Sida 1 av 1
C-17 på flygdagen på malmen idag.
Postat: 13 jun 2010, 21:20
av Fredrik Astlid
En imponerande uppvisning som var trevlig att få uppleva med denna bjässe.
Vilka var besättningen idag, jag missade det som sades om detta?
Re: C-17 på flygdagen på malmen idag.
Postat: 14 jun 2010, 09:04
av Bengt Bergholm
Lade inte namnen på minnet men det var en amerikansk commander som också var chef för strategic airlift och en svensk f/o och en svensk loadmaster.
Re: C-17 på flygdagen på malmen idag.
Postat: 14 jun 2010, 12:07
av Fredrik Astlid
De svenska besättningarna är ju baserade på Papa flygbasen i Ungern.
Jag läste att en ny C-17A kostar 225 miljoner dollar styck.
Vad är prislappen per år för de svenska fluygtimmarna om man räknar in kostnaderna i löner, traktamenten och för omhändertagandet av de svenska familjerna som flyttar ner med skolgång och allt vad ett liv i en svensk kollini nu innbeär för kostnader för svenska staten?
Re: C-17 på flygdagen på malmen idag.
Postat: 14 jun 2010, 16:31
av Andreas Kahr
Piloterna skulle ju haft lön även hemma i Sverige...och sannolikt producerat färre flygtimmar.
Man får inte glömma bort att löneläget i Ungern är mycket lägre än i Sverige...medellönen i Ungern är ca 6000kr per månad.
En svensk flygvapen pilot med +40 000 i månaden som dessutom kanske betalar ungersk kommunal skatt kan känna sig mycket rikare än kollegan på F21 Luleå som flyger SAAB A340.
Egna C-17 hade varit en enormt mycket dyrare affär för skattebetalarna.
Till skillnad från demokratiska C-17 operatörerna USA, Storbritannien, Kanada och Australien så är Sverige ett litet land geografiskt med en ganska liten försvarsmakt.
Förutom priset på +200 miljoner USD till Boeing så tar säkert motortillverkaren Pratt & Whitney flera 100 miljoner för 4st F117-PW-100.
Re: C-17 på flygdagen på malmen idag.
Postat: 14 jun 2010, 17:53
av Bengt Bergholm
Jag tror ju inte att Boeing säljer flygplan utan motorer... eller hur tänkte du där?
Intressant sak sades på flygdagen också värd att reflektera över. För 20 år sedan var flera av de länder vi idag äger C-17 tillsammans med på andra sidan järnridån=fienden. Idag så operar vid C-17 tillsammans med dom från en f.d sovjetisk flygbas i Ungern. Fascinerande :)
Re: C-17 på flygdagen på malmen idag.
Postat: 14 jun 2010, 18:30
av UrbanFredriksson
Andreas Kahr skrev:... så tar säkert motortillverkaren Pratt & Whitney flera 100 miljoner för 4st F117-PW-100.
För USD 100M får man drygt 20 st såna motorer.
Och jo: USAF köper motorerna av Pratt & Whitney, så Boeing säljer faktiskt motorlösa flygplan till USAF. Men exportkunder köper hela paketet av USAF, inte Boeing.
Re: C-17 på flygdagen på malmen idag.
Postat: 15 jun 2010, 07:46
av Fredrik Astlid
Ett fel de sa på flygdagen att Polen var en sovjetstat.
En C-17 det villsäga de tre sist beställda kostar ganska exakt 225 miljoner dollar vilket blir ganska exakt 1 miljard per styck.
Vad de ungerska lönerna är på är rätt ointressant då kostnaden för svenskt dagis skola och annat för familjer till de svenskar som baseras där och vad det sas på flygdagen handrlar det om 30! år.
Jag är rätt säker att kostnaden för en utlandsbaserad person är bra mycket högre med tillägg och annat som tillkommer liksom merkostnader för familjerna.
En annan detalj är att flygplanen ägs av amerikanska skattebetalarna och vid händelse av behov från Amerikanernas sida så kan de använda dem själva utan att de andra länderna får tillgång till dem.
Jag läste en intressant artikel om att man flyger slut på C17 flottan i förtid eftersom C141 har skrotats också p.g.a. strort flygtidsuttag. C17 flyger mer beroende på problem med C5 Galaxy flottan vad gäller tillförlitlighet.
Egentligen så kommer amerikanerna få ett stort underskott på flygplan i framtiden om de så att säga flyger slut på sina C17 samtidigt som C5 har problem och där man vill byta motorer och kablage i dessa.
Någon sa en gång att det man inte äger i händelse av krig det har man inte.
Re: C-17 på flygdagen på malmen idag.
Postat: 15 jun 2010, 15:56
av Erik
Fredrik Astlid skrev:En annan detalj är att flygplanen ägs av amerikanska skattebetalarna och vid händelse av behov från Amerikanernas sida så kan de använda dem själva utan att de andra länderna får tillgång till dem.
Jag har inte hört något annat än att de tre flygplanen i HAW inte ägs av de amerikanska skattebetalarna utan av nationerna ingående i SAC. Ett av flygplanen köpte USA och de andra två delade resten på kostnaden för. Alla nationer har förbundit sig att köpa viss flygtid och principen är "störst går först", där störst är mängden flygtid. USA är visserligen störst med 1000 timmar, men Sverige är tvåa med 550 timmar och skulle vi ha ett gemensamt behov med Norge så blir vi större än USA och därmed högre prioriterade.
Re: C-17 på flygdagen på malmen idag.
Postat: 16 jun 2010, 10:19
av Andreas Kahr
Vi får se hur länge Sverige är med i SAC.
OM V och MP får det stora inflytandet över försvars och utrikespolitiken vid regerings skifte som det har antytts kanske Sveriges utträdesansökan i SAC har skickats åväg innan året är slut.
Jag har för mig att jag läst någonstanns att barnen till de svenska anställda går på Engelsk språkig skola på orten, tillsammans med övriga barn till SAC anställda från olika länder.
Hur många timmar är en Boeing C-17 byggd för att flyga?
Om det är snarlikt en Boeing 747...så innebär det + 100 000 flygtimmar iaf.
USA ska väl beställa ännu fler C-17 framöver så USAF kan sluta flyga de ålderstigna C-5A.
Re: C-17 på flygdagen på malmen idag.
Postat: 17 jun 2010, 13:01
av Fredrik Astlid
Faktum är att de behöver en hiskelig massa C-17 om de vill ersätta C-5 i kapacitet.
Som sagt så är upgradering av C-5 på tapeten och för att täcka upp så blir C-17 flygtidsuttaget onormalt stort vilket gör att dess livslängd förbrukas på färre år än beräknat.
Re: C-17 på flygdagen på malmen idag.
Postat: 18 jun 2010, 11:27
av Andreas Kahr
C-5 har tillverkats i olika omgångar.
Det har nog aldrig varit tal om att ersätta hela C-5 flottan med C-17 MEN att ersätta de närmare 40 år gamla och mycket underhållskrävande C-5A med C-17 övervägs...USAF har väl bäställt ca 200 C-17.
Nyare C-17, byggda på 80-talet uppgraderas och ska bla utrustas med GEs CF6 motorer.