Bromma-nostalgi - och Stockholmiana

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2936
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Bromma-nostalgi - och Stockholmiana

Inlägg av Lars Sundin »

Stockholms Stad har en fin databas, "Stockholmskällan", på http://www.stockholmskallan.se, där kan man hitta en hel del skoj. Jag sökte på "Bromma" och fann flera bilder från SAS 50-tal. Det handlar mer om människor än hus och flygplan. Några exempel där jag inte ger den beskrivande texten utan den får ni söka fram själva; jag tror inte det skall vara svårt.

Ett första exempel:

Bild

Den förklarande texten tyder på att den som katalogiserat bilden inte fattat vad det handlar om. "Människor badar med flytvästar och livflottar". Jovisst, men varför? Den kände "badvakten" skymtar inte.

Ta dessa bilder som en identifieringsövningar:

http://www.stockholmskallan.se/php/fupl ... 30014S.JPG Se det var ett huvudkontor det, och flygvärdinneyrket hade ännu glamour...

http://www.stockholmskallan.se/php/fupl ... 30013S.JPG Vad kan det vara för flygplantyp då?

http://www.stockholmskallan.se/php/fupl ... 29736S.JPG Herrarna - och planet - känns nog igen.

http://www.stockholmskallan.se/php/fupl ... 30022S.JPG Vem väntar man på här då?

http://www.stockholmskallan.se/php/fupl ... 22507S.JPG Fin julfest - vem som ordnar det kan man se på bladet som en av de korrekt klädda herrarna håller i handen


Jag sökte på andra lämpliga ord, men fann inte så mycket flygrelaterat. En bild från Skarpnäck dock:

http://www.stockholmskallan.se/php/fupl ... 29989S.JPG Skarpnäcksfältet användes till diverse jippon. Här en drive-in gudstjänst. Dock förekom hela tiden fram till ca 1980 segelflyg.

http://www.stockholmskallan.se/php/fupl ... 00706S.jpg Kända radiomaster en gång. Var de t o m inte en tid ordentligt illuminerade för flygarnas fromma?

Jag har inte sökt så djupt (har inte läst bruksanvisningen...) men man givetvis söka på ord eller namn som flygplats, flygfoto, flyg, Bladh, Halldin, Lasse Björn, Helge Berglund, Grace Kelly med mera.

Och visst gick det björnar på Stockholms gator: http://www.stockholmskallan.se/php/fupl ... 03384S.jpg (Jägaren är känd som far till en känd flygare.)

Det finns mer än bilder i databasen, även tryckta skrifter såsom trafikstatistik för Lindarängen och Bromma.

För oss som minns hur i varje seriös flygbokförfattare skilde på "flygning enligt systemet lättare än luften" och "flygning enligt systemet tyngre än luften" rekommenderas:
http://www.stockholmskallan.se/php/fupl ... 838_01.pdf
http://www.stockholmskallan.se/php/fupl ... 839_01.pdf Den senare kände fotografen Oscar Halldin flyger med den norske aëronauten Cetti och hänger över korgkanten med sin tunga glasplåtkamera; Cetti håller fast honom i benen: Under tiden höll Cetti mina ben för att hindra min allt för brådstörtade återfärd till planeten Tellus. Af de tolf plåtar jag medfört lyckades de elfva synnerligen väl.
http://www.stockholmskallan.se/index.ph ... 29&post=76 (En bildtext minner om att förr var man mer rak på sak. En flygbild visar sålunda "Hemmet för obotligt sjuka'' som senare blev "Stockholms sjukhem". Var går gränsen mellan scharlataneri och "tänk positivt"?)

Tar med ett citat från den sista texten som påminner oss om att Salomon August Andrée var en man med rätt sympatiska ideal. Men möjligen "litet jobbig"; raljanta skribenter har antytt att det satsades pengar på polarförsöket för att man skulle bli av med honom (ett tag åtminstone): ...Lysgasen till Svea skulle enligt överenskommelse med gasverket levereras i ett 5 tums rör från Hantverkargatan ned till kaserngården. Gasverket drog emellertid ett klenare rör vilket gjorde att varje fyllning tog längre tid än beräknat. Detta irriterade Andrée som hade hoppats på "särskilda arrangemang for ballongens snabba fyllande". Orsaken till gasverkets njugga inställning var förmodligen Andrées kritik i stadsfullmäktige, där han var ledamot åren 1891-94, över de dåliga arbetsförhållandena inom gasverket. Han blir så förbittrad över den orättvisa behandlingen att han flyttar Svea till Göteborg där han blir vänligare bemött. Den 17 mars 1895 gör Svea sin nionde och sista luftfard. Från Göteborg går farden in över Småland dar Andrée tvingas gå ned i en mosse när det börjar skymma. Ankaret får inget tag i den djupa snön och ballongen rivs sönder när den släpas över stubbar och småtallar. Svea är oreparabel. Hon fraktas upp till Stockholm och förevisas en tid på Skansen. Två år senare lämnar Andrée Spetsbergen i sin nya polarballong ornen for att aldrig mer återvända.

Lars S
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1782
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Bromma-nostalgi - och Stockholmiana

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Lars Sundin skrev: http://www.stockholmskallan.se/php/fupl ... 30014S.JPG Se det var ett huvudkontor det, och flygvärdinneyrket hade ännu glamour...
Bild

Taget igår ... :?
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"