Flygfyrar - Hjälp med inventering önskas!
Postat: 25 jul 2010, 15:38
Välkommen att vara med och leta efter flygfyrar!
Underlag och resultat finns på min nya webbplats:
http://justus.ownit.nu/flyg
1. Bakgrund: På 1930-talet skapades luftleder för nattflygningar med rader av flygfyrar med roterande strålkastare uppsatta på 10-30 meter höga master eller torn. De ersattes av radiofyrar och kring 1950 monterades ljusfyrarna ner.
2. Besökt: Jag besökt ett antal platser där fyrarna stått och fotograferat resterna, som vanligen är fyra betongfundament - för masten och för de tre stag som höll den på plats. Men det finns många platser kvar att inventera och jag undrar nu om andra vill vara med och leta. Fyrarna låg vanligen på höjder och ofta nära triangelpunkter och fornrösen. De är fina små utflyktsmål! Jag har även lagt in lite om sevärdheter i närheten på webbsidorna.
3. Minnen, foton: Äldre människor som bott i närheten av ljusfyrarna har starka minnen av ljuset som svepte runt på natten. I Norrtälje har en livsmedelsbutik tagit namnet "Flygfyren"! Fotografier från 1930-talet finns för några av fyrarna och fler foton sökes!
4. Kartor: Kartor för fyrarnas läge har jag lyckats hitta på Riksarkivet i Arninge som har tre pärmar från ingenjör Gösta Sundén som ansvarade bl.a. för elektrifieringen av fyrarna. Fyrarna finns också markerade på en del gamla kartor, både Generalstabskartor och Ekonomiska kartor. Utsnitt ur kartorna finns på min webbplats.
A. Flygleden Stockholm - Mariehamn - Åbo - Helsingfors.
Här har jag själv besökt de svenska fyrplatserna (bl.a. Simpnäs som har ett fint bevarat betongtorn) och hittat bra info om de finska flygfyrarna. Det återstår att undersöka om det fanns flygfyrar mellan Åbo och Helsingfors (fyrar fanns i de två städerna)
B. Flygleden Stockholm - Jönköping - Malmö
Här finns många flyrfyrar kvar att inventera, särskilt på sträckan Nyköping - Jönköping - Värnamo - Lund. Bra underlagskartor finns.
C. Flygleden Malmö - Göteborg - Oslo
Flera är kvar att kolla, t.ex.
- Haverdal (Halmstad), Stafsinge (Falkenberg), Bläshammar (Varberg, på berget "Pigepatten"), m.fl.
5. Lånade bilder/text: Jag har lagt in många foton och texter från andra webbplatser och böcker (med länkar till originalplatser), och håller på och frågar om publicerinsglov för de som jag lånat bilder från.
Ex. För fyren invid Torslanda så fann jag bra foto och fakta på SFF Forum, av MANLUND och Sven-Erik Danielsson, och frågar nu om lov för att använda detta.
6. Fotografier från bl.a. Lignell i SFF Fotoarkiv.
Karl Lignell var flygplatschef på Sveriges första stora civilflygplats Bulltofta, senare teknisk direktör på ABA i Stockholm. Hans fotosamling är fantastisk, men det saknas ofta anteckningar om var bilderna tagits. Han har foton av flygfyrar både i Sverige och Tyskland(?).
- Ett första försök till koppling finns på min webbsida för Flygfyr 138 Strömstad.
Jag ska försöka lägga upp fler av Lignells foton med gissningar.
7. Hjälpflygplatser: Utmed flyglederna anlades s.k. Hjälpflygplatser. Det finns förteckningar i KSAK gamla flygkalendrar och i en skrift på engelska från ILIS 1936. Men det får bli nästa projekt. Först får det bli flygfyrarna.
8. Gyllene åren: 1930-talet har kallats för de "Gyllene åren" för civilflyget.
Det är ganska fantastiskt att redan 20-30 år efter Wrights första flygningar så fanns kommersiellt passagerarflyg, postflyg, nattflygningar, blindflygningsinstrument, flygplatser.
Det finns en hel del skrivet från den tiden, och jag ska skanna och lägga ut en del så småningom.
Hälsningar och hoppas några vill vara med och inventera flygfyrar.
Svara gärna här på SFF Forum så ser andra vad som görs.
Men det går också bra med e-brev till:
- justusXownit.nu - byt X mot @ (spam-skydd!)
Bo Justusson, Stockholm, web: http://justus.ownit.nu/flyg
K på sidorna anger att Kompletteringar behövs.
Några bilder: Foto 1. På Tekniska muséet, av Bo Ju. Foto 2. Södertälje, fundament och Bo Ju.
