Sida 1 av 1
SE-GRA
Postat: 22 mar 2010, 21:33
av Sven-Erik Jönsson
När målades SE-GRA om från vit-röd målning till vit-blå och var kan dessa foton vara tagna?
Enligt en notering på ett annat foto hade flygplanet denna målning i april 1975.
Här är flygplanet ommålat med Fjällrävens röda logga på kroppens sida. Enligt uppgifter som jag har skall flygplanet ha registrerats på Fjällräven Sport Equipment AB, Örnsköldsvik i mars 1976. I mars 1982 registrerades flygplanet på Fallskärmsklubben Aros, Västerås. Luftvärdigheten utgick 1985-06-30 och efter att det stått uppställt i Arvika ett antal år blev flygplanet brandövningsobjekt i Norrköping.
Tacksam för all info
/Sven-Erik
Re: SE-GRA
Postat: 22 mar 2010, 21:48
av Fredric Lagerquist
Jag gissar att den översta bilden är tagen på Rommehed, den nedre på Johannisberg.
Re: SE-GRA
Postat: 23 mar 2010, 09:34
av Fredric Lagerquist
SE-GRA på Kungsängen i augusti 2001.
Om jag kommer ihåg rätt så blev Dove'n ommålad i samband med en översyn 1978-79. Tror detta är omnämnt i Kontakt-numret som hade tema deHavilland Dove. Någon kanske kan kolla?
Re: SE-GRA
Postat: 23 mar 2010, 10:04
av Kenneth Göransson
Fredric Lagerquist skrev:
Om jag kommer ihåg rätt så blev Dove'n ommålad i samband med en översyn 1978-79. Tror detta är omnämnt i Kontakt-numret som hade tema deHavilland Dove. Någon kanske kan kolla?
Enligt
denna bild var den ommålad i mars 1979
Re: SE-GRA
Postat: 23 mar 2010, 10:49
av Rolf Larsson
Har inte haft möjlighet att titta i Kontakt ännu men 1978/1979 har ju nämnts som trolig tidsperiod för ommålningen. Själv tog jag den här bilden på Bromma 22 september 1978.
Re: SE-GRA
Postat: 23 mar 2010, 11:23
av Fredric Lagerquist
Rolfs bild flyttar fram tiden för översynen/ommålningen av SE-GRA till 1978. Om man tittar på
dessa bilder på a-net så ser man att i oktober 1977 var Dove'n fortfarande i den första "svenska" målningen.
Flygplanet är tillverkat 1953 och flögs fram till 1972 i UK som
G-AMZN:
http://www.caa.co.uk/docs/HistoricalMat ... AMZN-1.pdf
http://www.caa.co.uk/docs/HistoricalMat ... AMZN-2.pdf
GRA i SE-GRA refererar till Grafair, den svenske importören.
Re: SE-GRA
Postat: 23 mar 2010, 14:59
av Leif Fredin
Hej!
Ett icke-svar på första frågan, men den allra första ”svenska” målningen torde väl vara den SE-GRA hade när jag fotograferade den vid Sundbro den7 juni 1972.
Nästa gång jag var vid Sundbro , den 20 juli 1972, hade SE-GRA fått en ny målning.
Bilderna finns som dia i förenings arkiv, men troligen ej ännu inscannade (Freddy Stenboms samling, kanske låda 106?)
Leif Fredin
Re: SE-GRA
Postat: 23 mar 2010, 17:20
av Mats Averkvist
...och den stog fortfarande kvar på Kungsängen förra året...
Vem är nuvarande ägare och är det verkligen ingen som vill ta hand om maskinen?
Re: SE-GRA
Postat: 23 mar 2010, 20:16
av Fredric Lagerquist
Följande är en avskrift från Kontakt 42 (som utkom i juni 1979) som hade tema D.H. 104 Dove.
SE-GRA Prototypen till Mk 6!
Vår "tredje svenska duva", om vi får säga så, är intressant så till vida att flygplanet är prototyp till Dove Mk 6. Flygplanet som har c/n 04437 registrerades den 15 maj 1953 på tillverkaren De Havilland Aircraft Co som G-AMZN.
Flygplanet kom att användas som "company hack" eller firmaflygplan som vi säger. De 1 juli 1963 såldes G-AMZN till Hawker Siddley som i sin tur sålde maskinen vidare till Richard Johnson and Nephew Ltd den 4 oktober 1965.
Flikar följande skrivning från
wikipedia-artikeln om de Havilland:
Hawker Siddeley bought de Havilland in 1960 but kept it as a separate company until 1963. In that year it became the de Havilland Division of Hawker Siddeley Aviation...
