17. Vingar som bär - Att säga ja till det oväntade
Postat: 06 jun 2024, 14:09
Författare: Lars-Erik Wallhagen
Förlag: Marcus Förlag
ISBN: 9789179997335
Pris: 250 kr
Format: 247 x 170 mm, 192 sidor, inbunden.
Lars-Erik Wallhagen har under sitt liv som missionär och pilot fått vara med och göra skillnad i flera länder i Asien och Mellanöstern. I boken Vingar som bär får vi bland annat läsa om insatser vid den stora naturkatastrofen som drabbade Östpakistan i november 1970, befrielsekriget som ledde till födelsen av Bangladesh 1971 liksom uppdrag i Afghanistan och Iran.
Boken skildrar även dramatiska inslag, som när Wallhagen kryper runt kommandobryggan på ett fartyg för att undgå att träffas när skottlossning bryter ut. Eller när motorn på Cessnan stannar över Medelhavet och enda alternativet är att nödlanda på vattnet.
Det första korta kapitlet är intressant där författaren beskriver sin uppväxt i Närke och då hans flygintresse väcktes på allvar. Han tiggde till sig tio kronor av sin far för att få en flygtur med Albin Ahrenberg i en Seabee 1948. Han kom in vid den förberedande fältflygarskolan vid Hägernäs 1957. Sedan blev det Ljungbyhed och Sk 50 SAAB Safir, J 28C och J 28B. Efter nio månaderlämnade han flygvapnet och hamnade inom industrin samtidigt som han läste till ingenjör på kvällarna. Fritiden ägnades åt klubbflygning och skogsbrandbevakning. Sedan bildade han familj och hamnade på SAAB i Linköping innan hjälpverksamhet tog överhanden 1969.
Förlag: Marcus Förlag
ISBN: 9789179997335
Pris: 250 kr
Format: 247 x 170 mm, 192 sidor, inbunden.
Lars-Erik Wallhagen har under sitt liv som missionär och pilot fått vara med och göra skillnad i flera länder i Asien och Mellanöstern. I boken Vingar som bär får vi bland annat läsa om insatser vid den stora naturkatastrofen som drabbade Östpakistan i november 1970, befrielsekriget som ledde till födelsen av Bangladesh 1971 liksom uppdrag i Afghanistan och Iran.
Boken skildrar även dramatiska inslag, som när Wallhagen kryper runt kommandobryggan på ett fartyg för att undgå att träffas när skottlossning bryter ut. Eller när motorn på Cessnan stannar över Medelhavet och enda alternativet är att nödlanda på vattnet.
Det första korta kapitlet är intressant där författaren beskriver sin uppväxt i Närke och då hans flygintresse väcktes på allvar. Han tiggde till sig tio kronor av sin far för att få en flygtur med Albin Ahrenberg i en Seabee 1948. Han kom in vid den förberedande fältflygarskolan vid Hägernäs 1957. Sedan blev det Ljungbyhed och Sk 50 SAAB Safir, J 28C och J 28B. Efter nio månaderlämnade han flygvapnet och hamnade inom industrin samtidigt som han läste till ingenjör på kvällarna. Fritiden ägnades åt klubbflygning och skogsbrandbevakning. Sedan bildade han familj och hamnade på SAAB i Linköping innan hjälpverksamhet tog överhanden 1969.