Var SW16 Märkt 64?
Postat: 06 apr 2010, 20:20
Var den 7/4-1917 beställda SW16 (Södertälje verkstäder) någonsin märkt 64?
(12/9-1917 beställs yttertliggare en flygplankropp.)
Planet levereras lördagen 22/9-1917 till Malmslätt, efter inflygning av ljt. Porat o ljt.von Blixen-Finecke.
Provflygningar sker 22/9 och 24/9 ..ua.
Sedan skulle hastighetsprov genomföras av von Blixen och ljt HG Pfeiff
(Pfeiff var tänkt att spaka planet vid den kommande manövern.)
26/9 sker en explosion i luften samt en till vid nedslaget vid Rosens backe åt Lagerlundshållet nära Malmslätt.
Båda avlider vid haveriet.
Enligt tidn. ger utredningen att en otäthet mellan tanken och motorn orsakat att en gasblandning antänds.
Man föreslår en ändrad konstruktion av rörförbindningarna m.m.
(och alltså Ej efter det Tyska mönstret för motorn.)
Därefter (NÄR?) annuleras kontraktet med SW och beställningen går till Thulin.(FA)
I sammanhanget måste påpekas att SW redan 14/8-1917 meddelat att man skulle nedlägga rörelsen och inneliggande lager offererades till Armen.
30/11-1917säljs SW till AB Svenska Maskinverken.
Chef för SW:s flygavd. var då G von Porat.!
(lojalitet visavi SW och Flygkompaniet frågas?)
Detta blev en liten utveckling men
Frågan är::Var SW16 1917-09-26 märkt 64 ?
"Ersättningsplan blev ju nr 64//864 Thulin FA (med flera)
Bengt
Källor: Svenska Flygplan, Svenskt Militärflyg, In Memorian och tidningar
(12/9-1917 beställs yttertliggare en flygplankropp.)
Planet levereras lördagen 22/9-1917 till Malmslätt, efter inflygning av ljt. Porat o ljt.von Blixen-Finecke.
Provflygningar sker 22/9 och 24/9 ..ua.
Sedan skulle hastighetsprov genomföras av von Blixen och ljt HG Pfeiff
(Pfeiff var tänkt att spaka planet vid den kommande manövern.)
26/9 sker en explosion i luften samt en till vid nedslaget vid Rosens backe åt Lagerlundshållet nära Malmslätt.
Båda avlider vid haveriet.
Enligt tidn. ger utredningen att en otäthet mellan tanken och motorn orsakat att en gasblandning antänds.
Man föreslår en ändrad konstruktion av rörförbindningarna m.m.
(och alltså Ej efter det Tyska mönstret för motorn.)
Därefter (NÄR?) annuleras kontraktet med SW och beställningen går till Thulin.(FA)
I sammanhanget måste påpekas att SW redan 14/8-1917 meddelat att man skulle nedlägga rörelsen och inneliggande lager offererades till Armen.
30/11-1917säljs SW till AB Svenska Maskinverken.
Chef för SW:s flygavd. var då G von Porat.!
(lojalitet visavi SW och Flygkompaniet frågas?)
Detta blev en liten utveckling men
Frågan är::Var SW16 1917-09-26 märkt 64 ?
"Ersättningsplan blev ju nr 64//864 Thulin FA (med flera)
Bengt
Källor: Svenska Flygplan, Svenskt Militärflyg, In Memorian och tidningar