Sida 1 av 1
Bevarade J21:or
Postat: 09 aug 2010, 16:11
av ecafrze
Jag är lite nyfiken på hur många bevarade J21:or som finns? Nu när intresset ökar för svenskt flyg så kan man ju dessutom fråga sig om någon av de som finns kvar är i ett sådant skick att de, åtminstone teoretiskt, skulle kunna göras flygvärdiga?
Re: Bevarade J21:or
Postat: 09 aug 2010, 18:16
av Klas Andersson
Jag inbillar mig det finns 3 , varav en är "ombyggd " till J21 R ,alltså med jetmotor
1st på F15 museum i söderhamn , är komplett och skulle säkert kunna flyga om man hade en ok motor
1 st på flygvapenmuseum i Linköping ,
där ochså den finns som nu har jetmotor , men jag inbillar mig den ombyggnad som gjordes för att få en" R "inte på något sätt duger för att få den luftvärdig
Så svaret borde vara 2 stycken , men båda lär väl ägas av Flygvapenmuseum ! och gissningsvis så är intresset därifrån att få ett flygande exemplar vara
minst sagt minimalt ?
Re: Bevarade J21:or
Postat: 09 aug 2010, 19:17
av Christian S
Sommaren 1997 samtidigt som Saab 9-5 lanserades, stod en J 21A utanför Saab Bilmuseum här i Trollhättan nästan hela sommaren. Hon var/är märkt F 15-rA vill jag minnas. Jag har foto på henne i mitt fotoalbum. Som en liten passus kan jag berätta att självaste Erik Karlsson "På taket" kom fram till mig, klappade mig på axeln och sa "Hoppas du får fina bilder, grabben."
Jag tror det är hon som står hos flygmuseet i Söderhamn.
Re: Bevarade J21:or
Postat: 09 aug 2010, 19:22
av Kenneth Göransson
Dessa tre har jag noterade:
21286 FLYGVAPENMUSEUM, A-3 ombyggd till 21R, märkt 21463 7-rN
21311 FLYGVAPENMUSEUM, A-3 märkt 15-rA, dep. F15 flygmuseum
21364 FLYGVAPENMUSEUM, A-3 märkt 6-rR
Re: Bevarade J21:or
Postat: 09 aug 2010, 19:37
av Kenneth Göransson
Christian S skrev:Sommaren 1997 samtidigt som Saab 9-5 lanserades, stod en J 21A utanför Saab Bilmuseum här i Trollhättan nästan hela sommaren. Hon var/är märkt F 15-rA vill jag minnas. Jag har foto på henne i mitt fotoalbum. Som en liten passus kan jag berätta att självaste Erik Karlsson "På taket" kom fram till mig, klappade mig på axeln och sa "Hoppas du får fina bilder, grabben."
Jag tror det är hon som står hos flygmuseet i Söderhamn.
Här är tråden som visar det Christian skriver om.
Re: Bevarade J21:or
Postat: 10 aug 2010, 05:14
av Tommy Johansson - ToJ
Kenneth Göransson skrev:Dessa tre har jag noterade:
21286 FLYGVAPENMUSEUM, A-3 ombyggd till 21R, märkt 21463 7-rN
21311 FLYGVAPENMUSEUM, A-3 märkt 15-rA, dep. F15 flygmuseum
21364 FLYGVAPENMUSEUM, A-3 märkt 6-rR
Kenneths lista stämmer.
-311 var/är tydligen i ett utmärkt skick för att kunnas göra "taxiduglig" modell J 22 nere i Ängelholm!?
Tommy
Re: Bevarade J21:or
Postat: 10 aug 2010, 09:59
av Zodiac
Har läst för några år sedan att man skulle försöka få J21,an att taxa för egen maskin så att säga! Men försöka få henne att flyga igen krävs väl ganska rigoröst arbete och hur i hela Hisingen
skulle man få fram någon skulle få spaka henne? En dröm att se både J21 och J22 ihop i luft havet
Re: Bevarade J21:or
Postat: 10 aug 2010, 11:23
av ecafrze
Problemet är väl, i vanlig ordning, pengar. Jag var på Duxford i somras och där stod ju Svensk Flygtjänsts Firefly. Den ska ju bli flygvärdig, men det lär nog kosta en liten slant.
Det finns inga "vrak", alltså icke kompletta, flygplan någonstans?
Re: Bevarade J21:or
Postat: 10 aug 2010, 11:43
av Fredric Lagerquist
Jag rädd att "räddningssystemet" kommer att bli svårt att få godkänt i dagens läge
Re: Bevarade J21:or
Postat: 11 aug 2010, 13:04
av Christian S
Allting går om man är tillräckligt enveten och stollig