Foto 3. I Norrköping, av Magnus Bark, Wikipedia.
--------------------------------------------------------------------------------
Underlag och resultat finns på min nya webbplats:
http://justus.ownit.nu/flyg
1. Bakgrund: På 1930-talet skapades luftleder för nattflygningar med rader av flygfyrar med roterande strålkastare uppsatta på 10-30 meter höga master eller torn. De ersattes av radiofyrar och kring 1950 monterades ljusfyrarna ner.
2. Besökt: Jag besökt ett antal platser där fyrarna stått och fotograferat resterna, som vanligen är fyra betongfundament - för masten och för de tre stag som höll den på plats. Men det finns många platser kvar att inventera och jag undrar nu om andra vill vara med och leta. Fyrarna låg vanligen på höjder och ofta nära triangelpunkter och fornrösen. De är fina små utflyktsmål! Jag har även lagt in lite om sevärdheter i närheten på webbsidorna.
3. Minnen, foton: Äldre människor som bott i närheten av ljusfyrarna har starka minnen av ljuset som svepte runt på natten. I Norrtälje har en livsmedelsbutik tagit namnet "Flygfyren"! Fotografier från 1930-talet finns för några av fyrarna och fler foton sökes!
4. Kartor: Kartor för fyrarnas läge har jag lyckats hitta på Riksarkivet i Arninge som har tre pärmar från ingenjör Gösta Sundén som ansvarade bl.a. för elektrifieringen av fyrarna. Fyrarna finns också markerade på en del gamla kartor, både Generalstabskartor och Ekonomiska kartor. Utsnitt ur kartorna finns på min webbplats.
A. Flygleden Stockholm - Mariehamn - Åbo - Helsingfors.
Här har jag själv besökt de svenska fyrplatserna (bl.a. Simpnäs som har ett fint bevarat betongtorn) och hittat bra info om de finska flygfyrarna. Det återstår att undersöka om det fanns flygfyrar mellan Åbo och Helsingfors (fyrar fanns i de två städerna)
B. Flygleden Stockholm - Jönköping - Malmö
Här finns många flyrfyrar kvar att inventera, särskilt på sträckan Nyköping - Jönköping - Värnamo - Lund. Bra underlagskartor finns.
C. Flygleden Malmö - Göteborg - Oslo
Flera är kvar att kolla, t.ex.
- Haverdal (Halmstad), Stafsinge (Falkenberg), Bläshammar (Varberg, på berget "Pigepatten"), m.fl.
5. Lånade bilder/text: Jag har lagt in många foton och texter från andra webbplatser och böcker (med länkar till originalplatser), och håller på och frågar om publicerinsglov för de som jag lånat bilder från.
Ex. För fyren invid Torslanda så fann jag bra foto och fakta på SFF Forum, av MANLUND och Sven-Erik Danielsson, och frågar nu om lov för att använda detta.
6. Fotografier från bl.a. Lignell i SFF Fotoarkiv.
Karl Lignell var flygplatschef på Sveriges första stora civilflygplats Bulltofta, senare teknisk direktör på ABA i Stockholm. Hans fotosamling är fantastisk, men det saknas ofta anteckningar om var bilderna tagits. Han har foton av flygfyrar både i Sverige och Tyskland(?).
- Ett första försök till koppling finns på min webbsida för Flygfyr 138 Strömstad.
Jag ska försöka lägga upp fler av Lignells foton med gissningar.
7. Hjälpflygplatser: Utmed flyglederna anlades s.k. Hjälpflygplatser. Det finns förteckningar i KSAK gamla flygkalendrar och i en skrift på engelska från ILIS 1936. Men det får bli nästa projekt. Först får det bli flygfyrarna.
8. Gyllene åren: 1930-talet har kallats för de "Gyllene åren" för civilflyget.
Det är ganska fantastiskt att redan 20-30 år efter Wrights första flygningar så fanns kommersiellt passagerarflyg, postflyg, nattflygningar, blindflygningsinstrument, flygplatser.
Det finns en hel del skrivet från den tiden, och jag ska skanna och lägga ut en del så småningom.
Hälsningar och hoppas några vill vara med och inventera flygfyrar.
Svara gärna här på SFF Forum så ser andra vad som görs.
Men det går också bra med e-brev till:
- justusXownit.nu - byt X mot @ (spam-skydd!)
Bo Justusson, Stockholm, web: http://justus.ownit.nu/flyg
K på sidorna anger att Kompletteringar behövs.
Några bilder: Foto 1. På Tekniska muséet, av Bo Ju. Foto 2. Södertälje, fundament och Bo Ju.
Foto 3. I Norrköping, av Magnus Bark, Wikipedia.
--------------------------------------------------------------------------------