Sida 1 av 2
70 år sedan idag...
Postat: 09 apr 2010, 12:21
av Fredric Lagerquist
Den 9 april 1940, de flesta av forumets läsare associerar detta datum med en och samma sak: Den tyska invasionen av Danmark och Norge. Idag är det exakt 70 år sedan detta hände och självklart uppmärksammas det
här och
var.
Fra Oslo samlestasjon blir det gitt rapport om at 15 fly er sett passere Malmø med kurs nordover. I tilfelde Oslo er flyenes mål, bestemmes det å sende alle Jagervingens Gladiatorer opp i luften for å møte dem. - läs mer om luftstriderna över Oslo och de norska Gladiator-piloterna
här.
Re: 70 år sedan idag...
Postat: 09 apr 2010, 18:52
av Sven-Erik Jönsson
Här är en bild ur vårt fotoarkiv, tagen på F 5 Ljungbyhed i april 1940.
Om tyskarna hade bestämt sig för att ta Sverige samtidigt som de tog Danmark och Norge, så hade dessa B 3:or sannolikt inte haft stor chans mot det tyska jaktflyget. Och vår statsminister Per Albin Hansson sa "Vår beredskap är god..."
/Sven-Erik
Re: 70 år sedan idag...
Postat: 09 apr 2010, 20:11
av Mikael Olrog
Intressant att flera kvinnor och civila män kan ses på bilden trots att man borde ha varit i beredskapsläge.
Re: 70 år sedan idag...
Postat: 09 apr 2010, 20:14
av Christian S
Jag har för mig att F 8 och F 1 hade beredskap på flygfältet som då var ett gräsfält här i Trollhättan.
Re: 70 år sedan idag...
Postat: 09 apr 2010, 20:45
av Odmasc
Den 11:e april gavs order om att allt svenskt stridsflyg skulle befinna sig över Öresund i gryningen den 12:e april, för att vara beredda att möta en eventuell angripare. F 8 skulle ombasera till Ljungbyhed för att skydda F 1 som skulle befinna sig över Öresund i dagningen.
Dimman gjorde att F 8 inte kunde ombasera, en F 1 division som tidigare baserats i Trollhättan kom aldrig i luften pga tjällossning."[/i]
Källa: Att Flyga är att leva
En liten skara med B3:or, utan jaktskydd, var det som vi kunde möta en angripare med.
Undrar hur nära det var, egentligen?
Det som hände den 9:e april 1940, var det som gjorde att vårt flygvapen efterhand förstärktes. Verkar som om det hunnit glömmas en del på 70 år....
//Mathias
Re: 70 år sedan idag...
Postat: 09 apr 2010, 20:56
av Bengt Ekbladh
Är verkligen bilden tagen april -40??
Vad jag ser var ev. någon spaningsgrupp F1 på F5 i april, men att någon av 1/F1 eller 2/F1 var där då undrar jag.
Bengt
Re: 70 år sedan idag...
Postat: 09 apr 2010, 21:06
av Bengt Ekbladh
Mikael Olrog skrev:Intressant att flera kvinnor och civila män kan ses på bilden trots att man borde ha varit i beredskapsläge.
Poäng.
Är bilden från F5? (åsen)
ca 15 B3:or med civila "låter" inte april 1940
Bengt
Re: 70 år sedan idag...
Postat: 09 apr 2010, 21:14
av Fredric Lagerquist
Odmasc skrev:Den 11:e april gavs order om att allt svenskt stridsflyg skulle befinna sig över Öresund i gryningen den 12:e april, för att vara beredda att möta en eventuell angripare. F 8 skulle ombasera till Ljungbyhed för att skydda F 1 som skulle befinna sig över Öresund i dagningen.
Dimman gjorde att F 8 inte kunde ombasera, en F 1 division som tidigare baserats i Trollhättan kom aldrig i luften pga tjällossning."[/i]
Källa: Att Flyga är att leva
En liten skara med B3:or, utan jaktskydd, var det som vi kunde möta en angripare med.
