Sida 1 av 1

Facetmobile, vad hände sedan?

Postat: 14 okt 2023, 21:54
av Olle Ekwall
Facetmobile-projektet är nu så pass gammalt (ca 30 år) att det nog får vara med i detta forum utan
att drabbas av alltför många protester.

Facetmobile är ett udda flygplan (N117WD) som flög första gången 1993 och råkade ut för motorhaveri
1995. Det hade då bl.a. flugit tur och retur Kalifornien-Oshkosh. Planet blev inte reparerat.
Det går att hitta en video frän första flygningen.

Det gjordes några förarlösa mindre varianter för att glidflyga hem provtagningar, som gjordes med
höghöjdsballonger. Det gjordes även tester med små varianter för precisionfällning av hjälp till
nödställda.

2004 publicerades det en NASA-rapport där man bl.a. konstaterar att det är effektivare en vanliga
Cessna-konceptet, vad gäller last i förhållande till motorkraft. Detta trots att aerodynamiken ser
lite eller kanske mycket skum ut.

Cirka 2013 påbörjade några flygare i EAA chapter 292 i Oregon att bygga en efterföljare till den
första, FMX-4. Det projektet har tagit en del tid. Nu (2023) återstår visst endast att tillverka
motorkåpor. Den har fått registrering N292FM.

Cirka 2019 påbörjade ursprungskonstruktören planerna att bygge en tvåsitsig variant, FMX-7.

På konstruktörens hemsida (http://www.wainfan.com) kan du hitta länk till bl.a. NASA-rapporten från 2004
och video med ett entimmes föredrag (från 2022 Oshkosh) kring projekten.

Sök också på EAA 292 (https://www.eaa292.org/) under rubrik 'Project' och 'FMX-4'.
Även i månadsblad från EAA 292, Taledragger: (ordlek Tale = berättelse - Taildragger sporrhjulsmaskin)

2020 april sida 3 och 4 , FMX-4 , text och bilder
2021 januari sid 6 , FMX-4 ". . started and taxied . ."
2021 november sid 6 , FMX-7 ". . moving along."
2022 augusti sid 13 , FMX-4 och FMX-7 , bilder
2922 oktober sid 8 , FMX-7 ". . center section clecoed . ."
2022 december sid 7 och 14 , FMX-4 ". . painted . ." , bilder och text
2023 augusti sid 4 , FMX-7 ". . making progress . . "
2023 september sid 5 , FMX-7 ". . making progress . . "

Söker man på nätet går det att hitta flera varianter på Facetmobile som RC-modeller.

Går det hitta bättre information om hur det går med FMX-4 N292FM. Den maskinen borde väl vara klar
för flygning nu?

Re: Facetmobile, vad hände sedan?

Postat: 15 okt 2023, 02:03
av Lars Sundin
När jag först såg denna maskin trodde jag inte på den. Så kan man ju inte utforma ett flygplan!

Gogling visar att Barnaby Wainfan har erfarenhet och den teoretiska kunskap som behövs.

Här några webbtips, det senaste är ett timslångt föredrag han höll i Oshkosh augusti (?) i år, 2023, som jag dock inte sett eller lyssnat på. Slutbilderna visar något som är högst ofärdigt men jag vet inte om det ev avser den tvåsitsiga varianten eller en byggsats. Jag har inte sett något om att planet i sin senare utformning flugit (ej heller då AMX-7)

https://wainfan.co/

https://tinyletter.com/facetmobile/archive (Här finns bla bilder men de visar detaljerat hur planet är byggt och ingen lägesrapport vad jag kan se)

https://www.youtube.com/watch?v=tzokRT3rbB0

Flyga med hög nos kan ju synbarligen maskinen men hur är det med stabiliteten eller marginalerna. Man tänker på superstall och den tidiga Northrop-vinge som inte kunde komma ur det ryggläge den hamnade i.

https://www.youtube.com/watch?v=LK7FhK5eL70

Re: Facetmobile, vad hände sedan?

Postat: 15 okt 2023, 13:48
av Olle Ekwall
Tack Lars S

Oshkosh-föredraget från i år (2023) hade jag inte sett. Det har lite mer av hur långt FMX-7 har
kommit, men ljud- och bildkvalitet är dålig.

Jag rekommenderar att man först lyssnar och ser på Oshkosh 2022. Vilket har bättre ljud- och bild.

https://youtu.be/pMmEgXhCvz8?t=35

I föredragen framgår det att planets stabilitet och tolerans för tyngdpunktsläge är större än för
mer konventionella koncept.

Jag har testat enkla glidmodeller i papper kastade i ryggläge, de tar spontant och rollar sig
rätt.

Re: Facetmobile, vad hände sedan?

Postat: 02 nov 2023, 17:32
av Olle Ekwall
Tyvärr har EAA Chapter 292 i Oregon i dagarna ändrat sin hemsida och utestänger nu icke medlemmar.

