F.d vägbas

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Stickan
Inlägg: 16
Blev medlem: 10 apr 2010, 23:48
Ort: Norrköping

F.d vägbas

Inlägg av Stickan »

På väg 209 mellan Norrköping och Arkösund vid Konungsund ca 7 km från Kungsängens flyplats finns 5 uppställningsplatser.

Vad jag tror så är dessa från 60-talet, jag kommer ihåg dessa i alla fall från 70-talet.
Några 100-meter bort finns ytterligare 3 st.

Är det konstigt att det inte finns någon ”flygraka” i närheten.
Längsta raksträcka är ca 600 m, är/var väl kort?
Var det meningen att man skulle taxa långt bort?

Kolla på eniro flygfoto, det ser ut som byggnaderna intill vägen tillhörde.

Det kanske redan finns info eller annan tråd om detta som ej jag hittat!

Koordinater
WGS 84:N 58° 34.745', E 16° 22.124'
WGS 84 - decimal:58.57909, 16.36873
RT90:6495289, 1532784
SWEREF99:6493996, 579591
Andy
Inlägg: 51
Blev medlem: 05 aug 2010, 13:19
Ort: Hultsfred

Re: F.d vägbas

Inlägg av Andy »

Uppställnings pch reprationsplats skulle jag tippa på att det är. Det är samma sak här där jag bor, Storebro är en mil från Hultsfreds flygplats, så dom ligger en bra bit bort dit flygplanen skulle taxa.
Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: F.d vägbas

Inlägg av Emil Lindberg »

Det är det s.k uppställningsområdet (UOM) till Norrköpings/Kungsängens flygplats, som ingick i krigsplaneringen. I UOM skulle flygplan repareras och genomgå service. UOM skulle enligt normerna ligga 6-10 km från själva start-/landningsbanan (men ibland placerades de närmare), och p.g.a avståndet var det aldrig meningen att flygplanen skulle taxa för egen maskin till och från UOM, de skulle bogseras.

UOM Norrköping/Kungsängen

Man kan "åka igenom" detta UOM via Google Earth. I länken nedan syns motorkörningsplatsen. Om man fortsätter österut kan man se resten av fickorna.

http://maps.google.com/maps?f=q&source= ... ,13.2,,0,5

Vad vet idag har det inte legat någopn reservvägbas (12 x 2000 m) eller kortbana (17 x 800 m) (det du kallar "flygraka") i närheten av Kungsängens flygplats. Och det är inte så konstigt, många flygbaser hade ingen reservvägbas/kortbana i direkt närhet. Dock borde det finnas ett rekognoserat s.k reservstartstråk (8 x 1200 m) i närheten varifrån flygplanen kunde starta (ej landa) ifall huvudbanan blev obrukbar.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"