Undrar hur nära det var, egentligen?
Det som hände den 9:e april 1940, var det som gjorde att vårt flygvapen efterhand förstärktes. Verkar som om det hunnit glömmas en del på 70 år....
//Mathias
Följande texter är bitar plockade ur
Kungl Västmanlands Flygflottiljs Historia 1929-1979, kapitlet
Förstärkt försvarsberedskap 1939-1945 av Erik Norberg.
Den 11 april anlände till försvarsstaben underrättelser om tyska avsikter att landsätta trupper i Skåne. Kl 20.35 på kvällen samma dag mottog överstelöjtnat Ljungdahl per telefon en eskaderorder, som berättade att landstigningsföretag kunde väntas vid Hälsingborg den 12 april...
Kl 23.30 var detaljerade planerna för operationen utarbetade...Stabsgruppen med tre flygplan och första divisionen med nio flygplan hade till uppgift att ingripa mot fientlig landstigning från beredskapsläge i luften nära Båstad. Starten skulle ske flygplanvis med en minuts mellanrum, de fyra grupperna i nummerordning. Första start sattes ut till kl 02.30.
Anflygningen avsågs ske flygplanvis mot Halmstad...med tända lanternor. Tio minuter innan kusten beräknades nådd skulle högsta stridsberedskap intagas. Flyghöjden angavs till 500 meter för första flygplan i varje grupp och 100 meters höjdskillnad mellan efterkommande flygplan. Vid ankomsten gällde samling för grupperna vid Båstad, Ramsjö, Hallands Väderö och Hovs hallar. Efter samlingen i grupp föreskrevs samling i division på första gruppen vid Båstad samt inordning i kolonn med 100 meters avstånd mellan varje grupp.
Inledningsvis måste flygspaning fastställa det exakta läget av de fientliga krafterna. Flygplan nummer 4 med löjtnat Wrede som chef och fänrik Nils Personne som förare tilldelades särskilda uppgifter. Efter enskild start skulle det kl 04.45 spana mot farvattnen mellan Helsingör och Hälsingborg. Under detta fick inte sundets mittlinje överskridas. Fientliga stridskrafter tilldelades kodbokstaven W. "W Hälsningborg" skulle således betyda att fienden inlett landstigning vid denna stad.
Det främsta anfallsmålet var överskeppningspråmar och transportfartyg eller redan landstigna trupper. Anfallsmetoden var låganfall på 100 meters höjd med divisionen i höger flankformering, bombfällning flygplanvis under överflygning.
De tunga bombflygplanen startade under svåra förhållanden. Det var helt mörkt. 20 meter över marken låg moln. Flygplanen var tungt lastade...De flesta förare hade aldrig startat under så svåra förhållanden, men förbandet kom iväg planenligt. Under flygningen förbättrades vädret. Det var klart till halvklart, molnhöjd 500 - 1000 meter och sikten god...Styrkan leddes av flottiljchefen själv med flottiljadjutanten Odqvist som navigatör. Under flottiljchefen leddes första divisionen av kapten Carl Ludvig Hessle.
Vid femtiden på morgonen låg förbandet över Östersund...
Det hade planerats att även F 1s andra division, som var baserad i Trollhättan, och jaktflyg från F 8 skulle ansluta i området. Men dessa uteblev då ombasering av 2/F 1 till Torslanda (för att där lasta och beväpna) drog ut på tiden och väderläget på Barkarby var sämre än på Hässlö - F 8s J 8 Gloster Gladiators kom aldrig iväg.
F 1-förbandet flög längs Öresund söderut. När det stod klart, att man denna gång inte behövde befara ett anfall, vände flygplanen enligt planerna mot Karlsborg. Flygfältet där hade blockerats med kärror för att förhindra luftlandsättning, och fältytan var alltför mjuk för att vara idealisk för de tunga bombplanen. Luftvärnet stod i högsta eldberedskap med skarp ammuntion. Landningen var således inte riskfri, men den ägde rum utan olyckor.
