Sida 1 av 1

Efter Sk60

Postat: 02 aug 2010, 16:44
av Zodiac
Hej
Finns det som helst några funderingar på vilken skolflygplan som skall ta över för SK60 när den faller för ålders sträcket?

Re: Efter Sk60

Postat: 02 aug 2010, 18:31
av Bengt Ekbladh
Zodiac skrev:Hej
Finns det som helst några funderingar på vilken skolflygplan som skall ta över för SK60 när den faller för ålders sträcket?
När den faller.....
Vet "vi" hur många timmar kärran var byggd för?
Och hur ser läget ut nu (struktuellt )?

Antalet som behövs är väl rätt begränsat på grund av litet antal utbildade piloter numera.

Sen har vi väl "projektet" med sk. Europeiska flygskolor och vilket plan som väljs till dem,

Om nu projektet genomförs (inte sett något om detta på länge)

Bla har väl fd F15 o fd F4 nämnts som eventuella baser ?
Det är väl Saab som sköter underhållet av kvarvarande Sk60 numera.
Vad finns att välja på ?

mvh Bengt

Re: Efter Sk60

Postat: 03 aug 2010, 11:31
av Zodiac
kanske den Ryska MIG AT vore något?

Re: Efter Sk60

Postat: 03 aug 2010, 18:33
av Tommy Johansson - ToJ
...har för mig att SAAB hade ett utkast på en skolkärra (tandemplacering), när det börjades prata om en gemensam
flygskola, eller är jag helt ute och cyklar nu??

Tommy

Re: Efter Sk60

Postat: 03 aug 2010, 19:00
av Bengt Ekbladh
Ja hur är det med det Europeiska flygskolorna (det skulle väl vara minst 2 ?)
och vilka typer kan komma ifråga?

Liten utbildning över lag?

Har Sk60 eller en ev. efterföljare någon chans?

vad säger ni

Bengt

Re: Efter Sk60

Postat: 04 aug 2010, 15:22
av ecafrze
Om Gripen säljs till Schweiz så gissar jag på att nästa kärra blir Pilatus PC-21! Det är en rätt häftig kärra kan jag säga efter att ha sett den på Air Tattoo i år. Och sex stycken rödvita Gripen i Patrouille Suisse vore kanske inte heller fel?

MVH
Fredrik

Re: Efter Sk60

Postat: 04 aug 2010, 15:43
av Emil Lindberg
Enligt högt uppsatt folk på Flygskolan skulle de i dagsläget rekommendera Pilatus PC-21. Detta oavsett om Gripen säljs till Schweiz eller ej. Kan tyckas som ett steg tillbaka att återgå till ett propellerdrivet skolflygplan, men detta är vad jag har fått berättat för mig. Jag minns dock ej vilka nackdelar (eller avsaknaden av sådana) som skulle uppstå om man återgick till propellerflyg under GFU.

Re: Efter SK 60

Postat: 04 aug 2010, 20:33
av Fredric Lagerquist
Bild

Från Pilatus' site - cockpit lay-out PC-21. Var o en kan dra lite egna slutsatser om man så vill o har lust...

Re: Efter Sk60

Postat: 05 aug 2010, 10:00
av Tommy Johansson - ToJ
...och så finns Hawker Beechcraft Texan II...används av USA, Grekland och Israel.

Visst, denna har redan börjat testas med vapen etc, och kanske inte är ett renodlat skolplan,
men se bara på vår SK 60! :D

Tommy

Re: Efter SK 60

Postat: 05 aug 2010, 21:48
av Fredric Lagerquist
Fast Hawker Beechcraft Texan II är i grund och botten en Pilatus PC-7 ju :-)

Även under PC-21 kan det hängas en del:
Hardpoints: Provisions provided for 4× under-wing and 1× centerline external store stations, capable of mounting up to 1,150 kg (2,500 lb) of payload of air-to-ground weapons to operate in the Counter-insurgency role.

Re: Efter Sk60

Postat: 06 aug 2010, 10:10
av Zodiac
Så om nu valet hammlar på Pilatus PC-21 så blir det flp 39 direkt efter den kommande SK kärran?
Är inte BEA system Hawk något för Fv??

Re: Efter SK 60

Postat: 06 aug 2010, 19:46
av Tommy Johansson - ToJ
Fredric Lagerquist skrev:Fast Hawker Beechcraft Texan II är i grund och botten en Pilatus PC-7 ju :-)

Även under PC-21 kan det hängas en del:
Hardpoints: Provisions provided for 4× under-wing and 1× centerline external store stations, capable of mounting up to 1,150 kg (2,500 lb) of payload of air-to-ground weapons to operate in the Counter-insurgency role.
Hehe, tack Fredric, det tänkte jag inte på! :lol:

Tommy

Re: Efter Sk60

Postat: 12 aug 2010, 10:56
av 35221
Hoppas SAAB tillverkar en 50 nya SK35C o placerar dom på F18 efter att alla hus ingen vill bo i rivs....

