UH-60 Black Hawk till svenska flygvapnet?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Andreas Kahr
Inlägg: 47
Blev medlem: 27 feb 2008, 13:11

UH-60 Black Hawk till svenska flygvapnet?

Inlägg av Andreas Kahr »

Hej
Som ni säkert alla vet skulle HKP 14(NH-90) som S regeringen beställde 2001 ha varit färdig levererad år 2009. Dessvärre har ingen beställd HKP 14 fått någon operativ förmåga ännu och HKP 14 systemet dras med förseningar på uppemot 10 år nu.
Sedan S regeringen beställde HKP 14 har försvarsmakten pensionerat bla HKP4(CH-46), HKP 3,(UH-1), HKP 11( Bell 412) och flera HKP 10 har förlorats i total haverier och inte ersatts. Det har gjort att HKP situationen i flygvapnet är extremt anstängd.

Idag har borliga regeringen offentligt gått ut med sin ståndpunkt angående nya HKP på dagens DN debatt.
Regeringen ska beställa nya helikoptrar under hösten. Det blir ingen tilfällig lösning utan en ny medeltung HKP som ska ersätta dagens operativa system permanent. Regeringen beskriver den nya helikoptern som en beprövad modell, som redan från fabrik kommer vara färdig anpassad för de olika framtida uppdragen...såväl nationella som internationella. Inga modifieringar ska behövas efter leverans av den nya modellen..
Det betonas att den nya HKPn ska kunna användas i ex Afganistan.
Regeringen verkar sikta på en snabb leverans och jag tolkar artikeln som att regeringen siktar på att den nya helikoptern ska vara operativ i Flygvapnet redan år 2013.
Mellan raderna kan man läsa en skarp kritik mot anskaffnings processen som ledde till HKP 14. Regeringen kritiserar att att den svenska special NH-90 versionen på flera sätt skiljer sig från standard versionen av NH-90 som alla andra länder beställt och detta har bidragit till de extremt långa förseningarna på HKP14.
Hela artikeln är skriven på ett sätt som får mig att tro att regeringen redan internt bestämt sig vilken modell som ska beställas. Vilken medeltung helikopter tror ni regeringen vill beställa?

Personligen hoppas jag den nya medeltunga HKPn blir någon befintlig USA opererad version av fältmässiga Black Hawk/ Seahawk.
Beprövade modeller som finns i flera olika versioner, insatsklara redan från överlämnandet vid fabrikens leverans cermoni.

MvH Andreas



http://www.dn.se/debatt/sa-har-loser-vi ... -1.1074793
Bengt Ekbladh

Re: UH-60 Black Hawk till svenska flygvapnet?

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Äntligen kanske nått händer i HKP frågan.

OM , nu man beställer nya,

Vad händer i så fall med HKP14 ?

Bengt
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1744
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: UH-60 Black Hawk till svenska flygvapnet?

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Patria Osterman lär ha lämnat en offert rörande iståndsättning av ett dussin avställda HKP 4. 3 millar svenska pengar sägs det. Snorbilligt säger jag.

Förresten apropå rubriken; När hade flygvapnet några helikoptrar senast? :roll:
Andreas Kahr
Inlägg: 47
Blev medlem: 27 feb 2008, 13:11

Re: UH-60 Black Hawk till svenska flygvapnet?

Inlägg av Andreas Kahr »

Helikopterflottiljen tillhör flygvapnet.
De senaste flygvapen målade helikoptrarna var Helikopter 10 skulle jag tro.
Flygvapnet flög HKP3B fram till slutet av 1990-talet...

HKP 4 systemet är uppemot 50 år gammalt nu och att satsa ytterligare pengar och resurser på dessa nu tycker inte jag är någon långtsiktig framtida lösning.
Även i USA är CH-46(HKP4) under avveckling efter 50 års trogen tjänst i många krig och oroshärdar. US NAVY fasade ut sina sista CH-46 år 2004 och ersatte dem med MH-60S Knighthawk, USMC håller på att fasa ut CH-46 just nu och ersätter dem med Bell-Boeing V-22 Osprey. Denna process beräknas vara klar år 2014.
Jag har då inget emot att vi köper helikoptrar som vi vet att vi behöver, UH-60 kan ersätta HKP 10 så framtidens svenska militära HKP flotta består av HKP 15, NH-90 & Black/Sea Hawk.
Bengt Ekbladh

Re: UH-60 Black Hawk till svenska flygvapnet?

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Och vem skulle vilja ha våra HKP14?
Eller vad skall dessa isf. användas till, när/om de blir operations"dugliga" ?

Bengt
Användarens profilbild
Christian S
Inlägg: 339
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Re: UH-60 Black Hawk till svenska flygvapnet?

Inlägg av Christian S »

Hkp 4 kan uppgraderas och moderniseras så att de håller sig fullt moderna till andra sidan 2020. 4st Hkp 4 behöver bara tillsyn och kan vara i operativ tjänst inom 4 veckor och resterande 12st Hkp 4 inom 36 veckor. Jag har hört siffran 3 miljoner kr för samtliga Hkp 4. Patria Helikopters AB lämnde en offert till FMV för mer än ett halvår sen. FMV har fortfarande inte svarat. Vidare finns en skalbar offert på att inom ett år utrusta Hkp 4 med all den utrustning den moderna stridsmiljön kräver (IR-dämpning, vapenlavettage, IFF, VMS m m). Med denna utrustning skulle dessa Hkp 4 såväl kunna genomföra trupptransport och MED/CASEVAC i såväl Afghanistan och NBG samt användas för utbildning och nationella insatser i Sverige.

