Sida 1 av 1
Aerodynamik - Spiroid Wingtip Technology
Postat: 30 jul 2010, 12:47
av Kenneth Göransson
Detta uttryck har jag tydligen missat. Hittade det när jag såg
den här bilden. Googling ger ingen översättning på ordet
spiroid.
Ytterligare en bild på samma flygplan.
Här är en förklarande sida på tekniken, som
patenterades redan 1992.
Wikipedia har enkelt beskrivit att denna teknik finns och bl a har
detta forum haft frågan uppe.
Här är också en video.
Re: Aerodynamik - Spiroid Wingtip Technology
Postat: 01 aug 2010, 03:02
av Arne M
Spiroid är ett adjektiv som på svenska kan ungefär översättas med spiralformad; så det är alltså fråga om spiralformig vingspetsteknologi. Det handlar förstås om att likt mera konventionella winglets minska luftmotståndet och förhindra att det bildas för stora luftvirvlar runt vingspetsarna. Alltså en mer avancerad teknik att minska det inducerade motståndet orsakat av de här luftvirvlarna runt vingarnas spetsar. Genom winglets eller spiroidala vingspetsar kan man få en bättre funktion med ett renare luftflöde över vingarna och runt vingspetsarna så att flygplanet får en effektivare aerodynamisk vingkonfiguration och därmed bättre flygegenskaper.
Re: Aerodynamik - Spiroid Wingtip Technology
Postat: 01 aug 2010, 07:44
av Bengt Bergholm
En annan lite rolig teknik för vingspetsar är Wing Grid, tyvärr verkar företaget bakom vara borta då domänen inte längre leder till någon meningsfull hemsida men det finns flera andra som beskriver tekniken som t ex
http://www.allstar.fiu.edu/aero/winggrid.htm
Re: Aerodynamik - Spiroid Wingtip Technology
Postat: 01 aug 2010, 20:14
av Olle Ekwall
Jag har sett bilder på försök med wing grids på Dyn'Aero MCR01. Om jag minns rätt så hade man fått motorseglarprestanda utan att ha stor spännvidd. Just nu lyckas jag inte hitta bilderna som fanns på Dyn'Aero:s hemsida.
2010-08-02 Jag har nu hittat bilden. Den finns en bra bit ned på denna nätsida
http://www.dynaeromcr.com/