Re: Efter Sk60

Postat: 12 aug 2010, 14:39
av ecafrze
Det torde ju inte vara omöjligt att efterträdaren till dagens Sk60 skulle kunna bli - Sk60! Är inte FV nöjda med nuvarande kärror? "I princip" skulle man ju kunna bygga ett antal nya kärror om gångtiden på nuvarande flygplan tar slut. Man kanske till och med kan använda motorerna som sitter i dagens flygplan, de är ju rätt nya?
Det som är åldersstiget på Sk60 är väl egentligen layouten på cockpit. Här kan man säkert ta en ny glascockpit från hyllan.

Men det är klart, vi ska väl inte ha så många kärror? Det blir förmodligen för dyrt? Är det någon som vet hur många flygplan vi använder i dag? Hur många nya flygplan behövs för att ersätta?

MVH
Fredrik

Re: Efter Sk60

Postat: 12 aug 2010, 15:27
av UrbanFredriksson
ecafrze skrev:Är det någon som vet hur många flygplan vi använder i dag?
Saab vet. Och de är också de enda som behöver veta, för "vi" köper flygtid av Saab, sen sköter de resten.

Längre svar: När Saab tog över driften 2008 fanns 65 i flygskick och man gissade att Saab skulle komma att behöva hålla 30-35 i flygskick för att lösa sitt åtagande.

Re: Efter Sk60

Postat: 12 aug 2010, 23:05
av Bengt Ekbladh
UrbanFredriksson skrev:
ecafrze skrev:Är det någon som vet hur många flygplan vi använder i dag?
Saab vet. Och de är också de enda som behöver veta, för "vi" köper flygtid av Saab, sen sköter de resten.

Längre svar: När Saab tog över driften 2008 fanns 65 i flygskick och man gissade att Saab skulle komma att behöva hålla 30-35 i flygskick för att lösa sitt åtagande.
OM man litar på scramble.nl får man fram ung. detta::

Sedda individer under 2010 ca 30st (minus ev några?)
tar man med sedda senast 2009 också tillkommer ca 9 plan.
Från 2008 finns ca 10 då senast sedda.

Har Saab någon"depå" med SK60 och isf var?

Bengt

Re: Efter Sk60

Postat: 14 aug 2010, 21:23
av Arne Nilsson
Att PC-21 är ett propellerflygplan är nog ett måttligt problem. Sk-60 är ett gammalt system. PC-21 är ett modernt system. Efter att ha utbildats i PC-21 torde flygaspiranterna vara mycket bättre förberedda att flyga Gripen, än vad man är idag efter att ha utbildats på Sk-60.

"Embedded Simulation and Training" som finns i PC-21 kommer man inte vara i närheten av i Sk-60, även om man sätter in några elektroniska instrument.

Man kanske rentav skulle köpa utbildning på plats i Schweiz?

Re: Efter Sk60

Postat: 15 aug 2010, 07:58
av UrbanFredriksson
Arne Nilsson skrev:Att PC-21 är ett propellerflygplan är nog ett måttligt problem.
Precis, för det är gjort att härma ett jetplans flygegenskaper både vad gäller motorreglage och propellereffekter -- för "alla" har kommit på att det kostar ganska mycket flygtid att lära och av-lära propelleregenheter. Och kommer jag ihåg rätt så kan man (det var i alla fall påtänkt) ställa om det till att ha "snälla" egenskaper så att man kan använda det som första skolflygplan.

Re: Efter Sk60

Postat: 15 aug 2010, 17:07
av Arne Nilsson
UrbanFredriksson skrev:
Arne Nilsson skrev:Att PC-21 är ett propellerflygplan är nog ett måttligt problem.
Precis, för det är gjort att härma ett jetplans flygegenskaper både vad gäller motorreglage och propellereffekter -- för "alla" har kommit på att det kostar ganska mycket flygtid att lära och av-lära propelleregenheter. Och kommer jag ihåg rätt så kan man (det var i alla fall påtänkt) ställa om det till att ha "snälla" egenskaper så att man kan använda det som första skolflygplan.
Jag vill nog påstå att det inte spelar någon större roll om det är propeller eller jet. Förmodligen är Gripen tack vare sitt elektroniska styrsystem mycket mer lättflugen än PC-21. Det som tar tid att utbilda i dagens stridsflygplan är inte att lära sig hålla flygplanet i luften, utan att hantera det kompletta vapensystemet i form av radar, motmedel, vapen mm. Det är den delen som jag ser som den stora fördelen med PC-21. Om man skalade av vapen, radar och motmedel från Gripen, så skulle den vara ett mycket bra modernt skolflygplan. Jag har dock ingen aning hur priset på en sådan skulle stå sig i jämförelse med PC-21.

Utan att vara speciellt bra insatt i moderna skolflygplan så har jag fått för mig att Alenia Aermacchi M-346 Master bygger på ett liknande koncept. Där är det fråga om ett jetflygplan, vilken kan ha vissa fördelar, men kostnaderna kan nog vara en större nackdel. Dessutom tror jag personligen mer på Schweizisk kvalitet.