Sida 1 av 1

Kobra manöver

Postat: 31 mar 2010, 08:49
av Åke Karlsson
På denna länkade film på YouTube http://www.youtube.com/watch?v=jqiDEcfSnXs gör draken en rätt häftig manöver. Jag har sett en film från Ryssland där man gjorde samma manöver men inte mer. Är det bara vissa flygplanstyper som klarar detta eller finns det bara inte filmbevis?

Re: Kobra manöver

Postat: 01 apr 2010, 06:33
av UrbanFredriksson
En av de uppenbara sökningarna att börja med: http://www.google.com/search?q=f-22+cobra

Re: Kobra manöver

Postat: 01 apr 2010, 11:59
av Åke Karlsson
Tack för den sökningen, jag sökte men hittade inte så mycket. Tydligen är det inte alla förunnat att flyga så enligt Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Pugachev's_Cobra

Re: Kobra manöver

Postat: 01 apr 2010, 12:41
av Emil Lindberg
Det gick även med Viggen, dock inte lika höga farter som med Draken. Läs flyghistorisk revy "System 37 Viggen" sida 212, högra spalten.

Re: Kobra manöver

Postat: 06 apr 2010, 18:23
av Jöran Johansson
Vad kan det ha varit för belastning?
Var manövern tillåten i FV?

Re: Kobra manöver

Postat: 13 apr 2010, 14:58
av TilleTeamM
Halloj forum,

År 2005 filmade vi på Karup Airshow i Danmark, med bl a Martin Ramsin från F17 som
uppvisningspilot i JAS39 Gripen. I showen fanns en Ungersk MiG-29 som gjorde nämnda
COBRA! Cobran kommer ca. 4.13 in i klippet.

http://www.flightlevel350.com/Aircraft_ ... -3682.html

Den uppmärksamme ser även att Martin vinkar till fotografen med canardvingen vid landningen! :-)

/Tille, TeamM

Re: Kobra manöver

Postat: 15 apr 2010, 11:19
av Fredric Lagerquist
Åke Karlsson skrev:På denna länkade film på YouTube http://www.youtube.com/watch?v=jqiDEcfSnXs gör draken en rätt häftig manöver. Jag har sett en film från Ryssland där man gjorde samma manöver men inte mer. Är det bara vissa flygplanstyper som klarar detta eller finns det bara inte filmbevis?
Från Bo Widfeldts "Draken", s.127:
Med Draken har redan på 60-talet , den i uppvisningssammanhang i dag så spektakulära "Cobran", utförts vid ett flertal tillfällen. Fenomenet kallades då inte Cobra utan var en "enklare" variant av superstall. Efter att flygplant gått upp i omkring 110 graders lutning hävdes stallen och planet fortsatte rakt fram utan omfattande höjdförlust.