Sida 1 av 1

Amerikansk MD-11 med mystiskt? utskott

Postat: 13 jun 2010, 12:54
av Kenneth Göransson
Tidigare har vi frågat oss vad ryska civila flygplan hade för utrustning bakom "utskotten". Nu finns det även sådana på ett amerikanskt fraktflygplan. På de ryska fanns dessa mestadels på nedre delen av flygkroppen, medan detta är riktat framåt. Någon som kan gissa vad det är?
Foton från airliners.netBild

Jo, den är till för HUD (Head Up Display). SAS har också HUD på sina B737, men tekniken är förmodligen annorlunda, eftersom man inte ser motsvarande "utskott" i nosen på dessa. Bild

Från pilotens plats ser det ut så här i en Boeing 737-800 Bild

Någon som kan förklara den tekniska skillnaden? Har alla SAS Boeing fått detta installerat m a p ett forumsinlägg 1999? Har några av deras Airbus tekniken?

Re: Amerikansk MD-11 med mystiskt? utskott

Postat: 13 jun 2010, 13:24
av UrbanFredriksson
Kenneth Göransson skrev:Någon som kan förklara den tekniska skillnaden?
"Utskottet" innehåller nåt som dessutom ger en bild av utsidan.

Re: Amerikansk MD-11 med mystiskt? utskott

Postat: 14 jun 2010, 02:19
av Erik
Kan tillägga att flygvapnet har EVS och HUD på sina S 102B, dock inte på Tp 102.

Re: Amerikansk MD-11 med mystiskt? utskott

Postat: 14 jun 2010, 08:43
av Göran Hansson
Hej

Jo, Alla SK 737 (gamla SAS Sverige organisationen) har HUD, gamla SAS Norge inkl. gamla BU har inte installerat på alla.

Det känns som att det inte är riktigt samma teknik på MD11 som på våra 737:or.
Då det ser mer ut som en sensor som sitter på MDn , det gör det inte på 737:an.
så frågan är om den sensor verkligen kan kallas "Head Up Display" ?

Vår HUD ger möjlighet till lägre minima vid landning, vet inte om denna sensor ger den möjligheten.

/Göran

Re: Amerikansk MD-11 med mystiskt? utskott

Postat: 14 jun 2010, 10:53
av Roger Andreasson
Det är fråga om en sensor för EVS Enhanced Vision System
Kollsman's All Weather Window, employs an advanced InfraRed (IR) sensor which presents an image projected on any raster video capable Head Up Display and Head Down Display, providing the pilot with a forward-looking picture overlaying the outside view in a conformal manner. The system allows the pilot to clearly view lights and ground features (such as runways, aircraft and buildings) at night and in low visibility conditions.
/Roger