Sida 1 av 1
Svart hkp 10
Postat: 17 mar 2010, 18:24
av Mikael Fredriksson
Är det någon som har lite mer info om den svarta hkp 10 som flyger omkring i Norrbotten?
Är det en ommålad "vanlig" eller är det en lånemaskin, som en del funderar om?
http://www.youtube.com/watch?v=HTQHa2flGzw
http://blog.seskaro.nu/wp-content/uploa ... 03/hkp.jpg
Re: Svart hkp 10
Postat: 17 mar 2010, 19:45
av Niklas Adolfsson
Misstänker att detta är en av de nyligen modifierade HKP 10B som ska till Afghanistan. Alternativ kan det vara den nyligen levererade HKP 10D, se följande länk:
http://www.mil.se/sv/Forband-och-formag ... till-Isaf/
MVH Niklas
Re: Svart hkp 10
Postat: 17 mar 2010, 20:23
av Mikael Fredriksson
Aha, så enkelt var det! Tack!
Re: Svart hkp 10
Postat: 17 mar 2010, 20:48
av Karl Persson
Å andra sidan kan man läsa om HKP 10D i nedan länk och den ser rätt så vanlig ut.
http://www.mil.se/sv/Forband-och-formag ... ghanistan/
FM har talat om att hyra in maskiner för träning då en massa maskiner är under ombyggnad. Vad den svarta är har jag dock ingen aning om.
Re: Svart hkp 10
Postat: 25 mar 2010, 19:13
av Najk
Den "svarta" HKP 10:an är i själva verket mörkt grön, samma färg som tidigare.
Det är en HKP 10B och vi har övat flygning i höglänt terräng och referensfattig miljö uppe i Norrbotten och Lappland.
Anledningen till att HKP 10B kan upplevas som mörkare än tidigare är att de lysröda fälten nu blivit gröna istället.
HKP 10D har fortfarande kvar sina lysröda fält, då den är tänkt som en trainer mot HKP 10B, avsedd att användas hemma i Sverige.
Hoppas detta bringar lite klarhet! :)
Re: Svart hkp 10
Postat: 25 mar 2010, 22:14
av Erik
Målade man om hela helikoptrarna eller bara de lysröda delarna?
En anledning till att hjulfordonen där nere ofta är målade i ljus färg är att få ner temperaturen något. Om man ser till kabintemperatur, problem vid underhåll och rent visuellt skydd hade nog grått eller beige varit bättre än mörkgrönt.
Re: Svart hkp 10
Postat: 26 mar 2010, 12:53
av Najk
Det var bara de lysröda delarna som målades om, därav den gröna färgen.
Normalt målas helikoptrarna om i samband med G-check, var 5000-e timme eller vart 12:e år,
då man ändå blästrar bort färgen för att komma åt att kontrollera viktiga strukturella delar.
Som du säger är en ljus färg att föredra där nere, men det är många länder som flyger med
mörka helikoptrar. Återstår ännu att se hur det blir med våra..
Re: Svart hkp 10
Postat: 26 mar 2010, 20:16
av Mikael Fredriksson
Tack för alla svar!