Sida 1 av 1

Safir roder

Postat: 26 jul 2010, 08:45
av Kent Schram
Hur kommer det sig att Saab Safir:s sidroder har detta märkliga utseende när man kollar rakt bakifrån?
Bild 1
Bild 2

Kent S

Re: Safir roder

Postat: 26 jul 2010, 09:08
av Pär Wolff
Det är inget konstigt, det är för att kompencera girmomentet från propellern. Det är ju en slipström som blir
när propellern roterar och man kan inte kompencera girmomentet med enbart sidrodertrim.

Pelle.

Re: Safir roder

Postat: 26 jul 2010, 09:13
av Kent Schram
Tack för snabbt svar, hade mina aningar men ville få det sagt av nån som förstår sig på.
Fin uppvisning ni gjorde på Flygplatsens dag.

Kent S

Re: Safir roder

Postat: 26 jul 2010, 12:52
av eralehm
Brukar man inte kompensera detta genom att snedställa fenan någon grad eller två?

/Leif

Re: Safir roder

Postat: 26 jul 2010, 16:49
av Pär Wolff
På Sk61 Bulldog är fenan snedställd.

Pelle.

Re: Safir roder

Postat: 27 jul 2010, 23:45
av Christer Sidelöv
eralehm skrev:Brukar man inte kompensera detta genom att snedställa fenan någon grad eller två?

/Leif
Tror den här frågan varit uppe på forumet tidigare då jag la upp min bild uppifrån på Lufthansas Ju 52/3M där man tydligt kan se att fenan är snedställd. En annan metod att kompensera vridmomentet är att snedställa motorn en aning. Har för mig att så är fallet på exempelvis Super Cub.

För övrigt kan man även på denna bild se den något ovanliga lösningen att ha motor 1 och 3 snedställda vilket tydligen förbättrade eller förenklade en och tvåmotorflygning.

Bild