Hej.
Om man läser haveriorsaker är motorstörning / motorstopp bland de
flesta anledningarna till haveri.
(menar främst 50--70 talen o ev. förarfel oxså som en annan huvudorsak)
Hur går det ihop med att dåvarande Volvo Flygmotor ansågs / Anses som en
av världens bästa motortillverkare?
Är det så svårt att få en jetmotor att funka i luften ?
Man kan ju bortse från fågel-kollisioner, då det oftast är "kört"
Vad säger ni ?
mvh Bengt
Haveri == motorstörning
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 669
- Blev medlem: 21 maj 2009, 12:00
Re: Haveri == motorstörning
Har du jämfört haveristatistiken för samtida stridsflygplan med andra motorer än Volvo?
En miliär jetmotor utsätts för väldigt starka påfrestningar och med dåtidens konstruktions- och tillverkningsmetoder var det nog inte så konstigt att många haverier berodde på motorstörningar. De samtida civila motorerna var nog inte heller lika driftsäkra som idag, men man har ju minst 1 motor till på trafikflygplan så det är sällan en motorstörning leder till ett haveri.
/Roger
En miliär jetmotor utsätts för väldigt starka påfrestningar och med dåtidens konstruktions- och tillverkningsmetoder var det nog inte så konstigt att många haverier berodde på motorstörningar. De samtida civila motorerna var nog inte heller lika driftsäkra som idag, men man har ju minst 1 motor till på trafikflygplan så det är sällan en motorstörning leder till ett haveri.
/Roger
Re: Haveri == motorstörning
Det är viktigt att poängtera det faktum att en motorstörning eller ett motorstopp många gånger orsakas av annat än felfunktion i själva motorn.
Störningar i bränslesystemet, FOD, misstag från markpersonal samt även fekgrepp från föraren kan leda till motorstlörningar som sedan blir den konkreta haveriorsaken.
Renodlade motorhaverier där ingående delar i kompressor, brännkammare eller turbin falerat och lett till haveri har givetvis inträffat, men betydligt mer sällan än de gånger då andra faktorer lett till motorstopp eller motorstörningar.
Störningar i bränslesystemet, FOD, misstag från markpersonal samt även fekgrepp från föraren kan leda till motorstlörningar som sedan blir den konkreta haveriorsaken.
Renodlade motorhaverier där ingående delar i kompressor, brännkammare eller turbin falerat och lett till haveri har givetvis inträffat, men betydligt mer sällan än de gånger då andra faktorer lett till motorstopp eller motorstörningar.
Hälsningar
//EK
//EK