Kontakt 42 igen:
Den 30 maj 1972 förvärvade Bengt Grafström med firma GRAFAIR i Uppsala flygplanet som i juni detta år fick registreringen SE-GRA. Även här kan registreringen härledas till ägaren.
Grafair kom sedermera att förlägga sin verksamhet med bl a flygskola till USA, men SE-GRA blev kvar i Sverige. I slutet av 1974 såldes flygplanet till Sam Hedenius AB. Även Åhléns var intressent i detta köp. Härvid försvann texten GRAFAIR på flygplanet. Under kort tid förekom texten HEMKÖP på motorkåporna.
Den 30 maj 1976 köptes sedan SE-GRA av Fjällräven Sport Equipment AB i Örnsköldsvik. Priset var i runt tal 75 000 kronor, vilket kan ses som rena "reapriset" (!). Emellertid var flygplanets tillstånd relativt dåligt med en teknisk status som påfodrade åtgärder.
Den nye ägaren ägaren lät efter en total gångtid på c:a 7 000 timmar flygplanet genomgå något av en grundöversyn i England i maj 1978.
Fjällräven S.E. AB lät också lackera om SE-GRA. Därvid målades flygplanet mörkt blått med vita kroppsidor om med företagets emblem på fenan. Registreringen (i vitt) fick också en orginell placering...
Hösten 1978 utbjöd Fjällräven SE-GRA till försäljning med ett begärt pris på 76.000 dollar, vilket torde ge en indikering om kostnaderna för att få flygplanet i fullgott skick...
I skrivande stund har det icke lyckats få en försäljning till stånd.
Bland flygplanets officiella framträdanden noterar vi dess roll i TV-serien "Pojken med guldbyxorna"...
Re: SE-GRA
Postat: 23 mar 2010, 23:08
av Sven-Erik Jönsson
Tack för alla uppgifter om SE-GRA. Om bilden på flygplanet med den blå målningen är tagen på Johannisberg, så borde den sannolikt vara tagen 1982 eller eventuellt något år senare, eftersom fallskärmsklubben ägde flygplanet från mars 1982.
/Sven-Erik
Re: SE-GRA
Postat: 29 mar 2010, 19:20
av Pär Petersson
Översta bilden är tagen på Dala Airport då Lennart Grafström flög för Hemköpskedjan med den. Allt från mäniskor till jordgubbar och räkor
transporterades med den.
PP
SE-GRA DeHavilland DH104 Dove Mk.6
Postat: 14 apr 2010, 23:48
av Paul R Compton
Tack till alla som bidrog med fina bilder och länkar.
Minns att jag såg G-AMZN någon gång i Leavesden ca. 1970 och tror att den var vit med röda cheatlines. Inte 100% och tyvärr hade jag ingen kamerautrustning då.
Jag kan bidra med lite historik som kanske underlätta att få ordning i och kronologi till bilderna.
CofA = LvB CofR = NrB och BofS = Fångeshandling
SE-GRA
DeHavilland DH104 Dove Mk.6
C/n 04437
YoM 1953
Ex G-AMZN
19720530 G-AMZN cancelled. Last Owner: Richard Johnson & Nephew Ltd, Manchester
19720614 BofS Richard Johnson & Nephew Ltd, Manchester via Webster Aviation, Leavesden/Grafair AB, Uppsala
19720619 Appl for reg: Grafair AB, Uppsala
19720621 Reg CofR # 2914 Owner: Grafair AB, Uppsala
19720621 CofA #3025
19720906 Owner: Grafair AB, Uppsala (Change of address)
19721207 BofS Grafair AB, Uppsala/Grafair & Co i Falun KB
19721214 Owner:Grafair & Co i Falun KB
19721219 BofS Grafair & Co i Falun KB/Sam Hedenius AB, Falun
19730503 Owner:Sam Hedenius AB, Falun, AB Ce-Jis Kolonial, Borlänge, Åhlen & Holm AB, Stockholm
19730503 Operator: Sam Hedenius AB, Falun
19751014 BofS Sam Hedenius AB, Falun, AB Ce-Jis Kolonial, Borlänge, Åhlen & Holm AB, Stockholm/Fjällräven Sport Equipment AB, Örnsköldsvik
19760330 Owner: Fjällräven Sport Equipment AB, Örnsköldsvik
19820311 BofS Fjällräven Sport Equipment AB, Örnsköldsvik/Fallskärmsklubben Aros, Västerås
19820329 Owner: Fallskärmsklubben Aros, Västerås
19850630 CofA expired. Parked Arvika, ferried Norrköping/Kungsängen 198704xx. Fire practice aircraft Norrköping/Kungsängen