Addis Abeba: F-BAJM AAC 016 "Oradour." Det är osannolikt att det är samma sak - det är inte Junkers-logotypen - kanske det bara är en slump?
Attached (colourised) von Rosen family photo shows Sunday morning Feb 22, 1920 at Rockelstad. Carl-Gustav von Rosen, aged 10 with sister Birgitta, 7. Pilot is Hermann Göring, who was a pilot with SLA for the first half of 1920 and became their uncle by marriage to their aunt Carin. Aircraft is one of the SLA LVGs which must be on fixed skis. Does anyone know anything about the SLA wings motif/logo seen on their Junkers F.13? I only ask as I had been trying to identify something very similar on an Air France Amiot Toucan (Ju52/3) about 25 years later in 1945 at Lideta, Addis Abeba: F-BAJM AAC 016 "Oradour." Unlikely to be the same - it's not the Junkers Logo - perhaps it's just a coincidence?
Hallå. Jag har sett på Wikipedia att SLA köpte 10 LVG C.VI och på andra ställen att de köpte 8 - med de 2 återstående luftvärdiga, när företaget upplöstes, gick till marinen - numrerade som 9 och 10. Kan det vara där förvirring över 8 eller 10 köpt har uppstått?
Bifogat (färgat) von Rosens familjefoto visar söndagsmorgonen den 22 feb 1920 på Rockelstad. Carl-Gustav von Rosen, 10 år med systern Birgitta, 7. Pilot är Hermann Göring, som var pilot på SLA första halvåret 1920 och blev deras farbror genom giftermål med moster Carin. Flygplan är en av SLA LVGs som måste vara på fasta skidor.
Är det någon som vet något om SLA wings-motivet/logotypen som syns på deras Junkers F.13? Jag frågar bara eftersom jag hade försökt identifiera något mycket liknande på en Air France Amiot Toucan (Ju52/3) ungefär 25 år senare 1945 i Lideta, Addis Abeba: F-BAJM AAC 016 "Oradour." Det är osannolikt att det är samma sak - det är inte Junkers-logotypen - kanske det bara är en slump?