Sida 1 av 1

J 34 Hawker Hunter

Postat: 08 sep 2010, 17:16
av Fredrik Lager
Sitter och bläddrar lite i Bo Widfeldt och Åke Halls bok "Svenskt militärflyg". Jag noterar att J 34 Hawker Hunter endast var verksam i det svenska flygvapnet i fjorton år, mellan 1955 och 1969.

Är inte det en relativt kort tid om man jämför med andra flygplan?
J32 Lansen 1952-1998 = 46år
J35 Draken 1960-1999 = 39år
J37 Viggen 1979-2005 = 26år

Var H-H bara tänkt som ett "extraplan" medans man på SAAB arbetade på nya modeller, eller blev flygplanet omodernt väldigt fort? Eller fanns det någon annan anledning som gjorde att H-H bara var verksam under en så kort tid?

Mvh
Fredrik Lager

Re: J 34 Hawker Hunter

Postat: 08 sep 2010, 18:10
av RobinW
den var väl mest tänkt som lte utfyllnad mellan 29 & 35 systemen

Re: J 34 Hawker Hunter

Postat: 09 sep 2010, 07:33
av Roger Andreasson
Citerar den bok du refererar till:

"För att utrusta det svenska flygvapnet med moderna jaktplan, som skulle kunna bekämpa fientligt bombflyg på hög höjd, i väntan på leverans av J35 Draken, beställde även Sverige Hawker Hunter"

/Roger

Re: J 34 Hawker Hunter

Postat: 09 sep 2010, 08:03
av Fredrik Lager
Tack Roger!
Jag måste läsa mer nogrannt nästa gång! :D

Mvh
Fredrik

Re: J 34 Hawker Hunter

Postat: 09 sep 2010, 12:59
av Björn Ek
Fredrik Lager skrev: Är inte det en relativt kort tid om man jämför med andra flygplan?
J32 Lansen 1952-1998 = 46år
J35 Draken 1960-1999 = 39år
J37 Viggen 1979-2005 = 26år
Hej,

En liten kommentar när det gäller flygplan 32. 32 systemet fanns i tjänst inom flygvapnet mellan 1956 och 1998.
Som aktivt stridsflygplan ser det lite annorlunda ut. När det gäller A 32A så blir tidsperioden 1956-1978, men för J 32B endast tiden 1959-1969.
Efter 1969 användes J 32B endast som målflygplan i olika former samt för utprovning hos SAAB och FC.
Det innebär faktiskt att J 34 slår J 32B på fingrarna när det gäller aktiv tid som stridsflygplan.


Hälsningar
/EK

Re: J 34 Hawker Hunter

Postat: 09 sep 2010, 20:24
av Bengt Ekbladh
Hej.
Först ett utdrag ur en av F9 böckerna:(sid 101)
1966-12-23 kom besked att F9 skulle nedläggas senast 1969-07-01.
>>Nu blev det nödvändiga reparationer och modifieringar.
Flygplanen var slitna och skulle enligt ursprunlig materielplan egentligen avförts redan 1963>> !

Det var ju tänkt att F9 skulle få Draken (när?), men man kan väl anta att det skulle ske en bit in på -70-talet?

Ursprungligen ville ju FV ha 180 st.J34, men pga kostnader blev det +60 J32B istället.
Samt att det inte blev någon J34B.(annan motor)

Sen har nog FV:s då redan genomförda neddragningar en orsak.
F8 o F14 med indragna flygdiv.
Samt planerade vakantsättning av 6 jakt (o 2 attack) divisioner 1967
och nog redan planerad nedläggning av fler flottiljer (F3, F9 o F18), in på 70-talet.

= minskad flygplanbehov, äldre plan ut o Draken in.

Sen får vi nog ge J32B minst ett år till (1970) , (F4 boken),
samt att de stod i förråd/ stand by, till ca 1973, bla på F9.

Å andra sidan var/är ju Hunter i tjänst länge i bla Schweiz o nu senast i Libanon

Var det beväpningen i Huntern , eg bara Sidewinder, som även bidrog tro?

Bengt

Ett förtydligande:
Boken är H H i Sverige o alltså sid 101

Re: J 34 Hawker Hunter

Postat: 10 sep 2010, 08:23
av Fredrik Lager
Tack Björn och Bengt för era inlägg!
Bengt Ekbladh skrev:
Flygplanen var slitna och skulle enligt ursprunlig materielplan egentligen avförts redan 1963>> !
Det här gör saken än mer anmärkningsvärd tycker jag! Om man då skulle ha följt den ursprungliga materielplanen så skulle allstå J32-systemet bara vara aktivt i 8 år!

Eftersom jag är född på mitten av sjuttiotalet så har jag, av förklarliga skäl, inte upplevt det militärsäkerhetspolitiska läget under 50- och 60-talet. Var rädslan för Ryssen så stor så att man, mer eller mindre i panik, och som man visste bara skulle vara operativt under en kort tid, köpte in ett helt flygplanssystem bara för att kunna bekämpa bombflyg på hög höjd?

Självklart är anledningen i så fall god, inget snack om det! Men det känns som det var en oerhört kortsiktig och oekonomisk lösning.

Mvh
Fredrik Lager

Re: J 34 Hawker Hunter

Postat: 10 sep 2010, 17:35
av Bengt Ekbladh
Hej.
Visst var det spänt.
Fv hade ju en plan (40 o 50 talen) med en omsättning av typerna per 7 År!
senare kunde man ju modda en del typer o därmed få längre brukstid.

