Sida 1 av 1

J 29A1 och J 29A2

Postat: 11 mar 2024, 21:41
av blockhaj
Fann dessa för några dagar sedan, foton som listar en J 29 A:1 och en J 29 A:2, och listade tillsammans med Tunnans facebookgrupp ut att A:1 jämte A:2 avser de cirka 32 första J 29A som försågs med vingluftbromsar jämte de senare kroppsluftbromsarna. Vingluftbromsarna syns ovan vingklaffarna som två mörkare sträck (tror de kan ha varit mörkmålade likt vissa framkantsklaffar).
J 29A1
J 29A1
J 29A2
J 29A2

Re: J 29A1 och J 29A2

Postat: 20 mar 2024, 22:32
av eralehm
Är det inte troligare att A:1 och A:2 helt enkelt är bildernas arkivnummer ... ?

/Leif

Re: J 29A1 och J 29A2

Postat: 24 mar 2024, 18:28
av blockhaj
eralehm skrev:Är det inte troligare att A:1 och A:2 helt enkelt är bildernas arkivnummer ... ?

/Leif
Jag ser ingenting som skulle peka på det? Har aldrig stött på att arkivnummer i detta gränssnitt. A:2 står med två gånger i det andra fotot.

Re: J 29A1 och J 29A2

Postat: 15 sep 2024, 06:48
av eralehm
Jag ser att du lagt in de här gissningarna om A1 och A2 i Wikipedia.

Det här är verkligen ett exempel på att övertolka en källa och koka soppa på en spik. Om versionsbeteckningarna A1 och A2 hade använts i verkligheten skulle de sedan länge ha dykt upp i forskningen, i olika handlingar, i teknisk dokumentation och från personer inblandade i 29:ans utveckling. Att hävda att de endast skulle ha använts på ett par fotografier är minst sagt otroligt. Och varför skulle versionsbeckningar skrivas med kolon, något som aldrig förekommit annars hos SAAB eller FV?

/Leif H

Re: J 29A1 och J 29A2

Postat: 16 sep 2024, 10:18
av Jukka Nisula
Märkte också, att det finns samma Tunnan i båda bilder, nr 13, första i raden från höger. Jag håller med Leif H.

Jukka