Sida 1 av 1
Bildfråga - ett haveri 1930
Postat: 14 jul 2010, 12:26
av Sven-Erik Jönsson
I fotoalbumet är noterat 29/9 1930 kl 8.20
Studerar man den undre bilden, så tycks det vara ett flygplan med en rak 6-cyl motor (6 avgasrör).
Vilken flygplantyp är det som har havererat här? Märkning 523?
Var, vem var besättning och gärna ytterligare information emotses tacksamt.
/Sven-Erik
Re: Bildfråga - ett haveri 1930
Postat: 14 jul 2010, 14:05
av Henrik Bergman
Hej!
Fpl Ö4: FVM Phönix C.1 (E1, E för Eskort) Dront, serie 121
Ff (fll) Sg FFSU@ Gottfrid Lundberg, 30
Fs Lt I22 GFSU:2 K Georg D Claéson, 27
Grävande sväng vid ingång för landning. Ff fick diverse kontusioner. Fs undkom oskadd
(Ff hade aviatördiplom nr 214. Betr ff, se även 1930-07-15)
(Fs hade aviatördiplom nr 446. Han omkom 1933-08-14)
(Ursprungligt fplnr: 2170)
(Förband/motsv: F5/Fsk (Flygskolkåren))
Haveriet har inträffat i samband med landning för att sätta av en kontrollant vid ett utelandningsfält med ett fpl ur
Skolavdelningens till Rinkaby förlagda del. Ff har härvid gjort en sväng runt fältet och därefter gått ned i vänsterspiral med
motorn avdragen till ca 700 rpm. Planéhastigheten har varit 140-150 km/h.
På en flyghöjd av ca 30 m har dock nosen plötsligt gått ned åt vänster. Ff har omedelbart dragit på motorn för fullt samt
skevat emot och fört fram spaken. Fpl har dock fortsatt att gräva och har tagit mark i 60 graders dykvinkel. Vid nedslaget har fpl kapotterat och totalhavererat. Av besättningen - ff och fs - har fs undkommit oskadad, medan ff ådragit sig diverse
kontusioner.
Anm:
Ff har genomgått GFU 1921 och har innehaft aviatördiplom nr 214.
Ff har senare i karriären blivit fv.
Fs har genomgått GFU 1929 och har innehaft aviatördiplom nr 446.
Fs har omkommit 1933-08-14 vid haveri med fpl S6H nr 394.
Fpl totala flygtid har 1930-09-01 varit 373 tim 25 min.
Vid haveritillfället har fpl varit försett med motor 220 hk Benz (Bz), vars totala gångtid 1930-09-01 varit 427 tim.
Fpl Ö4: Vid FVM efterbyggd Phönix C.1 med motor 220 hk Benz, "Benz-Dront".
Orsak
Felbedömning och felmanöver
Orsaken till haveriet har varit felbedömning av fpl hastighet och felaktig manöver.
- P g a att motorn varit något pådragen, har fpl stabiliserats mera - och känslan i rodren varit fastare - än vad som annars
svarat mot fpl låga planéhastighet. Av denna anledning har ff inte givit akt på att höjdroderutslaget uttagits för mycket, vilket resulterat i att fpl grävt ned sig. P g a den låga höjden har det varit för sent att få upp fpl.
Mvh
Henrik Bergman, Vargön
Re: Bildfråga - ett haveri 1930
Postat: 14 jul 2010, 15:01
av Sven-Erik Jönsson
Tack Henrik för snabbt svar.
/Sven-Erik
Re: Bildfråga - ett haveri 1930
Postat: 14 jul 2010, 18:36
av Bengt Ekbladh
Detta var den 6:e flygolyckan vid F5 på lika många dagar !
Det var under en övningsflygning över Färlöv norr om Kristianstad vid 8 tiden på morgonen
En Flygsäkerhetskommision inträffade snart på Ljungbyhed pga de många tillbuden.
Bla sägs att de 41 eleverna under tiden 17--30/9 utfört 2290 flygningar samt
att man använt 45 olika fält,
samt att ingen kommit till skada !
Detta :lite ur Östgöta Corren
mvh Bengt