32 krasch

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Göran Nilsson

32 krasch

Inlägg av Göran Nilsson »

Hej.

För ett antal år sedan läste jag en publikation om Saab 32 Om det nu var en bok eller kontakt, kommer jag inte ihåg. Vad som har etsats sig fast i minnet var bilden på denna 32: a som precis hade startat och låg någon meter ovanför banan. Varpå motordelar flög ur bakkroppen. Dessvärre omkom dom båda i lanet. Men jag kan inte glömma den bilden. När hände detta och vad hette dom båda FV-anställda? Vad var orsaken till haveriet? Finns bilden kvar?
MVH Göran Nilsson.
Peace through power!
Bengt Ekbladh

Re: 32 krasch

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hej.
Antar du menar bilden av S32C F11-26 ?

Där tyvärr L O Erixon och nav. J I Bergwall omkom.
Det inträffade 1967-04-25 vid start F11, Nyköping

Orsak: turbinsprängning vid start F11

Bilden är rätt känd men jag kan inte lägga ut den ( Help!)
(vem tog fotot?)

Bengt
Bengt Ekbladh

Inlägg av Bengt Ekbladh »

1967-04-25 S32C 32926 F11
I samband med start från Skavstafältet (F11) lossnade motorns turbinhjul från rotoraxeln och skar ut genom flygkroppen samtidigt som det ödelade roderlinorna till stärtpartiet varvid flygplanet blev manöverodugligt. Flygplanet havererade i banans förlängning och höll sånär på att ramma en bonde på sin traktor. Det unika i sammanhanget är att en kadett med sin kamera lyckades ta en bild, just precis som turbinhjulet skär sig igenom flygkroppen, och som därefter kom att florera i massmedia som något av "Årets bild". Båda ombordvarande omkom.

Fem sekunder efter det att bilden togs havererade flygplanet.

Bilden finns på:

http://hem.passagen.se/hankri/32/32hav3.htm

under Lansen haverier, detaljer
Användarens profilbild
Göran Hansson

Inlägg av Göran Hansson »

En Reflektion när jag tittar på bilden är kronmärkningen, har inte sett den på 32:an tidigare
Vad är historien bakom den placeringen?

Göran
A real Engine is round
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Har för mig att man testade denna placering av kronmärket pga att startsoppan (?) löste upp färgen på flygkroppen på det "normala platsen". Dock blev det ingen förändring - kronmärket blev kvar på samma position som tidigare på Lansen. Eventuellt blev det i vissa fall mindre.
Användarens profilbild
Björn Ek

Inlägg av Björn Ek »

Hej,

Det är min text som Bengt citerar ovan, och ursprungligen hämtat ur ett nummer av den förnämliga och mycket saknande tidskriften Kontakt.
Närmare bestämt ur nummer 76 där jag bidrog med en artikel om haverier med SAAB 32 Lansen.

När det gäller kronmärket så låg det till på följande sätt.
Ursprungligen så målades kronmärken på flygplanen och då man i mitten på 60-talet började använda sig av dekaler uppstod vissa problem.
På 32:an, där man hade kronmärket på bakroppen, uppstod problem då hydraulvätska och startbränsle i små mängder läckte ut och löste helt enkelt upp dekalerna.
Man ville då prova möjligheten att placera kronmärket på annan plats för att undvika det omnämnda problemet.
Placeringen av kronmärket på 32926 var ett prov för att se om den placeringen kunde vara ett alternativ.
Det hela föll inte ut till belåtenhet varför den ursprungliga placeringen bibehölls. Jag vet inte hur man löste problemet, men antagligen så tog man fram
en dekal som hade bättre resistens mot de vätskor som tidigare skapat problemen.
Hälsningar
//EK
Användarens profilbild
Göran Nilsson

Inlägg av Göran Nilsson »

Hej.
Jag tackar för era svar.

MVH Göran.
Peace through power!
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"