Åter tack Lars för snabbt svar.
Här ett annat foto på Henderson, håller med att det finns likheter.
- Henderson
Haveri med G-EAMY: Jag har tidigare funnit uppgift att G-EAMY totalhavererade i skärgården vid Gävle. Men i Aviation Safety Network anges att det möjligen är G-EAPV, dock med frågetecken.
https://asn.flightsafety.org/wikibase/152427 Det finns en hel del foton på G-EAMY som skall ha inköpts av PO Herrströms Flygkompani ca oktober 1919. Havererade vid landning i Åre den 5 mars 1920, reparerades. Finns foton på G-EAMY i SFF arkiv, tagna i bl.a. i Åre och Luleå vintern - våren 1920. Den skulle i så fall ha flugits tillbaka till England sommaren 1920.
På G-AVPE har vi däremot inget foto, men däremot några foton där den är S- märkt, och ett på den havererade Fairey III C i Gävle skärgård, där är flygplanet också S-märkt.
I Svenskt Civilregister t.o.m. SE-AZZ står på sidan 26 att PO Flygkompanis första Fairey IIIC aldrig kom till Sverige, nödlandade den 30 oktober 1919 vid Dover Beach och blev förstörd av storm. På sidan 28 finns noterat att PO Flygkompani år 1920 hade två Fairey IIIC. Dessa borde då vara G-EAMY och möjligen G-EAPV. På sidan 17 i Civilregistret berättas också att PO Herrström köpte två Fairey IIIC omkring oktober 1919. Den 2 jan 1920 ansökte han om tillstånd att få föra in dem till Sverige vilket beviljades den 16 januari. De kom till Helsingborg den 27 januari 1920 och till Hägerstalund den 5 februari. Det står vidare att G-EAPV såldes till Vattenfallsstyrelsen i december 1920. Havererade den 18 dec 1922, troligen ej reparerad.
På samma sida står att G-EAMY totalhavererade vid Båtskär, Edskön, Gävle skärgård den 22 juli 1920.
Här har vi lite att reda ut vad som är rätt och fel!