Hävdar att det var kostnaderna som tog "knäcken" på FV , antalsmässigt.
Som jag skrev tvingades man till vakanssättning av 6 jaktdiv 1967, varav endast 2? återupprättades.
Och ganska snart kom de många flottilj nerläggningarna.

Hade pengar funnits hade säkert både J34 o J32B använts ett antal år till.
Produktionstakten av Draken satte väl begränsningen?

mvh Bengt

Re: J 34 Hawker Hunter

Postat: 11 sep 2010, 07:43
av UrbanFredriksson
Fredrik Lager skrev:Var rädslan för Ryssen så stor så att man, mer eller mindre i panik, och som man visste bara skulle vara operativt under en kort tid, köpte in ett helt flygplanssystem bara för att kunna bekämpa bombflyg på hög höjd?
Javisst: "Kallt krig" är inte bara ett lustigt namn utan en ganska bra beskrivning av vad som pågick.

Re: J 34 Hawker Hunter

Postat: 11 sep 2010, 10:11
av Fredrik Lager
Kalla kriget ja!

Tyvärr är jag som sagt lite för ung för att ha upplevt det, visserligen var jag 15 när kalla kriget "tog slut" men det var ju inget jag gick omkring och tänkte på när jag var i den åldern :-)

Jag har visserligen läst en hel del om Sverige och det kalla kriget i böcker och artiklar mm, så jag har väl läsledes en uppfattning om hur det såg ut, men de faktiska upplevelserna saknar jag, vilket är lite tråkigt, det känns som en både spännande och intressand tidsepok!

Mvh
Fredrik Lager

Re: J 34 Hawker Hunter

Postat: 11 sep 2010, 13:52
av Odmasc
Kan rekommendera ett besök på Flygvapenmuseum för den som är intresserad av Kalla Kriget, och hur det påverkade Sverige under närmare 40 år.

//Mathias

Re: J 34 Hawker Hunter

Postat: 11 sep 2010, 19:18
av Fredrik Lager
Jag besökte FVM i sommras. Ett mycket trevligt besök, och utställningen om kalla kriget var både bra och intressant!

Mvh
Fredrik lager

Re: J 34 Hawker Hunter

Postat: 15 sep 2010, 09:37
av Björn Fransson
Bengt Ekbladh skrev:Hej.
Först ett utdrag ur en av F9 böckerna:(sid 101)

Det var ju tänkt att F9 skulle få Draken (när?), men man kan väl anta att det skulle ske en bit in på -70-talet?
Enligt "Vingat vapen över Göteborg", var ursprungstanken att Draken skulle tillförts F 9 redan 1966. (sid 142)

Re: J 34 Hawker Hunter

Postat: 15 sep 2010, 21:48
av Bengt Ekbladh
Hej Björn.
Björn Fransson skrev:
Bengt Ekbladh skrev:Hej.
Först ett utdrag ur en av F9 böckerna:(sid 101)
Det var ju tänkt att F9 skulle få Draken (när?), men man kan väl anta att det skulle ske en bit in på -70-talet?
Enligt "Vingat vapen över Göteborg", var ursprungstanken att Draken skulle tillförts F 9 redan 1966. (sid 142)
Om man läser en annan bok av samma författare;
F9 , Kungl.Göta Flygflottilj s 148 säger:

Sept. 1966 kom besked att F18 skulle ersätta sina J35B med J35F.
Ett 70 tal J35B skulle succesivt överföras till F9 och ersätta J34 Hunter

J35F lev. till F13 i större antal från maj 1966 och senare på hösten började F1 erhålla planen.
Var F18 låg i ursprungliga lev. planen är lite svår att "gissa",
men tidigast i stället för att F12 (eller F3) skulle fått sina plan, enligt mig.

Någon från dessa flottiljer vet säkert om det hasstigt blev bestämt att man skulle få J35F tidigare än beräknat?

När beslutet hösten 1966 togs att F9 skulle nedläggas , hängde även F18 med!
Dock att det skulle ske 5 år senare.

Bengt

Re: J 34 Hawker Hunter

Postat: 15 sep 2010, 22:00
av Andreas Kahr
Flottiljen F18 Tullinge lades ner 20 år senare...sommaren 1986
Först 1994 öppnades grindarna och flottilj området blev civilt.

Det är kul att en svensk J34 fortfarande flyger i Kanada

MvH Andreas

Re: J 34 Hawker Hunter

Postat: 15 sep 2010, 22:09
av Bengt Ekbladh
Andreas Kahr skrev:Flottiljen F18 Tullinge lades ner 20 år senare...sommaren 1986
Först 1994 öppnades grindarna och flottilj området blev civilt.
Det är kul att en svensk J34 fortfarande flyger i Kanada
MvH Andreas
Hej Andreas
Med nedläggning menar jag naturligtvis ,nedläggning av de Flygande förbanden.
Att F2, F8, F14 och F18 "levt" längre sedan Flygförbanden försvunnit beror ju på att
de blivit div. skolor.

mvh Bengt

Re: J 34 Hawker Hunter

Postat: 16 sep 2010, 08:07
av Fredric Lagerquist
Andreas Kahr skrev:Det är kul att en svensk J34 fortfarande flyger i Kanada
?! :o Vilken då? Tell me more...

Re: J 34 Hawker Hunter

Postat: 16 sep 2010, 13:45
av Lars Larsson
Hej!

Det är 34080, senast G-HVIP och J-4208 som flyttat till Kanada. Har tyvärr inte nuvarande registreringen på den, men det kan säkert någon annan svara på ;-)

Re: J 34 Hawker Hunter

Postat: 16 sep 2010, 15:04
av Fredric Lagerquist