37 Viggen
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
37 Viggen
De sista Viggarna som flög var 37809 och 37813 och sista flygningen gjordes om jag inte har fel uppgifter den 26 juni 2007 från Malmen. Var finns dessa fpl idag?
Vilken eller vilka individer finns på F 7 Såtenäs och vilken är det som vi förhoppningsvis kan få se i luften igen?
/Sven-Erik
Vilken eller vilka individer finns på F 7 Såtenäs och vilken är det som vi förhoppningsvis kan få se i luften igen?
/Sven-Erik
- Henrik Bergman
Re: 37 Viggen
Hej!
37813 står demonterad på gamla F14 i Halmstad. Lite osäkert vad som kommer ske med den.
37809 står helt färdig på F7 Såtenäs (har dock inte flugit än).
På F7 finns även 37098, men där finns det lite mer att göra innan den kan komma upp i luften..
Mvh
Henrik Bergman, Vargön
37813 står demonterad på gamla F14 i Halmstad. Lite osäkert vad som kommer ske med den.
37809 står helt färdig på F7 Såtenäs (har dock inte flugit än).
På F7 finns även 37098, men där finns det lite mer att göra innan den kan komma upp i luften..
Mvh
Henrik Bergman, Vargön
- Fredrik Lager
Kan bekräfta det Henrik Bergman skriver.
37809 återfinns på F 7
Mvh
Fredrik Lager
37809 återfinns på F 7
Mvh
Fredrik Lager
Varför fråga, får ändå inga svar..
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
Tack för uppgifterna. Ser fram emot att få se 37:an i luften igen, förhoppningsvis på Säve i augusti.
/Sven-Erik
/Sven-Erik
- Emil Lindberg
Enligt denna artikel skulle den ha skeppats till USA. Har detta inte genomförts?Henrik Bergman skrev:37813 står demonterad på gamla F14 i Halmstad. Lite osäkert vad som kommer ske med den.
http://www.saabhistory.com/2009/07/09/s ... ent-to-us/
- Henrik Bergman
Tjena Emil!
Senast jag såg 37813, var ungefär samtidigt som den artikeln skrevs (Juni 1009).
Det är mycket möjligt att den finns i USA idag.
Kanske någon kan bekräfta om den har skeppats iväg, eller om den står kvar innanför staketet vid gamla FTS?
Mvh
Henrik Bergman, Vargön
Senast jag såg 37813, var ungefär samtidigt som den artikeln skrevs (Juni 1009).
Det är mycket möjligt att den finns i USA idag.
Kanske någon kan bekräfta om den har skeppats iväg, eller om den står kvar innanför staketet vid gamla FTS?
Mvh
Henrik Bergman, Vargön
- Kenneth Göransson
- Moderator
- Kontakt:
Den finns inte heller med i Flygvapenmuseums listor för magasinerade eller deponerade skolflygplan. Borde den inte vara med i någon av dessa i så fall? Eller det är så att alla deponerade f d flygvapenflygplan inte nödvändigtvis hamnar här?
-
Hallå,Henrik Bergman skrev:Kanske någon kan bekräfta om den har skeppats iväg, eller om den står kvar innanför staketet vid gamla FTS?
Den har INTE gått iväg till Staterna...
mvh
Tommy
- Kenneth Göransson
- Moderator
- Kontakt:
Jag skickade en fråga till Collings Foundation om statusen och fick detta svar:Tommy Johansson - ToJ skrev:Hallå,Henrik Bergman skrev:Kanske någon kan bekräfta om den har skeppats iväg, eller om den står kvar innanför staketet vid gamla FTS?
Den har INTE gått iväg till Staterna...
mvh
Tommy
Hello,
The plans have changed, and the aircraft is no longer coming to our facility here. The cost for shipping, and the difficulty to get it through customs was going to be way to high (not to mention that it was going to take up a whole lot of space once it got here). When they were going to allow us to operate the aircraft it was going to be worth the effort to be able to share it with the US public, but as a static display in Stow, MA the cost and difficulty of getting it here was just too high. It would also take up a large portion of the hangar, so we would have to have it outside, or move some of our other aircraft outside. The winters in New England are not kind to having aircraft outside, so we decided to pass on the aircraft.
Collings Foundation
-
Jo, Collings F. hade planer på flyga 37:an på diverse uppvisningar, runtom USA!
Vet inte om det är sant, men denna Viggen blev utsatt för "Amerikansk demontering" d v s istället för att
noggrant skruva isär tråd och slang, så KLIPPTES sådant av, den skulle ju ändå inte flygas..?
En liten parantes, men det är TVÅ Viggar som hittils har blivit erbjudna Amerikanska samlingar, utöver
tvåsitsaren, så blev en spaningskärra erbjuden "ett stort museum" för några år sedan men det blev ändringar i styrelsen
/av cheferna, och efteråt svalnade intresset snabbt...
mvh
Tommy
Vet inte om det är sant, men denna Viggen blev utsatt för "Amerikansk demontering" d v s istället för att
noggrant skruva isär tråd och slang, så KLIPPTES sådant av, den skulle ju ändå inte flygas..?
En liten parantes, men det är TVÅ Viggar som hittils har blivit erbjudna Amerikanska samlingar, utöver
tvåsitsaren, så blev en spaningskärra erbjuden "ett stort museum" för några år sedan men det blev ändringar i styrelsen
/av cheferna, och efteråt svalnade intresset snabbt...
mvh
Tommy
- Fredrik Astlid
FMV är nog visa efter erfarenheten av flygande J35 och A32 lansen som bara ferryflögs och aldrig avsågs flygas i USA men som sedan såldes och användes som testflygplan m.n. av företaget MACH2.
AkktuStakki
Solus Fortis Est
Solus Fortis Est
Snor denna tråd för en snabb fråga, flög inte viggen på flyguppvisningen på malmen i juni? En på jobbet säger den gjorde det men jag kan inte minnas det
-
Andy skrev:Snor denna tråd för en snabb fråga, flög inte viggen på flyguppvisningen på malmen i juni? En på jobbet säger den gjorde det men jag kan inte minnas det
Nej det gjorde den tyvärr inte. Jag var där både på invigningsdagen och flyguppvisningen, såg alla flygplanens uppvisningar och Viggen flög inte. Däremot så nämndes det just att det jobbas på att få igång den men att det var något administrativt eller byråkratiskt strul med det hela och att den därför inte flög.
Mvh
Emma
Okey tack då vet jag, Ska jag framföra det till min arbetskamrat igen. Synd det ska vara byråkrati men den som väntar på något gott, hoppas det är klart nästa år.Emma Persson skrev:Andy skrev:Snor denna tråd för en snabb fråga, flög inte viggen på flyguppvisningen på malmen i juni? En på jobbet säger den gjorde det men jag kan inte minnas det
Nej det gjorde den tyvärr inte. Jag var där både på invigningsdagen och flyguppvisningen, såg alla flygplanens uppvisningar och Viggen flög inte. Däremot så nämndes det just att det jobbas på att få igång den men att det var något administrativt eller byråkratiskt strul med det hela och att den därför inte flög.
Mvh
Emma