Sida 1 av 1
Havererad Viggen på Ålands hav?
Postat: 26 feb 2023, 19:09
av Carl-Fredrik Geust
Jag har fått en uppgift att en vrakspillra (kompositpanel?) från ett svenskt flygplan skall ha drivit i land på Åland någon gång under 1970-talet. Kan det vara fråga om en havererad Viggen (ev. 37005 som enligt Sven Stridsbergs Viggen-bok bröts sönder över Bottenviken 10 oktober 1975 då flygföraren räddade sig med fallskärm)?
Re: Havererad Viggen på Ålands hav?
Postat: 27 feb 2023, 11:14
av Lars Sundin
Hej Calle!
Jag tror inte Viggen hade några kompositdelar i sig, men metalldelar kan flyta iland ändå. I början av 2009 cirkulerade uppgifter om att något mystiskt flutit i land vid Årsta havsbad,som ligger någon mil hemifrån. Jag tog mig dit, det var ett oerhört dimmig snöfri februaridagmen jag såg omedelbart ett ca 2 meter långt "roder" av metall liggande helt orört på sandstranden, ännu flera dagar efter de första fynduppgifterna spridits på Internet. Jag tog hem det.
Det var ingen flygplansdel, men det hela reddes ut. Jag ringde Marinen som medgav att en av deras svävare tappat ett "sidroder" (ungefär så måste det ha gått till). Det blev avhämtat och jag utlovades en svävarfärd, men därav blev inget. Det var helt av metall, vedebörligen nitat men det flöt. Det kan ju ha haft skumplast e d inombords.
viewtopic.php?f=1&t=1157&p=6370&hilit=s ... vare#p6370
https://sv.wikipedia.org/wiki/Griffon_2000TD
Re: Havererad Viggen på Ålands hav?
Postat: 01 mar 2023, 10:11
av DB605
Fast några kompositdetaljer fanns allt på AJ/SF/SH/Sk37:
Nosradom, radomer för radarvarnare på vingarna, antenner och en av kåporna på ryggåsen.
På JA37 fanns dessutom:
huvudställsluckorna och om jag inte minns fel bukfenan samt fenspetsen.
Kuriosa
SAAB konstruerade fenan i komposit till JA37 med hjälp av Grumman runt 1980 som ett utvecklingsprojekt för att lära sig hur man bygger och konstruerar kompositdetaljer. Det gick väl så där...
Fenan blev rejält tyngre än plåtfenan så den infördes aldrig.
/Thomas A
Re: Havererad Viggen på Ålands hav?
Postat: 01 mar 2023, 22:53
av Eastanglia
Ja och nosvingeklaffarna var väl i komposit. Eller så var det honeycomb som man sade på 80-talet. Sidrodret kom från en av de tre svävarna som Amfibiekåren i Berga nyttjar. När de är tekniskt tillgängliga och inte står pga reservdelsbrist..
Re: Havererad Viggen på Ålands hav?
Postat: 03 mar 2023, 16:04
av DB605
Hej,
vill bara rätta ett missförstånd...
Honeycomb är ett distansmaterial som ser ut som en bikaka. Därav namnet. Det görs av aluminium eller ett plastmaterial som jag glömt namnet på. Man kan fräsa honeycomben så att man får det som t ex en kil. Det används som distans mellan skalplåtarna i t ex ett roder. Man använder det för att det mycket lätt och samtidigt styvar upp strukturen. Det limmas till skalplåten.
Nosvingeklaffarna på 37:an var aldrig tillverkade i komposit.
Rodrena på de första 39:orna var tillverkade i komposit men man ändrade tidigt till konventionella roder i aluminium. Allt är inte lämpat att tillverkas i komposit och metallroder blev lättare, bättre och billigare. Nosvingen är fortfarande gjord i komposit dock.
/Thomas A
Re: Havererad Viggen på Ålands hav?
Postat: 03 mar 2023, 20:11
av Lars Sundin
Jag tog en titt i DN:s arkiv, sökte på ordet "Viggen" men jag hittade inget om någon hittad ilandfluten vrakdel på Åland eller någon annanstans. Jag kunde ha prövat andra sökord men det ar ju troligt att ett ev. fynd inte hade rapporterats i media.
Däremot fanns det ju mycket om det aktuella haveriet och tidigare likande krascher med planet, ja det blev ju ett långvarigt flygförbud. Först fram i jumi 1976 kunde man rapportera vad felet var. Här ågra klipp, det var roligt att få läsa ett kåseri Red Top igen. Han tar bl a upp upp Viggenproblemen på ett skämtsamt sätt; han hade ju också ett förflutet i flygbranschen.