Bättre en helikopter i Handen än någon annanstans

Foton och andra konstverk som Du vill visa andra.
Lämplig storlek på foton i Galleriet är 750-1200 px på bredsidan. Är bilderna större syns inte hela bilden.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2933
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Bättre en helikopter i Handen än någon annanstans

Inlägg av Lars Sundin »

Från mitt fönster hemma i Handen drygt 2 mil söder om huvudstaden har jag i östlig riktning ibland kunnat iaktta hur helikoptrar förefallit hålla på med landningsövningar och annat omkring en kilometer österöver. Det har handlat om polishelikoptrar och även andra; jag har vintertid funderat över om det handlat om posthelikoptrar ut till Stockholms södra skärgård. Jag har undrat över var de landat. Torvalla idrottsplats?

Idag under en promenad till bilverkstaden, för en gångs skull ingen särskilt tung promenad men man skall inte ropa hej o s v, kommer jag plötsligt nära en landande SE-HUU. Platsen var den jag faktiskt hade funderat över; kan ha anknytning till Vattenfall och ligger litet inklämd mellan motorvägen och en kraftledning, se http://kartor.eniro.se/query?&what=map_ ... ;;;0&stq=0

Helikoptern SE-HUU är en Hughes-någonting. Se http://larssundin.ownit.nu/080417_SE-HUU_2.jpg. Jag kommer att tänka på min salig svärmor som var tyska och som uttalade "Hughes" helt rättframt som det stavades; hon hade vid något tillfälle konsulterat en doktor Hughes som av någon anledning hamnat i Frankfurt-trakten. Även ordet "interview" beredde henne problem; som bekant uttals "v" som f på tyska.

Chance Vought och Waco är ju också uttalsmässiga utmaningar. Flygplantillverkarnamet uttalas inte som ortsnamnet.

Amerikaner stavar som kratter.

Lars S ;-)
Användarens profilbild
Robert Widmark
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

SE-HUU och uttal

Inlägg av Robert Widmark »

Hej Lasse,
vet du om Se-HUU ligger följdriktigt i registret - alltså om registreringen kom till av en ren slump. Kanske är det istället ett exempel på "trevliga flygplanreggar"?

Beträffande uttal av engelska så ligger holländarna inte långt efter tyskarna. När man lyssnar på deras väderrapport så låter det så här:
"...fissibility 800 meters". Låter konstigt, i alla fall de första gångerna.
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2933
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inlägg av Lars Sundin »

Hej Robert!

Registreringen SE-HUU ser helt normal ut enligt sajten Nordic Rotors register på http://www.nordicrotors.com/reg/index.html.

Där kan man även läsa att denna individ används för inspektion av kraftledningar, och stället där helikoptern landade ligger faktiskt på en industritomt med en kontorsbyggnad som Vattenfall har. Den anslutande vägen heter f ö Kilowattvägen. Så nu förstår jag äntligen det namnvalet. Där finns många bilfirmor så den borde ju heta Kilokronor-vägen...

Mer att läsa på http://sartryck.idg.se/Art/Speedupmobile__CS572004.html där det bl a sägs Sedan några veckor använder Vattenfall Service Syd i Haninge, utanför Stockholm, ett handdatorbaserat mobilsystem vid sina helikopterinspektioner av elledningarna.

Lars S, hemma i Handen, centralort i Haninge kommun
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2933
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: SE-HUU och uttal

Inlägg av Lars Sundin »

Robert Widmark skrev:
...
...
Beträffande uttal av engelska så ligger holländarna inte långt efter tyskarna. När man lyssnar på deras väderrapport så låter det så här:
"...fissibility 800 meters". Låter konstigt, i alla fall de första gångerna.
Hej Robert, på http://www.liveatc.net/ kan du lyssna på radiosnack från "hela världen" och Schiphol har du på http://d.liveatc.net/eham.m3u . Nog kan man urskilja den holländska brytningen. Italienska piloter är också lätta att identifiera, även norrmän. (Men det är skillnad på dem!).

http://d.liveatc.net/esaa.m3u har du Sverige, kanske Arlanda eller hur det nu skall kallas.

Hoppas det funkar rent tekniskt; det finns litet alternativa adresser eller knappande man kan pröva med.

Man skall komma ihåg att denna radiokommunikation och de s k "radarbilder" man kan se på webben härstammar från "glada amatörer" som avlyssnar vissa radiosignaler. Jag tror gott man kan räkna med att flygledarna (och även piloterna) har betydligt bättre kvalitet på sin mottagning. I alla fall hoppas jag det.

Lars S, som dammar av ett Nätkassetips
Skriv svar

Återgå till "Galleri - fotografier, konstverk och annat"