Harald eller Helge, det är frågan!

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
olle jensen

Harald eller Helge, det är frågan!

Inlägg av olle jensen »

När ändrades bokstaven H i bokstaveringsalfabetet?
thorjh

Re: Harald eller Helge, det är frågan!

Inlägg av thorjh »

VEM HAR SAGT HELGE ? ? ?
HELA MITT FLYGARLIV ( 61 år ) HAR JAG KÖRT MED HARALD ! Alldrig har man väl sagt Q- N- Helge . .
Ursäkta versalerna .
THOR
Roger Andreasson

Inlägg av Roger Andreasson »

På Bromma säger man alltid Q-N-Helge
thorjh

Inlägg av thorjh »

Roger , Roger . Jag får nog bara böja mig . Måste ha slumrat till i timmen .. Nu gick det ju mera på engelska de senaste tre-fyra årtionden , så man blev nog hängande vid det gamla sättet ändå fram till midten av sextitalet . Jag avlade prov och fick mitt cert. för rörlig radiosändare 14. februari 1953 vid Markradiostationen på Bromma . Det får gällda som min ursäkt .
Slut
Thor
Användarens profilbild
Olle Ekwall

Inlägg av Olle Ekwall »

Då jag låg i lumpen i slutet av 60-talet hade jag en del att göra med "fälttelefoner". På dessa fanns det en skylt med bokstaveringsalfabetet. På vissa stod det Helge för H och andra stod det Harald. Min Minnesbild är att de med Harald verkade äldre.

Slutsats: ändringen gjordes på 60-talet eller tidigare. Någon som kan ringa in det bättre?
Användarens profilbild
Fredrik Astlid

Inlägg av Fredrik Astlid »

Helge har förekommit bland annat i flygradioteminologi böcker då jag gick denna kurs på slutet av 80 talet.

Helge användes även i olika samanhang på F16 i Uppsala.
AkktuStakki
Solus Fortis Est
perborjeson

Inlägg av perborjeson »

Helge infördes faktiskt så tidigt som 1948. Anledningen till bytet var risken för förväxling mellan Harald och Adam i dåtidens raspiga radiosystem, samtidigt som taltrafik ersatte i morse i allt större utsträckning. Det tycks dock enbart ha varit FV som gick över till Helge i det första skedet medan markstridskrafterna och civilflyget hängde kvar vid Harald en tid, däremot kan Helge mycket väl ha varit allmän praxis redan innan det officiella bytet skedde 1960 (vilket även omfattade det civila samhället).
Per Börjeson
Användarens profilbild
Christian S
Kontakt:

Inlägg av Christian S »

Jag som radioamatör har fått lära mig Helge och det fick även eleverna vid senaste kursen (examensprov förra tisdagen) lära sig. Så använd Helge med gott samvete.
/Christian i Trollywood
Erik

Inlägg av Erik »

Olle Ekwall skrev:Då jag låg i lumpen i slutet av 60-talet hade jag en del att göra med "fälttelefoner". På dessa fanns det en skylt med bokstaveringsalfabetet. På vissa stod det Helge för H och andra stod det Harald. Min Minnesbild är att de med Harald verkade äldre.
De där minns jag nu när du säger det. På vissa av dem (de med Harald?) fanns även Ü med i bokstaveringsalfabetet, tror det skulle uttalas Übel. Det har jag inte sett på någon annan plats.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"