Re: 70 år sedan idag...
Postat: 09 apr 2010, 21:53
av Bengt Ekbladh
Fredric, jag har också konsulterat F1 boken o B3 boken.
vad jag ser fanns ingen F1 div baserad F5 under april 1940, eventuellt en spaningsgrupp
Samt nog inte så "publikt" med civila som Olrog påpekar.
Men NÄR kan fotot vara taget?
Bengt
Re: 70 år sedan idag...
Postat: 09 apr 2010, 22:29
av Bengt Ekbladh
Hugskott
Bilden tagen Tidigare , än april 1940 ?
Bengt
Re: 70 år sedan idag...
Postat: 11 apr 2010, 10:07
av Fredric Lagerquist
Bilden är nog tagen från det gamla flygledartornet på Ljungbyhed, beläget högst upp på en hagar.
Vilken är den högsta koden synlig på B 3orna? Och när levererades det flygplan som bär denna? Borde sätta en främre tidsgräns för datering av bilden.
Re: 70 år sedan idag...
Postat: 11 apr 2010, 10:56
av Bengt Ekbladh
I Ljungbyhed genom sekler// Riseberga Hembyggdsförening, 1983
sid 91 bildtext::
Flygbild av Husarlägret år 1938,...... med 9+ B3:or samt Skolplan
(flygfoto)
Ej Sven-Eriks bild , men tidpunkten kanske ger en vink?
sid 147::
B3 på Ljungbyhed 15 september 1938,.....bla B3..1-37
sid 146:.
Annons ur Helsingborgs Dagblad..
"Upplev flygets dag i morgon på Ljungbyhed
Ur programmet bla
Söndagen 11,30--13,30
3 div Sk12 o 1 div SK10
1 div J8 ur F8
1 grupp bombflyg ur F1
samt ex P1
Samt .I uppvisninarna deltar en hel div. tunga bombplan, som några dagar framåt komma att vara förlagda till Ljungbyhed
MEN sen uppstår ett problem::!
annonsen ger intrycket av Juni 1935....(feltryck?)
En daterings punkt kan vara detta.
Brittiska kryssaren Aurora var på besök i Malmö och Commonder Phillips samt 8 officerare skulle
få besöka F5 den 17 dennes, som det står
SFFs flygdags lista ger ingen info om flygdagar, F5 på 30-40- talen
Bengt
Re: 70 år sedan idag...
Postat: 11 apr 2010, 16:55
av Bengt Ekbladh
I Gefle Dagblad den 22/6 1938 var följande notis införd::
<<En flygets dag annordnas
17/7 av Flygkrigsskolan på Ljungbyhed för att bereda allmänheten
tillfälle att ta del av utvecklingen inom vårt FV och den stora omdaning den gamla förläggningsplatsen i samband
därmed undergått>>
GD har vad jag ser inget reportage av flygdagen.
Jämför dock med vad annonsen i Helsingborgs Dagblad sa::
Bengt Ekbladh skrev:I Ljungbyhed genom sekler// Riseberga Hembyggdsförening, 1983
"Upplev flygets dag i morgon på Ljungbyhed
Ur programmet bla Söndagen 11,30--13,30
3 div Sk12 o 1 div SK10
1 div J8 ur F8
1 grupp bombflyg ur F1
samt ex P1
Samt .I uppvisninarna deltar en hel div. tunga bombplan, som några dagar framåt komma att vara förlagda till Ljungbyhed
Bilden det gäller visar en del civila som borde ha skett vid en flygdag , eller?
Bengt
Re: 70 år sedan idag...
Postat: 11 apr 2010, 19:20
av Fredric Lagerquist
Bilden är gissningsvis tagen tidig vår (april), eller möjligen på hösten (oktober), av döma av klädsel på folk. Man bör dock notera att man ser ett par vita skärmmössor...
Knappast är det frågan om någon flygdag heller. Det är inte många "civila" och det är inga avspärrningar. Inbjudna gäster eller anhöriga kanske...