En annan viktig aspekt är ubåtsjaktförmågan. I dag finns ingen ubåtsjaktförmåga. HKp 4 som har använts för detta uppdrag står i malpåse. Skulle man avveckla Hkp 4 i avvaktan på Hkp 14 har vi dels tappat kompetens, personal m.m som har byggts upp genom åren går helt förlorad. Att starta upp en ny ubåtsjaktförmåga skulle den kunna vara fullt operatibel bortom 2020 då Hkp 14 ska vara i tjänst. Det är allvarligt glapp på 10 år som måste tas igen.

Detta pekar på att sparivern inom FM har gått alldeles för långt.
/Christian i Trollywood
Användarens profilbild
UrbanFredriksson
Inlägg: 208
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:31

Re: UH-60 Black Hawk till svenska flygvapnet?

Inlägg av UrbanFredriksson »

Christian S skrev:Det är allvarligt glapp på 10 år som måste tas igen.

Detta pekar på att sparivern inom FM har gått alldeles för långt.
Eller kanske inte. (Att HKP 14 inte gått så bra håller jag med om, men ända sparivern där var att stryka en helikopter för att kunna utrusta de alla med lednings- och omvärldsuppfattningssystem.) Vad det kan handla om är att inte gå in i 2030 med för stor kostym.
Zodiac

Re: UH-60 Black Hawk till svenska flygvapnet?

Inlägg av Zodiac »

Vad finns det för Hkp typer att välja imellan då på makrnaden?
Användarens profilbild
Göran Hansson
Inlägg: 160
Blev medlem: 07 mar 2008, 16:47

Re: UH-60 Black Hawk till svenska flygvapnet?

Inlägg av Göran Hansson »

En Fråga

Då "Black Hawk" var på tapeten tidigare, då som Hkp12 eller 13 om jag minns rätt,
kommer den i så fall få tillbaka den koden eller blir det Hkp 16?

Göran
A real Engine is round
Najk
Inlägg: 60
Blev medlem: 04 mar 2008, 21:44
Kontakt:

Re: UH-60 Black Hawk till svenska flygvapnet?

Inlägg av Najk »

Christian S skrev:Hkp 4 kan uppgraderas och moderniseras så att de håller sig fullt moderna till andra sidan 2020. 4st Hkp 4 behöver bara tillsyn och kan vara i operativ tjänst inom 4 veckor och resterande 12st Hkp 4 inom 36 veckor. Jag har hört siffran 3 miljoner kr för samtliga Hkp 4. Patria Helikopters AB lämnde en offert till FMV för mer än ett halvår sen. FMV har fortfarande inte svarat. Vidare finns en skalbar offert på att inom ett år utrusta Hkp 4 med all den utrustning den moderna stridsmiljön kräver (IR-dämpning, vapenlavettage, IFF, VMS m m). Med denna utrustning skulle dessa Hkp 4 såväl kunna genomföra trupptransport och MED/CASEVAC i såväl Afghanistan och NBG samt användas för utbildning och nationella insatser i Sverige.

En annan viktig aspekt är ubåtsjaktförmågan. I dag finns ingen ubåtsjaktförmåga. HKp 4 som har använts för detta uppdrag står i malpåse. Skulle man avveckla Hkp 4 i avvaktan på Hkp 14 har vi dels tappat kompetens, personal m.m som har byggts upp genom åren går helt förlorad. Att starta upp en ny ubåtsjaktförmåga skulle den kunna vara fullt operatibel bortom 2020 då Hkp 14 ska vara i tjänst. Det är allvarligt glapp på 10 år som måste tas igen.

Detta pekar på att sparivern inom FM har gått alldeles för långt.

Med tanke på att 4:orna stått hangarerade sen hösten 2008 är jag som tekniker väldigt tveksam till att de kan vara i operativ tjänst inom 4 veckor. Den första kan möjligtvis, med lite tur, komma ut från tillsyn så snart, men sen krävs det en hel del flygtimmar för återtagandet av operativ förmåga hos personalen. Frågan är dessutom var personalen ska tas från, då många redan gått vidare till nya system (HKP 10, 14 & 15), och behövs där. Sen vet jag inte om de 12 skroven Patria föreslagit, räcker till Afghanistan, BG11 och utbildning på hemmaplan om man ska genomföra både MED/CASEVAC och trupptransport. Det åtgår minst 6-7 helikoptrar för dessa uppgifter i Afghanistan och lika många till BG. Vad blir då kvar till utbildningen hemma?
3 miljoner känns för övrigt som en hyfsad glädjeräkning från Patrias sida, men det är å andra sidan deras problem, när ett eventuellt kontrakt väl är påskrivet..

Sen vill jag minnas att gamla Marinflyget "bara" hade totalt 14 HKP 4 i tjänst, inte 16 (4+12)...? Kan minnas fel dock.

Vill också påpeka att ubåtsjaktförmågan absolut finns hos Marinen i dagsläget, dock har Flygvapnet inte längre möjlighet att bidra med helikopterburen ubåtsjakt. Men det har vi å andra sidan inte gjort sedan 2006 typ, så återtagandet för helikopterburen ubåtsjakt är redan nu uppe i minst ett par år.

Det stora problemet i helikopterfrågan är inte sparivern, det är att gamla system fasas ut innan de nya är i bruk. Helikoptrar till uppgifterna hade vi haft, om bara HKP 14 kommit enligt plan. Fast vad kan man egentligen förvänta sig när man beställer en ritbordsprodukt och tror att den ska levereras utan problem? Historien pekar ganska tydligt på att nya system tenderar att bli försenade, tyvärr. För samma pris som vi nu får våra 18 HKP 14, hade vi fått över 70 Black Hawk, det är något som tål att funderas på, nu när vi har sån brist på helikoptrar. Regeringen som tog beslutet kanske inte hade helt rätt.....
Mvh,
Niklas

http://www.swaf.se
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"