Re: Facetmobile, vad hände sedan?

Postat: 14 nov 2023, 22:46
av Olle Ekwall
Här kommer en länk till en sida där Barnaby Wainfan visar hur projekten framskrider
https://tinyletter.com/facetmobile/archive

Edit
Fick just se att Lars S redan hittat till denna sida

Re: Facetmobile, vad hände sedan?

Postat: 19 nov 2023, 08:08
av Lars Sundin

Re: Facetmobile, vad hände sedan?

Postat: 26 feb 2024, 14:27
av Olle Ekwall
Har hittat en nyare rapport från projektet Facetmobile FMX-7 BatRay
https://barnabywainfan.substack.com/p/w ... acetmobile

Men inget nytt om Facetmobile FMX-4 N292FM vid EAA Chapter 292

Re: Facetmobile, vad hände sedan?

Postat: 24 apr 2024, 21:57
av Olle Ekwall
I majnumret av Taledrager, på sid 4, finns en tvåraders notis om projekt FMX-7

https://s3.amazonaws.com/ClubExpressClu ... 2cAlUsQ%3D

Editerat
Adressen ovan fungerade från början.
Adress direkt till Taledrager, som är medlemsblad för EAA capter 292.

https://www.eaa292.org/content.aspx?pag ... _id=650788

Söker du där upp utgåvan för 2024 maj så kan du på sidan 4 hitta tvåradersnotisen. Den ger inte mer information än att projetet inte har stannat

Re: Facetmobile, vad hände sedan?

Postat: 24 apr 2024, 22:47
av Lars Sundin
Inte rätt, men kul ändå. Kanske du tipsat hit tidigare i tråden.

https://forum.flitetest.com/index.php?t ... fan.70088/

Re: Facetmobile, vad hände sedan?

Postat: 01 maj 2024, 00:04
av Olle Ekwall
Jag har hittat en hyffsat färsk (2024-04-21) rapport från bygget av Facetmobile FMX-7 BatRay
https://barnabywainfan.substack.com/p/b ... ild-update

Re: Facetmobile, vad hände sedan?

Postat: 22 maj 2024, 09:13
av Olle Ekwall
Nu har juniutgåvan av Taledragger publicerats. På sidan fyra finns en kort notis:

BUILDER REPORTS
Barnaby’s FMX is getting lots of rivets installed and is making good
progress.

Re: Facetmobile, vad hände sedan?

Postat: 22 maj 2024, 11:26
av Lars Sundin
Googlade och fann detta ganska gamla NASA-dokument, Mycket positivt om typen, man undrar ibland inte om det är en reklambroschyr. Dokumnntet kan ha nämnts tidigare i tråden, mer eller mindre direkt.

https://wainfan.co/media/pavreport.pdf

Ett citat. Man jämför med Cessna 150:
From a practical viewpoint, the two configurations are essentially equally efficient at
transporting their useful load. In essence, the higher structural efficiency of the low
aspect ratio configuration is just sufficient to overcome its aerodynamic disadvantage
relative to the conventional airplane.

Re: Facetmobile, vad hände sedan?

Postat: 18 jun 2024, 13:16
av Olle Ekwall
Har nu hittat en rapport daterad 2024-juni-6

https://barnabywainfan.substack.com/p/b ... s-going-in

Re: Facetmobile, vad hände sedan?

Postat: 22 jun 2024, 11:00
av Olle Ekwall
Nu finns july-numret av Taledragger med två rader om Barnbys bygge. Se sid 22, där det också finns en bild.
Det verkar dock blivit fel beteckning i rubriken.
FMX-5 kom inte mycket längre än till planering. Det han nu bygger har han gett benämning Facetmobile FMX-7 BatRay

Re: Facetmobile, vad hände sedan?

Postat: 11 jul 2024, 23:59
av Olle Ekwall
Barnaby Wainfan har kommit med en ny rapport för FMX-7 BatRay

https://barnabywainfan.substack.com/p/o ... y-progress

Re: Facetmobile, vad hände sedan?

Postat: 24 jul 2024, 16:22
av Olle Ekwall
Augustinumret av Taledragger finns nu på nätet.
På sidan sju finns ett foto där Barnaby Wainfan pratar inför några skolelever. I bakgrunden syns FMX-7 BatRay.

Re: Facetmobile, vad hände sedan?

Postat: 21 sep 2024, 21:17
av Olle Ekwall
I septembernumret av Taledragger finns en halvrads notis om att projektet FMX-7 pågår

I oktobernumret finns en längre artikel med bilder, sid 18-20, om hur man transporterar det nakna originalet av FMX-4 från Kalifornien till EAA Chapter 292

https://www.eaa292.org/content.aspx?pag ... _id=650788