Re: 70 år sedan idag...
Postat: 11 apr 2010, 20:50
av Bengt Ekbladh
Fredric Lagerquist skrev:Bilden är gissningsvis tagen tidig vår (april), eller möjligen på hösten (oktober), av döma av klädsel på folk. Man bör dock notera att man ser ett par vita skärmmössor...
Knappast är det frågan om någon flygdag heller. Det är inte många "civila" och det är inga avspärrningar. Inbjudna gäster eller anhöriga kanske...
Hej snart har vi ju gissat runt lite, men om Fredric tror på
vårsidan kan jag bidra med ytterligare en !:
Åter igen GD tidningen:
I detta fall har jag enbart en skriftlig notering om "företelersen"
(kan imorgon kolla vidare)
Det var
officers examen F5 fredag 14/4 1939 på F5
Kronprinsen flyger B3 från F1 till F5
(ingen indikation idag på att en div B3 medföljde)
OM så var fallet förklarar det det fåtaliga civila inslaget , eller?
Man kan åtminstone notera att B3 planen på fotot
Inte har 1940 års märkningar
dvs märkning å stjärtfenan som infördes (Kronmärkt from 6/1940)
Bengt
Re: 70 år sedan idag...
Postat: 12 apr 2010, 22:19
av Bengt Ekbladh
Ljungbyhed genom sekler// Riseberga Hembygdsförening, 1983 anger
sid 147:: B3 på Ljungbyhed 15 september 1938,.....bla B3..1-37 märkt gruppchefs plan 1:a div,
och 1-21 samt någon/några till.
I sept. 1938 var det ju ”lite spännande utrikes”
Chamberline till Hitler,(15/9-38) och Sudet /Tjeckoslovakien-krisen.
I Sverige pågick Smålandsmanövern.
Nord o Syd ”motståndare…. Gräns ca. Halmstad- Emmaboda
FV deltog naturligtvis.
Flygvapnet har samtidigt en tillämpningsövning med
Ljungbyhed som högkvarter
Bla var F4 förlagd i Halmstad.
Kungen säger vid genomgången av övningen 22/9-1938 bla.
” Flygförbandets ! verksamhet har givit värdefulla resultat. Den allmänna erinran kan dock göras att
flyghöjderna ofta varit
ofältmässigt låga” !!
General Friis ger dock ett oförbehållsammt erkännande till FV personal ...osv (380917)
En tung bombflottilj deltog också, men baseringen framgår inte, enligt mig och andra indicier
säger jag att den var baserad F5
Det kan sägas att i ca 4 veckor då hade det varit ihållande regn (380917)
Fredric Lagerquist skrev:Bilden är gissningsvis tagen tidig vår (april), eller möjligen på hösten (oktober), av döma av klädsel på folk. Man bör dock notera att man ser ett par vita skärmmössor...
Knappast är det frågan om någon flygdag heller. Det är inte många "civila" och det är inga avspärrningar. Inbjudna gäster eller anhöriga kanske...
””man ser ett par vita skärmmössor...””…=.officers-beklädnad?
Angående officers examen F5 fredag 14/4 1939 på F5 var det 2 st. B3:or som var med.
I det andra bla, genmaj. Cederschiöld o maj. Cederholm.
Detta var FV.s 1:a officersexamen
En flygets dag 17/7 1938
Det var hälland regn och låga moln, men ändå fick ca 25000 personer se det programmet utlovade!
Nå vad tror ni , är fotot som Sven-Erik visar taget på F5 i september 1938?
PS det vore kul om någon med attiraljer och bilderna jag har nämt kunde lägga ut dem DS
Bengt
Re: 70 år sedan idag...
Postat: 13 apr 2010, 06:42
av Sven-Erik Jönsson
Här en bild till ur SFF fotoarkiv.
Bild 002-1009642. Bildtexten anger En B 3:a på F 5 utanför hangar 4 i april 1940.
