Sida 1 av 1
Gösta Hultströms haveri med Avro 504K, S-IAG
Postat: 02 jun 2010, 18:08
av Sven-Erik Jönsson
Jag har ett par olika uppgifter om Gösta Hultströms haveri i dec 1922 med Avro 504 K, reg, S-IAG
En notering säger "
Nödlandade pga motorfel den 5/12 1922 på Saltolluokta och reparereades på en vecka. Men natten till den 12/12 utbröt en storm med vindstyrka på över 40 m/sek. Fpl slungades ett tjugotal meter upp i luften och krossades vid nedslaget mot isen. Planet fraktades ner till Porjus och reparerades så småningom".
En annan uppgift anger att
det var natten till den 18/12 1922 och det datumet finns även på den övre av ovanstående två foton.
Ytterligare en notering anger "
Haveri julen 1922 vid Vattenfalls flyglinje. Ff Hultström skadades svårt, två passagerare lindrigt skadade".
Kan begreppen redas ut?
/Sven-Erik
Re: Gösta Hultströms haveri med Avro 504K, S-IAG
Postat: 03 jun 2010, 10:37
av Bengt Ekbladh
Hej.
Enl. Gefle Dagblad (onsdag 20/12-1922).
OBS står inte vilket plan det är)
>>Flygolycka å routen Porjus--Suorva
Luleå, tisdag TT.
En flygolycka inträffade i går kväll i Suorva.
Maskin-ing. Hultström var på kvällen ute på en flygtur med 2 pass., en ing.Hennel
vid Suorva kraftverksbygge och en filmfotograf Borg.
Vid nedstigningen till Suorva störtade maskinen från omkr. 100 meters höjd,
varvid ing. Hultström fick ena armen och ena benet avbrutet>>
Omedelbart under notisen följer::
Vattenfallsstyrelsen meddelar:
>> Under gårdagen kl.1,30 em havererade en av flygmaskinerna vid Suorva.
Maskinen träffades omedelbart efter starten under pågående vänstersväng av en kraftig vindstöt, som
försatte flygmaskinen i en spiralrörelse nedåt.
Pga. den låga höjden, ca 60 m ,kunde maskinen ej tagas härur utan störtade ned mot isen, som genombröts.
De 2 pass. fick endast mindre skador.
Föraren, G Hultström ådrog sig benbrott och kross-sår i huvudet, befinner sig vid sans, ehuru hans tillstånd är rätt allvarligt
Läkarvård kunde redan på eftermiddagen ägnas Hultström genom flygare
Holmens och Dr. Wickströms flygarbragd,att i mörkret flyga den 10 mil långa distansen Porjus--Suorva.>>
en del motsägelser eller?
och som sagt står intet vilket plan det var.
Efter snabbkoll ser jag inget om 5/12-1922, skall kolla lite till.
mvh Bengt
Re: Gösta Hultströms haveri med Avro 504K, S-IAG
Postat: 03 jun 2010, 16:33
av Bengt Ekbladh
GD har 3 till "rapporter" om Hultströms haveri.
21/12-1922
>>Tillståndet för Hultström är jämförelsevis tillfredställande.
På onsdagen transporterades han med hästskjuts till Gällivare, för behandling för ett
benbrott i högra fotleden.
Pass. är rätt krya men måste vara i stillhet några dagar.
Planet är givetvis fullständigt ramponerat.>>
29/12-1922
>>Han är nu på bättringsvägen och idag (torsdag) opereras han, då ett ben i höger fot krossats>>
3/1-1923
Lämnar regissören Borg en längre redogörelse över haveriet.
(DN hade någon tid före även infört detta)
Några axplock ::
Vid starten var det hård blåst (10 sekundmeter)och man måste pga vindförhållanden flyga ett tag i riktning Från
Porjus(dit man skulle)
Man vände senare och haveriet skedde 300m från startpunkten.
Läget för Hultström var inte bra:
Han låg under vatten med de båda pass. över sig samt en postsäck o verktygslåda !
Räddningen var att ing CG Nilsson och fru Hennel stannat kvar på startplatsen ett tag och såg vad som hände.
Det var 27 minusgrader och Nilsson förfrös händerna, men lite senare kom ett par arbetare till hjälp.
Dessa kunde ge konstgjord andning.
Hultström förs med släde till Porjus och senare med tåg till Gällivare
Skador är ett revbensbrott samt att mellanfotens ben blivit illa åtgågna.
Om pass. sägs:
Hennel svimmade redan i luften och Borg fick ett häftigt slag i ansiktet.
Ja detta var vad jag hittade i GD, lite motsägelsefullt ibland, och som sagt
finns ingen notering vilket plan det var.
mvh Bengt
.
Re: Gösta Hultströms haveri med Avro 504K, S-IAG
Postat: 03 jun 2010, 16:42
av Bengt Ekbladh
Sven-Erik Jönsson skrev:
Jag har ett par olika uppgifter om Gösta Hultströms haveri i dec 1922 med Avro 504 K, reg, S-IAG
En notering säger "
Nödlandade pga motorfel den 5/12 1922 på Saltolluokta och reparereades på en vecka. Men natten till den 12/12 utbröt en storm med vindstyrka på över 40 m/sek. Fpl slungades ett tjugotal meter upp i luften och krossades vid nedslaget mot isen. Planet fraktades ner till Porjus och reparerades så småningom".
/Sven-Erik
Hej. hittar inget om detta i dec 1922
Kan denna notering vara ett tidigare haveri eventuellt?
nått år tidigare (eller för den skull senare) som hände vid Porjus-bygget?
Bengt
Re: Gösta Hultströms haveri med Avro 504K, S-IAG
Postat: 03 jun 2010, 18:53
av Sven-Erik Jönsson
Tack Bengt för Ditt arbete med att söka uppgifte i pressen. Jag tycker att det med Dina uppgifter är helt klart att bilderna är från haveriet den 18 december 1922.
Intressant också med regisören Borgs berättelse.
/Sven-Erik
Re: Gösta Hultströms haveri med Avro 504K, S-IAG
Postat: 03 jun 2010, 19:12
av Bengt Ekbladh
Tack Sven-Erik.
Det du hade som första anslag::
>>
En notering säger "Nödlandade pga motorfel den 5/12 1922 på Saltolluokta och reparereades på en vecka. Men natten till den 12/12 utbröt en storm med vindstyrka på över 40 m/sek. Fpl slungades ett tjugotal meter upp i luften och krossades vid nedslaget mot isen. Planet fraktades ner till Porjus och reparerades så småningom". /Sven-Erik>>
Tycker mig "ha hört något liknande", kan inte platsera det o var.
Saltolluokta... var ligger det, antar nära Porjus?
samt årtalet?
Kan någon hälpa?
Kan det gälla någon av Vattenfalls då övriga plan:: S-IAA eller S-IAB båda Avro 504 KL
mvh Bengt