Sida 1 av 1
A32A 32160:s ombyggnad?
Postat: 20 aug 2010, 18:40
av Bengt Ekbladh
Hej. Enl. Lansenboken // S Stridsberg s 236
Blev 32160 "delvis ombyggd" vid FC
Fanns tydligen på FC från 1960-01-15
för att vid senare tidpunkt återvända till F6, Karlsborg med kod F6-26 (1967-10-23)
samt kasseras 1970-06-30
Vad bestod denna "delvisa ombyggnad" av?
På s 136 sägs att det var utprovning av motmedelsutrustning och som mätplan!
Finns mer upplysningar om motmedelsutrustningen samt vad som menas med mätplan?
Någon bild kanske?
Bengt
(är medveten om en bildtext å s 137, men hoppas på lite mera fakta)
Re: A32A 32160:s ombyggnad?
Postat: 24 aug 2010, 19:47
av Björn Ek
Hej,
32160 användes som mätflygplan vilket innebar installation av mät och registrerutrustning i framkroppen där annars akan installationen inrymdes.
Vilken typ av mätprov som gjordes har jag ingen dokumentation på.
Den användes också för utprovning av motmedelsutrustningen F9 avsedd för A 32A och S 32C. Detta var en radarvarnare med antenner i nosen samt längst bak i stjärtkonen.
I framsits fanns en indikator (på vänster sida av kabinen under relingen i en egen ihållare) vilken visade riktning till den upptäckta radarsändaren.
Samtliga S 32C och ca. 50% av A 32A beståndet utrustades med F9.
Som aktivt motmedel tillkom en remsfällare som i stort påminner om typen Boz 3 vilken Målflygdivisionen använde på sina J 32E.
Huruvida den strukturella ombyggnaden för mätutrustning återställdes före återgången till tjänst på F6 är inte känt.
Den förhållandevis tidiga avvecklingen (1970) kan tyda på att så inte skedde.
Re: A32A 32160:s ombyggnad?
Postat: 24 aug 2010, 20:49
av Bengt Ekbladh
Tack Björn. E.
Björn Ek skrev:Hej,
32160 användes som mätflygplan vilket innebar installation av mät och registrerutrustning i framkroppen där annars akan installationen inrymdes.
Vilken typ av mätprov som gjordes har jag ingen dokumentation på.
Den användes också för utprovning av motmedelsutrustningen F9 avsedd för A 32A och S 32C. Detta var en radarvarnare med antenner i nosen samt längst bak i stjärtkonen.
I framsits fanns en indikator (på vänster sida av kabinen under relingen i en egen ihållare) vilken visade riktning till den upptäckta radarsändaren.
Samtliga S 32C och ca. 50% av A 32A beståndet utrustades med F9.
Som aktivt motmedel tillkom en remsfällare som i stort påminner om typen Boz 3 vilken Målflygdivisionen använde på sina J 32E.
Huruvida den strukturella ombyggnaden för mätutrustning återställdes före återgången till tjänst på F6 är inte känt.
Den förhållandevis tidiga avvecklingen (1970) kan tyda på att så inte skedde.
>>Detta var en radarvarnare med antenner i nosen samt längst bak i stjärtkonen.>>
Den i stjärtkonen, är det den man ser i B17 boken
s 6?eller är det positionsljuset före
flytt till vingarna tro?'
....(
vore bra om nån kunde lägga in den bilden)...
antenner i nosen
skulle vilja någon pekar ut var den satt.
>>Samtliga S 32C och ca. 50% av A 32A beståndet utrustades med F9. >>
Var det verkligen så många A32A som fick F9?
mvh Bengt
Re: A32A 32160:s ombyggnad?
Postat: 25 aug 2010, 19:16
av Björn Ek
Hej,
Precis som du skriver så utgick positionsljuset i stjärtkonen då F9 antennen installerades.
I nosen sitter det en antenn på varje sida strax ovanför luftintagets utdragna linje och drygt en meter framför själva luftintaget.
Dessa ser ut som en rund, svart yta ca. 80mm i diameter. Jämför framsidan på "Lansen boken" där Filip 48, 32169, inte har F9 medan Filip 51, 32263 har densamma.
F9 infördes fr.o.m. 1968 som en modifiering i samband med större tillsyner på flottiljverkstad eller motsvarande.
S 32C var prioriterad eftersom den ansågs sårbar vid sina uppdrag och då den också saknade möjlighet till självförsvar. I och med detta utrustades samtliga vid tidpunkten kvarvarande individer i tjänst med F9.
Hur många A 32A som modifierades saknar jag uppgift på. Dock finns det belägg för att minst hälften av de flygplan som kvarstod i tjänst vid tidpunkten då F9 började införas också fick densamma installerad.
Undantag gjordes för flygplan som var långvarigt baserade vid FC samt för flygplan med relativt lite kvarvarande gångtid.
Avveckling av A 32A ur krigsorganisationen påbörjades redan 1973 och i och med detta förföll det inte försvarbart att modifiera samtliga individer.
De flesta av de individer som kvarstod i tjänst fram till den definitiva avvecklingen 1978 hade F9 installerat.
Re: A32A 32160:s ombyggnad?
Postat: 25 aug 2010, 19:32
av Bengt Ekbladh
Toppen Björn.
Verkligen intressant.
Tycker dock att 1968 verkar lite sent ,men utrustningen kanske inte var klar förän dess?
Som sagt Tack , återkommer ev. med nån liten följdfråga.
MVH Bengt
Re: A32A 32160:s ombyggnad?
Postat: 25 aug 2010, 19:46
av Emil Lindberg
Här kan ni läsa om utvecklingen av motmedel, radarvarnare, m.m. i/till det svenska flygvapnet. Utrustningen som ni diskuterar finns beskriven där i både text och bild.
http://www.vikingroost.org/pdf/MMrapport__utg_2.pdf
I övrigt ett mycket intressant och "nyttigt" dokument som SFF borde skriva ut i ett antal exemplar och förvara i sitt arkiv (innan det försvinner från nätet).