Hangar 5 och 6 är ännu ej byggda. Thulins flygskolas "dubbla verkstad" ses i bakgrunden. Notera avspärrningarna.
/Sven-Erik
Re: 70 år sedan idag...
Postat: 13 apr 2010, 09:23
av Fredric Lagerquist
Tack Sven-Erik! Att ovanstående bild är tagen på Ljungbyhed känns säkerställt.
Sven-Erik Jönsson skrev:Här är en bild ur vårt fotoarkiv, tagen på F 5 Ljungbyhed i april 1940.
Om tyskarna hade bestämt sig för att ta Sverige samtidigt som de tog Danmark och Norge, så hade dessa B 3:or sannolikt inte haft stor chans mot det tyska jaktflyget. Och vår statsminister Per Albin Hansson sa "Vår beredskap är god..."
/Sven-Erik
Testar att ifrågasätta - måste det vara Ljungbyhed? Kan det vara Jönköping eller Trollhättan..?
När man titta på bilden ser man massa buskar (enbuskar?) i bakgrunden. Det begränsar flygfältet, blir mindre än vad man kanske tror. Varför parkerar man B 3orna i vinkel? Fältet tar kanske slut därborta? Och fältmarkeringarna? De har nyligen fått ljus, man ser att det varit uppgrävt för att lägga ner kabel. Man anar en "dubbelvinkelmarkering" ( ändstråkmarkering?) en bit upp mellan de sist intaxande flygplanen.
Med andra ord, det kanske känns lite för "tajt" för att vara Ljungbyhed (?).
Re: 70 år sedan idag...
Postat: 13 apr 2010, 21:07
av Bengt Ekbladh
1940 -04-13 evakueras Flygkrigsskolan till Örebro för några månader.
Är det därför vi inte ser några skolplan på Sven-Eriks 1:a bild? (den med ca 15 B3:or)
Är nog benägen hålla med Fredric, skulle banan vara F5 borde den vara barrikaderad, då? (April 1940)
(när gick order om barrikaderande av start/landningsbanor ut?)
Beträffande Sven-Eriks 2:a foto
En B3:a på F5.
Kan vara ca. 25 augusti -1939 när Detachement 1 ur F1 anländer till F5 för spaning (ur B3 boken)
Hur såg omgivningarna runt Trollhättan1940 ut tro?
Bengt
Förstår inte iden om Jönköping 1940
Re: 70 år sedan idag...
Postat: 14 apr 2010, 00:08
av Fredric Lagerquist
Bengt Ekbladh skrev:
Beträffande Sven-Eriks 2:a foto
En B3:a på F5.
Kan vara ca. 25 augusti -1939 när Detachement 1 ur F1 anländer till F5 för spaning (ur B3 boken)
Har du tittat på bilden, Bengt? Tycker du att det ser ut att vara augusti?
Bengt Ekbladh skrev:Förstår inte iden om Jönköping 1940
Ett förslag jag spontant högg till med för att jag tycker det
kan stämma med bakgrunden.
Bengt Ekbladh skrev:1940 -04-13 evakueras Flygkrigsskolan till Örebro för några månader.
Ganska precis på dagen 70 år sedan m a o. Även en annan militär flygskola flyttade runt...
Den 14 april börjar tyskarna på allvar framryckningen norröver från Oslo. Från
http://no.wikipedia.org/wiki/Rena
Luftforsvarets flyskole overførte sine flymaskiner fra Kjeller/Oslo til syd av Rena 9. april 1940, hvor de landet på Glåmmaelven på Åsta. De ble her i to dager i påvente av Forsvarssjefens videre ordre. Den 10. april ble de «etterlatt» av Forsvarssjefen hvorpå skolesjefen beordret halve flåten å flykte til Sverige, deretter fortsatte han nordover for å bidra med sin avdeling til innsats.
Sex Tiger Moth samt fyra Fokker C.V. tillhörande Hærens Flyveskole landar på den isbelagda Horrmundsjön i trakten av Malung den 15 april.
