Sida 1 av 1
Tvåmotoriga Cessnor jmf med d:o Piper
Postat: 26 mar 2010, 14:18
av Sven-Erik Jönsson
Under 1970-talet fanns det ganska många Cessnor av typ 402 - 414 och liknande i Sverige som användes i firma-, taxiflyg och mindre matarlinjer. I dag är dessa flygplan tämligen sällsynta i Sverige, däremot finns det ett antal Piper PA-31:or, även om dessa nu också försvinner mer och mer. Vore intressant om någon som kan dessa flygplantyper kan göra jämförelser och berätta varför Cessnorna försvann nästan helt. Var Piper PA-31 så mycket bättre?
/Sven-Erik
Re: Tvåmotoriga Cessnor jmf med d:o Piper
Postat: 26 mar 2010, 19:54
av Christer Sidelöv
Jag har rätt begränsad erfarenhet av Navajo, dessutom för rätt länge sedan, men flög rätt mycket frakt (närmare 300 tim) i 402B under en kort tid häromåret. Det som slog mig var att 402:an marschade med rätt väsentligt lägre fart, typ 15-20 knop. Dessutom fick jag känslan av, utan att direkt jämfört siffror, att Navajo nog var rymligare i kabinen. Jag tror skillnaden är mindre mellan 402C och Chieftain. Hur sen val av respektive fpl-typ skett i Sverige kan förstås bero på så mycket annat.
Jag gillade dock verkligen 402. Mycket mer lättflugen än exempelvis en Seneca! En av de 402B som fanns i firman var för övrigt före detta SE-FXI. Flyger numera i Suriname, fortfarande med amerikansk reg. N401NA.
Re: Tvåmotoriga Cessnor jmf med d:o Piper
Postat: 28 mar 2010, 19:14
av Fredric Lagerquist
En faktor som kan ha spelat in är Nyges stabila Piper-agentur och att TFHS kom att op 8 stycken fr o m mitten av 80-talet. De större opereratörena av Cessna 402 och 404, t ex Swedair och flygvapnet, var då snart i färd med att fasa ut sina exemplar.
Den sista nytillverkade Piper PA-31, en PA-31-350 Cheiftain (modellen som producerades längst), levererades 1985. Samma år slutade Cessna med tillverkningen av 402C och den sista 404 levererades 1982. Under denna tid, med hög dollar-kurs, annonserade Piper flitigt med devisen "Piper - More airplane for the dollar". Jag tror faktiskt att det låg något i det där...
Re: Tvåmotoriga Cessnor jmf med d:o Piper
Postat: 29 mar 2010, 08:43
av Fredric Lagerquist
Jag hörde mig för hos John-Olof Holmström
of Holmström-flyg fame om vad han tyckte -
Vi opererade både Cessna 402 och Piper Navajo. Jag anser Navajon var ett mer användbart flygplan för yrkesmässig verksamhet, den tålde betydligt mer is än den andra. Bättre lastförmåga. Det var en bra arbetshäst.
Navajon hade en mycket bättre vingprofil. Kändes tryggare när man låg nerisad utöver Nordatlanten. Kommer ihåg att jag hade problem att hålla höjden med en 402a, mellan Grönland och Labrador.
Re: Tvåmotoriga Cessnor jmf med d:o Piper
Postat: 29 mar 2010, 14:30
av Sven-Erik Jönsson
Tack Christer och Fredric för Era svar. Låter som att PA-31 var och är en bättre arbetshäst. Nyge Aero med sin Piperagentur och service i Sverige betydde säkert något, men jag tvivlar på att det kan ha varit avgörande. Däremot är ju fart och prestanda, inkl lastförmåga samt komfort och ekonomi avgörande faktorer. Intressant med John-Olof Holmströms synpunkter.
Tack!
/Sven-Erik