Andy skrev:Det byggdes i kosta istället vet jag, men någon som vet mer om målilla. Skulle det blivit som kosta och vart skulle den legat? Bara kul å veta om någon gör det. Kanske inte ens kom någonstans i planeringen?
En hel del baser planerades på andra platser än där de slutligen hamnade. T.ex Fält 84 planerades att ligga vid Osby (f.ö min barndomsort), men anlades som bekant i Knislinge.
Ta en kik på sida 25-26 i ”
Svenska militära flygbaser”. Där kan du se att en del baser flyttades runt under planeringsstadiet. Om Fält 87 hade placerats vid Målilla hade säkert huvudbanan och tillhörande FRAMOM haft stora likheter med det som blev fallet i Kosta. Dock hade BAKOM och UOM sannolikt placerats annorlunda eftersom att man då i högre grad måste ta hänsyn till existerande (eller planerade) allmänna vägar och markens beskaffenhet.
matnor74 skrev:Jag vet faktiskt inte, men när vi ändå är inne på småländska flygbaser så undrar jag hur det är med "flygrakan" vid Målerås som ju uppenbarligen är en rullbana. Reservägbas? Och ingick den i Kosta? I Svenska Flygbaser (eller om det var Kalla Krigets Kronoberg) kan man ju läsa att Kosta planerades att byggas ut till BAS 90, hur var tanken med Målerås undrar man och när byggdes Målerås? Det är ju nästan så nära att den skulle kunna anses ingå i Kosta inom ramen för BAS 90 konceptet.
Jo, Målerås är en reservvägbas (12 x 2000 m). I ”
Svenska militära flygbaser” anges dock byggnadsåret till 1991 men det är definitivt ej korrekt. Detta eftersom att denna reservvägbas finns medtagen på ett gammalt dokument från 1973.
Avståndet mellan Kosta-basen och reservvägbas Målerås är ca 12,5 km - fågelvägen. Om den skulle ha ingått i basområdet skulle det genererat ett gigantiskt område för flygbasjägar- och närsskyddsplutonerna att bevaka.
Om man mäter lite på våra andra flygbaser med kortbanor (Eskilstuna, Malmen, Hagshult, Byholma, Ljungbyhed, Råda/Såtenäs, Hässlö, Borlänge, Färila, Kubbe, Frösön, Gunnarn, Fällfors, Åmsele, Jokkmokk och Vidsel) så ser man att kortbanorna i genomsnitt låg 3,5 km fågelvägen från huvudbanans mitt (friliggande kortbanor* borträknade). Det mest extrema fallet är bana B vid Vidsel som ligger hela 12 km från huvudbanan. Men det får ses som en ”nödåtgärd”, och dessutom har man Piteälven som underlättar bevakning mot sydväst.
Så min bedömning är att reservvägbas Målerås inte skulle komma att ligga inom basområdet om Kosta skulle ha byggts ut med kortbanor. Dessa skulle sannolikt ha legat bra mycket närmare. Och läser man i ”Kalla krigets Kronoberg” planerades tre kortbanor utmed
Kosta skjutfälts gränser.
* Friliggande kortbanor = Kortbanor belägen utanför flygbasområdet eller som inte var ansluten
till huvudbanan via taxiväg