19. Nyge-Aero - Från ANA-flyg till Saab Nyge Aero
Postat: 01 maj 2025, 09:21
Projektledare: Stieg Ingvarsson
Förlag: Svensk Flyghistorisk Förening
ISBN: 9789153122562
Pris: 300 kr
Format: A4, 256 sidor, inbunden.

Årets flyghistoriska revy från SFF handlar om företaget ANA-Flyg/Nyge-Aero i Nyköping från starten 1947 till 2006 då Nyge-Aero blev ett helägt dotterbolag till Saab AB. ANA handlade med amerikanska bilar. Walle Forslund blev anställd och började att sälja flygplan. En stor del av verksamheten i ANA blev så småningom den svenska agenturen för Piper och import av Piper-flygplan. 1956 kom Nygeverken in i företaget och 1959 tog de över helt. Det nya namnet blev Nyge-Aero. Man flyttade också från Stigtomta till Brandholmen. En komplett flygverkstad växte fram. Man startade flygskola och taxiflyg. På 1980-talet minskade marknaden och andra verksamheter kom in, slutmontering av MFI 15, montering av helikoptrar och underhåll av arméns flygplan och helikoptrar. 1986 fick man kontrakt på FMV:s målflygverksamhet. På 1990-talet blev det underhåll av kustbevakningens CASA 212, men även åt externa kunder. Egen trafikflygverksamhet och underhåll av flygvapnets SK 60 följde. 1999 köpte Saab bolaget som då blev Saab Nyge-Aero där även Saab Helikopter ingick och 2006 tog Saab AB över helt.
Förlag: Svensk Flyghistorisk Förening
ISBN: 9789153122562
Pris: 300 kr
Format: A4, 256 sidor, inbunden.

Årets flyghistoriska revy från SFF handlar om företaget ANA-Flyg/Nyge-Aero i Nyköping från starten 1947 till 2006 då Nyge-Aero blev ett helägt dotterbolag till Saab AB. ANA handlade med amerikanska bilar. Walle Forslund blev anställd och började att sälja flygplan. En stor del av verksamheten i ANA blev så småningom den svenska agenturen för Piper och import av Piper-flygplan. 1956 kom Nygeverken in i företaget och 1959 tog de över helt. Det nya namnet blev Nyge-Aero. Man flyttade också från Stigtomta till Brandholmen. En komplett flygverkstad växte fram. Man startade flygskola och taxiflyg. På 1980-talet minskade marknaden och andra verksamheter kom in, slutmontering av MFI 15, montering av helikoptrar och underhåll av arméns flygplan och helikoptrar. 1986 fick man kontrakt på FMV:s målflygverksamhet. På 1990-talet blev det underhåll av kustbevakningens CASA 212, men även åt externa kunder. Egen trafikflygverksamhet och underhåll av flygvapnets SK 60 följde. 1999 köpte Saab bolaget som då blev Saab Nyge-Aero där även Saab Helikopter ingick och 2006 tog Saab AB över helt.