Är AMX International AMX "till stor del byggd" på Saab B3LA?
Postat: 12 jun 2024, 09:23
Det här med att AMX International AMX är en direkt fortsättning på B3LA verkar vara en seglivad myt. Jag har inte hittat någon källa som stödjer det. T.ex. följande stycke från svenska Wikipedia skulle jag säga är direkt felaktig:
Varken att projektet var ett samarbete med Aermacchi eller att AMX "till stor del" är byggt på B3LA hittar jag stöd för.
De källor jag hittar verkar ganska samstämmiga: B3LA och AMX utvecklades parallellt utifrån liknande krav. När likheterna upptäcktes gjordes gemensamma studier för att se om man kunde kompromissa om olikheterna. Men sen fick svenska regeringen kalla fötter, dels för att Italien var med i NATO och det gick inte riktigt ihop med svensk alliansfrihet och dels för att Italien levererade flygplan till Sydafrika, vilket var big-no-no i Sverige vid den tiden, och drog sig ur samarbetet.
Är det någon som har referenser till en starkare koppling mellan B3LA och AMX?
(https://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_38#Utveckling)Projektet var delvis ett samarbete med Aermacchi. När Sverige drog sig ur projektet hittade Aermacchi en ny partner i brasilianska Embraer och deras flygplan AMX är till stor del byggt på grundkonstruktionen från B3LA.
Varken att projektet var ett samarbete med Aermacchi eller att AMX "till stor del" är byggt på B3LA hittar jag stöd för.
De källor jag hittar verkar ganska samstämmiga: B3LA och AMX utvecklades parallellt utifrån liknande krav. När likheterna upptäcktes gjordes gemensamma studier för att se om man kunde kompromissa om olikheterna. Men sen fick svenska regeringen kalla fötter, dels för att Italien var med i NATO och det gick inte riktigt ihop med svensk alliansfrihet och dels för att Italien levererade flygplan till Sydafrika, vilket var big-no-no i Sverige vid den tiden, och drog sig ur samarbetet.
Är det någon som har referenser till en starkare koppling mellan B3LA och AMX?