Den 16 april anländer ytterligare en norsk Tiger Moth och den 20 april även en Fokker. Flygplanen kom att förrådställas på Frösön och i Vännäs. Något år senare kom de att säljas av den norska exilregeringen till Svensk Flygtjänst.
En av de norska Tiger Moth'arna som fortsatte norröver
var nummer 145.
Om man är mer intresserad av förloppet av den tyska inmarschen i Norgen är detta en bra sammanfattande
wikipediaartikel.
Re: 70 år sedan idag...
Postat: 14 apr 2010, 08:31
av Bengt Ekbladh
Fredric Lagerquist skrev:Bengt Ekbladh skrev:
Beträffande Sven-Eriks 2:a foto
En B3:a på F5.
Kan vara ca. 25 augusti -1939 när Detachement 1 ur F1 anländer till F5 för spaning (ur B3 boken)
Har du tittat på bilden, Bengt? Tycker du att det ser ut att vara augusti?
Hej, helt klart knappast augusti.
Jag har tydligen inte läst B3 boken ordentligt, för på sid 44-45 står det
>>2/4 1940 måste Ljungbyheds detachementet återupprättas (av 2:a div.F1) , sedan rapporter om anhopningar av fartyg i de Tyska hamnarna kommit in>>
Sen har vi ju bild 1, med vissa civila.
Liknar bakgrunden Trollhättan?
Tidpunkten bör ju vara före man fick fen-kod , som enligt "Kronmärkt" gällde fom Juni 1940.
Bengt
Re: 70 år sedan idag...
Postat: 14 apr 2010, 12:57
av Fredric Lagerquist
Den 14 april 1940 kommer tre tyska Junkers Ju 52/3m att hamna i Sverige, på ett eller annat sätt...
Kl 10.45 landar det första planet (SE+HU), tillhörande B-Schule Wiener Neustadt, vid Siverbo, Grebbestad. Junker'n är oskadd och anledning uppgavs vara felnavigering. Det returneras senare till Tyskland som SE-AKT.
Kl 12.28
skjuts en Junkers Ju 52/3m ur 3./KGzbV 104 ner vid I 17 i Uddevalla. Besättningen på tre man omkommer.
KI 22.47
landar 1Z+BC tillhörande Stab II./KGzbV 1 på Vänerns is invid Mariestad. Man har tidigare
fällt fallskärmstrupp vid Dombås och den fyra man starka besättningen anger felnavigering samt bränslebrist som skäl för nödlandningen. Flygplanet retuneras åtta månader senare.
Bild på 1Z+BC länkad från Klas Anderssons webshot-sida.
Re: 70 år sedan idag...
Postat: 14 apr 2010, 16:52
av Ingemar Strandberg
Hårda banor i Ljungbyhed kom först omkring mitten av 50-talet.
Ingemar
Re: 70 år sedan idag...
Postat: 14 apr 2010, 20:33
av Erling Norberg
Bengt Ekbladh refererar till boken Ljungbyhed genom sekler. På sid. 137 finns en flygbild från flygdagen 1935 som är fotograferad i sydvästlig riktning mot Söderåsen. Den stämmer bra med Sven-Erik Jönssons bild ur fotoarkivet. Några hundra meter längre fram och ner i trädtoppshöjd, så borde det bli rätt likt ursprungsbilden. Men vid flygdagen 1935 var det bara en grupp B3:or på F5.
Har tyvärr inte skanner tillgänglig just nu. Kanske någon annan kan lägga ut bilden.
Re: 70 år sedan idag...
Postat: 14 apr 2010, 21:21
av Bengt Ekbladh
Toppen Erling!
(missade den sidan!)
Horisonten tycker jag stämmer rätt bra=(exakt!)
Några enbuskar är det inte sedda from oben!
Har inte kollat om det var en Flygdag å F5 1935 som anges.
Har någon tilllgång till boken och kan lägga ut dessa bilder underlättar det "undersökningen".
Sen har vi ju fortfarande (enligt mig) frågan om NÄR fotot är taget.
Bengt