Sida 1 av 1

Landningshaveri Sk 11

Postat: 14 maj 2010, 20:35
av Sven-Erik Jönsson
Landningshaveri med Sk 11

Bild
Tacksam för uppgifter om detta haveri.
/Sven-Erik

Re: Landningshaveri Sk 11

Postat: 14 maj 2010, 22:57
av Bengt Ekbladh
Haveri Missödet mellan Sk11 5591 o Sk 10 5533 får man väl säga är ett missöde som man kallade det när det "begav sig".

Har just nu inte datumet, men det bör väl vara rätt tidigt 30-tal.
återkommer ev. senare.

Bengt

Re: Landningshaveri Sk 11

Postat: 15 maj 2010, 06:29
av Kenneth Göransson
Bengt Ekbladh skrev:Haveri Missödet mellan Sk11 5591 o Sk 10 5533 får man väl säga är ett missöde som man kallade det när det "begav sig".
Jag läser inte 5533 på det vänstra flygplanet utan 5593 och för mig ser det ut att vara en Tiger Moth.

Enligt Lennart Anderssons Svenskt Militärflyg - Propellerepoken (Allt om Hobby 1992) så godkänns 5591 i juli 1932 och kasseras i december 1937 efter ett haveri 27 november, men har också burit koden 5+11 enligt märkningsbestämmelser m/35 och m/37.

5593 godkänns i oktober 1932 och bar 5+13 i m/35 och m/37, men även 5+68, 7+68 och 7+95 i m/40. Flygplanet kasseras i juli 1943 efter ett haveri 6 maj.

Av dessa uppgifter så skulle fotot ge svaret att båda flygplanen blev reparerade efter detta haveri, som i så fall troligen inträffat mellan oktober 1932 och första halvåret 1935 eftersom m/35 började gälla 2 juli.

Re: Landningshaveri Sk 11

Postat: 15 maj 2010, 16:13
av Bengt Ekbladh
Tisdagseftermiddagen 1932-12-06 sker en kollision mellan 2 Moth-plan på F5.

En övning pågick med två st 3-grupper Moth-plan.
Ena gruppen hade just landat o körde mot landningsmärket.
Samtidigt lättade den andra gruppen, men därvid kolliderar det högra av dem med ett av de just landade.

Det plan som var under start sliter av övervingen på det andra planet och slår ner o runt.
Båda planen blir rätt illa sönderslagna, men flygarna klarade sig utan några skador.

Kan fotot visa nämda missöde?

Bengt

(Utdrag ur Gefle Dagblad )

Samma dag sker ett missöde med en Bulldog ur F1, som efter motorstopp nödlandar o slår runt.
serg. Friberg oskadd.

Re: Landningshaveri Sk 11

Postat: 15 maj 2010, 20:07
av Bengt Ekbladh
Kenneth Göransson skrev:
Bengt Ekbladh skrev:Haveri Missödet mellan Sk11 5591 o Sk 10 5533 får man väl säga är ett missöde som man kallade det när det "begav sig".
......så godkänns 5591 i juli 1932 och kasseras i december 1937 efter ett haveri 27 november, men har också burit koden 5+11 enligt märkningsbestämmelser m/35 och m/37.
Det var 1937-11-23 som N O Strangenberg hoppar ur 591, F5-11 vid Magleröd (överstegring , felmanöver)

Kostnaden beräknades till 19000:-

Beträffande haveri 593 1943-05-06 blev Weider skadad
Platsen något osäker... har skrivit ungefär.... Teugeue kyrka ?? F7 ?

Tillbaka till fotot:
Kommentarer?

Bengt

Re: Landningshaveri Sk 11

Postat: 15 maj 2010, 21:17
av Kenneth Göransson
Bengt Ekbladh skrev: Beträffande haveri 593 1943-05-06 blev Weider skadad
Platsen något osäker... har skrivit ungefär.... Teugeue kyrka ?? F7 ?
Du menar troligtvis Tengene kyrka, ca 3 km söder om Grästorp, Västergötland

Re: Landningshaveri Sk 11

Postat: 15 maj 2010, 21:41
av Bengt Ekbladh
Kenneth Göransson skrev:
Bengt Ekbladh skrev: Beträffande haveri 593 1943-05-06 blev Weider skadad
Platsen något osäker... har skrivit ungefär.... Teugeue kyrka ?? F7 ?
Du menar troligtvis Tengene kyrka, ca 3 km söder om Grästorp, Västergötland
Tack Kenneth G
Det stod "något" otydligt men det verkar mycket sannt

Åter till fotot :: någon som håller med mig om haveriet 1932-12-06 ?
Bengt

Re: Landningshaveri Sk 11

Postat: 15 maj 2010, 21:44
av Sven-Erik Jönsson
Tack Bengt och Kenneth!
Haveriet är med all säkerhet det som Du funnit från den 6 dec 1932.

Hälsningar
Sven-Erik